Lidewij is Nederlands hockeyinternational. Met de vrouwenploeg deed zij drie keer mee aan de Olympische Spelen. Daarvan wonnen ze er twee! In totaal speelde ze 212 officiële interlands en maakte ze 83 doelpunten voor Oranje.

Al op haar zeventiende maakt Lidewij haar Oranje debuut voor de Nederlandse vrouwenploeg. In haar carrière behaalde ze maar liefst 20 medailles en in 2015 werd ze zelfs bekroond to FIH World Player of the Year.

In dit interview bespreken we haar prestaties en wat de rol van gezonde voeding speelt in haar succes.

Twaalf jaar geleden maakte je je debuut bij Oranje. Hoe voelde dat?

Dat was echt onwijs gaaf! Dat ik op zo’n jonge leeftijd het Oranje shirt al mocht dragen, was natuurlijk geweldig. Mijn eerste wedstrijd met de Nederlandse ploeg was in Helmond. Extra bijzonder voor mij, omdat daar ook mijn eerste Rayon selectie was en mijn familie daar woont.

Welke prijs geeft je de mooiste herinneringen?

Lastige vraag. We hebben namelijk al zoveel mooie prijzen gewonnen! Maar dan kies ik toch de gouden medailles op de Olympische spelen van 2008 en 2012. Beiden een geweldige ervaring, ook al heb ik ze op een compleet andere manier beleefd.

Daarnaast ook het WK van 2014 en 2018. De laatste was vooral heel speciaal, omdat we zo’n onwijs hechte groep waren. Mijn ouders en zus waren ook aanwezig en zelfs mijn vriend was voor de eerste keer mee. Daar heb ik hele bijzondere herinneringen aan. Niet dat ik ze zo vaak zag, maar ik voelde de support des te meer!

Hoe belangrijk is gezonde voeding voor jou?

Onwijs belangrijk. We vragen elke dag zoveel van ons lichaam, dus is het belangrijk dat ik buiten het veld goede keuzes maak wat betreft voeding. Zo kan ik optimaal presteren. Ik leef trouwens niet als een non hoor. Ik eet af en toe echt wel iets ongezonds, maar de basis moet goed zijn!

Hoe ondersteunen de producten van Orangefit je hierbij?

Voor een goed herstel neem ik na iedere sessie een eiwitshake. Soms meng ik dit ook in mijn ontbijt, bijvoorbeeld door een bananenbrood of in pannekoekjes. Daarnaast vul ik mijn voeding aan met extra vitamines en mineralen, zoals Omega 3, Vitamine D3, Vitamine C en Magnesium.

Ook maak ik gebruik van de Collageen Booster. Met name voor mijn pezen. Omdat ik een explosieve speelster ben en onwijs vaak train, kunnen mijn pezen zo nu en dan wel wat extra aandacht gebruiken!

Wat vind je nog meer belangrijk voor een gezonde levensstijl?

A happy athlete is a good athlete! Voor mij is het belangrijk dat ik een goede balans heb. Dat betekent dat ik leuke dingen doe met vrienden en familie, maar ook dat ik op tijd mijn rust pak. Ook vergeet ik niet om af en toe tijd voor mezelf te nemen.

Sinds COVID-19 is dat natuurlijk lastiger. Je moet wat meer nadenken dan normaal, dus trek ik mezelf wat vaker terug en ga ik thuis lekker relaxen. Gelukkig heb ik een hond, dus kan ik altijd wel iemand vinden die met mij op 1,5 meter afstand buiten een rondje wil wandelen!

Wat doe je om griep of verkoudheid te voorkomen?

Als ik nu verkouden ben of griep heb, moet ik verplicht binnen blijven en me laten testen. Hierdoor mis ik de trainingen. Het is nu dus belangrijker dan ooit om dit te voorkomen! Ik zorg altijd dat ik me warm aankleed, let extra op mijn vitamine-inname en eet gezond. Zo geef ik mijn immuunsysteem een extra boost!

Hoe ziet het favoriete ontbijt van Lidewij eruit?

Ik heb een aantal favoriete ontbijtjes. Maar nu, in de herfst, is havermout met noten, appel, appelstroop en rozijnen mijn absolute favoriet! Daarnaast eet ik ook graag bananenbrood met amandelpasta en stukjes noot.

Hoe motiveer je jezelf op de dagen dat je even helemaal nergens zin in hebt?

Dan benader ik mijn sport net wat meer als werk. Iedereen moet naar zijn werk, dus ik ook. Niet zeuren! Ook probeer ik mijn doel weer helder voor ogen te krijgen en te realiseren waar ik het allemaal voor doe. Dan zeg ik tegen mezelf “Tjop tjop luilak, trainen jij!”.

Als we nu jouw koelkast openen. Wat zien we dan?

Haha, eigenlijk een hilarische combinatie! Kaas en soto ayam. Ik ben namelijk gek op kaas, maar óók op Indonesisch eten! Daarnaast zul je veel hummus, snacktomaatjes, wortels en komkommers zien. Op de bovenste plank staan mijn sauzen: mayonaise, sambal en chilisaus. Verder zul je nog Spa Rood en Oatly melk tegenkomen.

Tot slot: wat is jouw favoriete recept die Orangefitters echt eens proberen?

Eiwitrijk chocolade bananebrood! Maar ik moet bekennen dat ik ook wel erg benieuwd ben naar de carrot cake pannenkoeken.