Voor de zoveelste keer weer een verstopte neus en een pijnlijke keel? Tijd om op zoek te gaan naar manieren om je verkoudheid te voorkomen. Wij delen zes tips.

Over verkouden zijn

Keelpijn, hoesten en constant een snotneus. Wie is er niet wel eens verkouden? Verkoudheid is de meest voorkomende virusinfectie die we als mensen kennen. Volwassenen worden het gemiddeld twee keer per jaar en kinderen wel vijf tot tien keer.

Veel mensen denken dat verkoudheid veroorzaakt wordt door te lang in de kou te staan. Een logische gedachte, maar het klopt niet. Door hoesten en niezen wordt een verkoudheidsvirus namelijk overgedragen van mens tot mens. Het virus veroorzaakt een ontsteking aan je bovenste luchtwegen (neus, neusbijholtes en keel). Als je het koud hebt, ben je hier wel wat vatbaarder voor.

Tips om verkoudheid te voorkomen

Het gezegde ‘voorkomen is beter dan genezen’ gaat ook voor verkoudheid op. We delen zes tips die je hierbij helpen.

1. Weerstand op peil houden

Allereerst is het belangrijk om je weerstand op peil te houden. Eet voldoende groente en fruit, beweeg en sport regelmatig en kijk uit met alcohol en roken.

Daarnaast is het belangrijk om je vitamines op peil te houden. Vitamine C en D zijn bijvoorbeeld belangrijkste stoffen voor een goede weerstand. Vitamine C haal je bijvoorbeeld uit groene bladgroenten als broccoli, spinazie en boerenkool, maar is ook verkrijgbaar als supplement. Vitamine D krijg je van de zon of ‘uit een potje’.

2. Persoonlijke hygiëne

Om het virus niet op te lopen, is een goede persoonlijke hygiëne van groot belang. Was je handen regelmatig en grondig en nies in de binnenkant van je arm. Droog je handen af met een schone handdoek of met papieren doekjes. Ook is het verstandig om deurklinken en andere objecten, die door veel mensen aangeraakt worden, regelmatig schoon te maken.

Hoe snel het kan gaan? In een interessant onderzoek (1) werd het virus in een kantoor aangebracht op deurklinken en tafels. Binnen twee tot vier uur had 40 tot 60% van de aanwezigen het virus opgelopen.

3. Goede ventilatie

Naast een goede hygiëne is ook ventilatie belangrijk om het virus niet te verspreiden of op te lopen. Door de lucht regelmatig te verversen, verklein je de kans dat virusdeeltjes blijven hangen in je woning of kantoor. Zet ramen daarom dagelijks (tegen elkaar) open en laat ventilatieroosters open.

4. Warm aankleden

Wie het koud heeft, is vatbaarder voor infecties (2). Doordat je lichaam het koud heeft, is je algehele weerstand verlaagd. Je lichaam moet namelijk hard werken om je op temperatuur te houden en het weren van verkoudheidsvirussen is op zo’n moment geen prioriteit. Zorg dus dat je altijd warm genoeg van huis gaat!

5. Minder stressen, meer slapen

Stress kan op de lange duur leiden tot een verminderd immuunsysteem. Net als slaaptekort. Ook kan overmatige stress weer leiden tot slapeloosheid, waardoor je een vicieuze cirkel terecht komt.

Af en toe wat stress is hartstikke gezond, maar kijk uit voor chronische stress. Zorg daarnaast dat je goed slaapt. De meeste volwassen hebben zo’n 7,5 tot 9 uur slaap per nacht nodig.

6. Voldoende drinken

Door voldoende te drinken, moet je meer plassen. Zo zorg je ervoor dat afvalstoffen sneller je lichaam uit zijn en hebben virussen minder kans. Daarnaast helpt het je algehele weerstand op peil te houden.

Veel verkouden mensen in je omgeving? Zorg dan dat je voldoende water drinkt. Of nog beter: groene thee. Deze gezonde drank zit namelijk boordevol antioxidanten. Antioxidanten helpen schadelijke bacteriën uitschakelen die je vatbaar maken voor verkoudheidsvirussen.

Toch verkouden geworden?

Er zijn geen mogelijkheden om snel van je verkoudheid af te komen. Helaas moet je het ‘gewoon uitzitten’. Na gemiddeld twee tot drie dagen is de verkoudheid meestal weer voorbij. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om de symptomen te verlichten. Bijvoorbeeld door een neusspray met zoutoplossing, lekker warm te douchen en wat meer slaap te pakken.