Het eten van koolhydraten geeft je meer energie, zorgt voor meer spieropbouw en betere (sport)prestaties. Toch zijn er steeds meer mensen die geloven dat je koolhydraten moet vermijden om af te vallen, compleet suikervrij moet eten en dat je van brood en aardappelen dik wordt.

In dit artikel daarom een gezonde kijk op koolhydraten en 4 redenen waarom het volgen van een low-carb of koolhydraatarm dieet volstrekt onnodig is. 

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten (of suikers) zijn voedingsstoffen die een belangrijke brandstof zijn voor het lichaam. Koolhydraten leveren energie aan onze spieren en onze hersenen werken het liefst op een bepaalde vorm van suiker, namelijk glucose (en koolhydraten worden omgezet naar glucose). Koolhydraten vind je niet alleen in brood, pasta, rijst en aardappelen, maar ook in frisdranken, vruchtensappen, cake en overheerlijke oreokoekjes. Hoewel het regelmatig eten van de laatst genoemde producten niet altijd het beste is voor je gezondheid is dit niet de reden dat je aankomt. (Voor een uitgebreide uitleg over suikers en koolhydraten verwijzen wij je overigens naar deze artikelreeks).

Het eten van koolhydraten zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Om deze suikers in je bloed naar je (spier)cellen te brengen, gaat je lichaam insuline aanmaken, een hormoon dat mede zorgt voor de opslag van vet in het lichaam. De stelling die low-carb promotors vaak innemen, is dat het lichaam na het eten van koolhydraten meer insuline aan moet maken en hoe meer insuline er aangemaakt wordt door het lichaam, hoe meer vet er wordt opgeslagen. Dus meer koolhydraten = meer insuline = meer vet...

Hoewel dit misschien erg logisch klinkt, is er echter een probleem met deze claim. Er klopt zo goed als niets van! Je lichaam maakt namelijk niet alleen insuline aan na het eten van koolhydraten. Ook bij het eten van eiwitten maakt het lichaam een hoeveelheid insuline aan (in sommige gevallen zelfs meer dan na het eten van koolhydraten). Het eten van koolhydraten is daarom dus zeker niet de oorzaak van meer vetopslag. [1]

 Oké, maar wat is het probleem dan wel?

4-nadelen-koolhydraatarm-dieet

1. Energiebalans

Om af te vallen moet je minder brandstof binnen krijgen dan je lichaam verbrandt. Dit noemen we een calorietekort of negatieve energiebalans. Krijgt je lichaam dagelijks meer brandstof binnen, dan praten we over een calorie-overschot of positieve energiebalans. Deze energiebalans is uiteindelijk de reden dat iemand afvalt of aankomt.

Wat heel veel mensen nog steeds niet realiseren, is dat je niet dik wordt van bepaalde producten. Het lichaam kan overal energie uit halen en maakt daarbij geen onderscheidt tussen het eten van een kom havermout, een banaan of een zak gevulde koeken. Energie is energie. Daar komt bij, dat niet alleen koolhydraten, maar ook vetten (en zelfs eiwitten) door het lichaam gebruikt worden als brandstof.

De reden dat mensen afvallen als ze minder koolhydraten eten, komt simpelweg door doordat men minder calorieën binnen krijgt en ligt niet zo zeer aan het feit dat men koolhydraatarm eet. Het schrappen van alle koolhydraten in je dieet en denken dat je daarmee beter afvalt heeft dan ook geen enkele zin. Het is veel belangrijker om te kijken naar de totale hoeveelheid energie in je voeding om succesvol af te vallen. [2]

Wij willen je hierbij overigens wel aanraden om (ondanks het feit dat je in principe gewoon af kunt vallen op een dieet bestaande uit doritos en glacékoeken) te kiezen voor gezondere koolhydraten zoals een appel of een snee volkoren brood.

2. Gewichtsverlies is geen vetverlies

Een andere reden waarom een koolhydraatarm dieet beter lijkt te werken, is dat het in eerste instantie zorgt voor meer gewichtsverlies. Gewichtsverlies is echter heel iets anders dan vetverlies en minder gewicht op de weegschaal betekent niet dat je ook daadwerkelijk meer vet verbrand. Koolhydraten worden namelijk opgeslagen in het lichaam en dit gaat gepaard met een flinke hoeveelheid vocht. Het eten van minder koolhydraten zorgt er dus voor dat het lichaam minder koolhydraten opslaat en dus minder vocht vast houdt, waardoor je gewicht omlaag gaat.

3. Gebrek aan voedingsstoffen

Vezelrijke koolhydraten als groente, fruit, aardappelen, rijst en volkoren producten zorgen net als eiwitten voor een betere verzadiging na het eten van een maaltijd. Het weglaten van deze producten kan er ook toe leiden dat je dagelijks niet voldoende vezels binnen krijgt en niet voldoende andere voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen.

4. Te weinig energie

Zeker voor sporters zijn koolhydraten van groot belang. Koolhydraten geven het lichaam energie en zorgen er voor dat je optimaal kunt blijven trainen. Het maakt voor vetverlies nogmaals niet uit of je low-carb eet of niet. Sterker nog, het kan zelfs nadelig zijn als je regelmatig traint op een low-carb-dieet. [3] Bovendien remt de inname van koolhydraten de afbraak van eiwitten in het lichaam en kan daarmee dus spierafbraak tegen gaan. [4]

In de praktijk merken wij dat mensen zich over het algemeen gewoon veel beter als ze meer koolhydraten eten. Actieve mensen houden een dieet met voldoende koolhydraten ook langer vol en hebben vaak minder honger, waardoor de drang om te gaan overeten (bingen) sterk afneemt. [5]

Wat werkt voor jou?

De één eet graag meer koolhydraten, de ander liever wat minder en voor weer een ander maakt het niet heel veel uit. In de praktijk blijkt dat er genoeg mensen zijn die prima afvallen terwijl ze dagelijks een (volkoren) broodje of een bord pasta eten, maar er zijn ook mensen die minder goed afslanken, de hele dag door honger houden (en dus sneller overeten) en voortdurend schommelen in energie. Voor deze mensen kan het goed zijn om wat meer eiwitten en vetten te eten en iets minder koolhydraten.

Dit is dus persoonlijk. Geloof het of niet, maar mijn dieet bestaat voor meer dan de helft uit koolhydraten (met name veel groente en fruit) en dit geeft mij ontzettend veel energie terwijl ik bijna moeiteloos (uiteraard wel met een calorietekort) mijn vetpercentage omlaag breng. Het is daarom aan jou om te kijken hoe jouw lichaam reageert en wat het beste werkt voor jouw lijf.

Conclusie

Voor mensen met een bepaalde ziekte/aandoening, veel overgewicht (insulineresistentie) en voor inactieve mensen kan het verminderen van bepaalde koolhydraten beter zijn of helpen tijdens het afslanken. Veel mensen halen echter koolhydraten uit hun dieet in de hoop dat ze daarmee sneller zullen afvallen. In de praktijk blijkt dat dit op de langere termijn helemaal niets uit maakt. Het vermijden van bepaalde voeding kan er zelfs voor zorgen dat je niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt of zelfs je spieren verbrandt.

Om gezond af te vallen (lees vet verbranden) is het belangrijkste dat je een negatieve energiebalans aanhoudt en dus minder binnen krijgt dan je lichaam nodig heeft. Hoewel je lichaam overal energie uit kan halen, kun je het beste zo veel mogelijk kiezen voor onbewerkte producten die meer voedingsstoffen bevatten, met name veel groente, fruit, volle granen, peulvruchten en (zoete) aardappel.

Voel je je prima en val je op een gezonde manier af? Dan werkt het voor jou. Heb je echter nul energie en denk je de hele tijd aan eten, dan raden wij je aan om meer koolhydraten te eten. Het zal je succes zeker niet in de weg staan!

 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR