Nooit meer ziek op vakantie

11 juli 2022|Lifestyle|Leestijd: 4 min

Ben je hele jaar nauwelijks ziek geweest, is het op vakantie meteen raak. Lekker dan. Herkenbaar? Dikke kans dat je last hebt van vrijetijdsziekte of vakantiegriep, een kwaal die minder zeldzaam dan je misschien zou denken. Zo ben je er weer gauw bovenop.

Wat is vrijetijdsziekte?

Ongeveer 3% van de Nederlanders krijgt aan het begin van de vakantieperiode direct last van misselijkheid, griep, koorts of erge vermoeidheid. Dat blijkt uit onderzoek van psycholoog Ad Vingerhoets aan de Universiteit van Tilburg (1). Voor dit fenomeen bedacht hij de term vrijetijdsziekte. Volgens Vingerhoets komt vakantiegriep vooral voor bij mensen met een drukke, stressvolle baan, waarbij ze veel verantwoordelijkheid voelen. Dat zit zo.

Stresshormonen

Thuis laten stresshormonen als adrenaline en cortisol ons afweersysteem op volle toeren draaien; je zou maar eens ziek worden en niet kunnen werken.

Door de ontspanning en vrije tijd in je tijdelijke utopia daalt je stressniveau en tegelijk keldert de beschermende reactie van je afweersysteem. Alsof je lichaam denkt: eindelijk tijd om even lekker ziek te worden.

Vakantiegriep voorkomen

Met deze tips ben je je vakantiegriep hopelijk snel de baas.

  • Ontspan geleidelijk en bouw af Je opgeschroefde zenuwstelsel heeft tijd nodig om weer in balans te komen. Zeker de periode vlak voordat je op vakantie gaat, kan extra stressvol zijn. Wees je hiervan bewust en werk dus niet tot de allerlaatste minuut keihard door maar bouw af richting je vakantie. Quick fix: neem een tijdje vrij voordat je daadwerkelijk op reis gaat.
  • Blijf in je flow – Gooi op vakantie niet meteen je hele ritme om. Sta (de eerste paar dagen) rond dezelfde tijd op als je altijd doet en hou ongeveer hetzelfde voedingspatroon aan. Drink bijvoorbeeld niet opeens veel meer alcohol en probeer een beetje gezond te eten.
  • Blijf bewegen ‘S ochtends even lekker zwemmen, wandelen, hardlopen of misschien wel een goede workout helpt ook. De ‘shock’ voor je lichaam is zo kleiner. Het bloed en zuurstof wordt goed door je lichaam gepompt en dat geeft energie.
  • Meer sporten – Niet tijdens je vakantie, maar juist tijdens je werkende leven. Sporten geeft je een goed gevoel en verlaagt je cortisol-niveaus (zowel op korte als op lange termijn).
  • Gezonde leefstijl – Gezond eten en voldoende slapen maakt  je minder gevoelig voor stress en versterkt je afweersysteem. En dat helpt weer met een smooth transitie van werk naar vakantie.
  • Verminder de werkdruk – De kern van het probleem is de stress die zich gedurende het jaar blijft opbouwen en eruit komt tijdens de vakantie. Kijk daarom of je dingen anders kan doen met je werk, zodat je leven minder stressvol wordt.
  • Ontspan thuis – Door thuis te ontspannen, word je niet ziek op je vakantiebestemming. Het kan zijn dat je nu juist thuis ziek wordt. Geen duurzame oplossing, maar het kan wel werken. Op lange termijn is het beter om het probleem bij de kern aan te pakken.
  • Level up met je leefstijl – Om vrijetijdsziekte écht te voorkomen, zal je allereerst kritisch moeten kijken naar je huidige leefstijl. Een gezonde(re) lifestyle en minder werkdruk zijn namelijk essentieel om je probleem op te lossen.