Op sommige dagen heb je wat minder energie en weerstand dan op andere. Dat is helemaal niet vreemd en er zijn veel mogelijke oorzaken voor. Wist je bijvoorbeeld dat de gezondheid van je darmstelsel een rol speelt? We leggen uit hoe dat zit.

Functie van het darmstelsel

Je dikke en dunne darm zijn samen wel 6,5 meter lang en bevinden zich onderin je buik. Ze spelen een belangrijke rol bij de spijsvertering. Nadat voedsel je maag gepasseerd is, gaat het naar de dunne darm. Deze verteert het en neemt er voedingsstoffen uit op, waarna de dikke darm het vocht eruit haalt en er ontlasting van maakt (1).

Bij alles wat we in onze mond stoppen, moeten onze darmen de afweging maken of dit wel of niet goed is voor het lichaam. Voedingsstoffen worden opgenomen, maar schadelijke stoffen moeten afgevoerd worden. Dat is een uitdagende klus!

Goede en slechte bacteriën

In je darmen leven meer dan 100 biljoen bacteriën (2). Dit zijn deels goede en deels slechte bacteriën en noemen we samen de darmflora. Slechte bacteriën kunnen ziekten en infecties veroorzaken en goede bacteriën zorgen dat ze hiervoor de kans niet krijgen.

Wanneer goede en slechte bacteriën met elkaar in balans zijn, spreken we van een gezonde darmflora en kun je rekenen op een goede weerstand.

In balans blijven

Deze balans kan verstoord worden door een toename aan slechte bacteriën. Goede bacteriën leven van gezonde voeding. Ze groeien door groenten en vezels, terwijl slechte bacteriën juist floreren bij geraffineerde suikers.

Af en toe wat ongezonds eten kan helemaal geen kwaad, maar te veel en te vaak kan je darmstelsel behoorlijk uit balans halen. Met alle gevolgen van dien! Het resultaat op de korte termijn is een opgeblazen gevoel en ‘last van je darmen’, maar maakt je op de lange duur ook vatbaarder voor ziektes als griep en verkoudheid.

Naast ongezonde voeding kan ook stress een negatief effect hebben op je darmflora. Bij stress komt adrenaline en cortisol vrij, wat het lichaam klaarmaakt om te vluchten. Je hartslag versnelt en bloed wordt naar je spieren gepompt, terwijl andere delen van het lichaam (zoals je darmen) tijdelijk wat minder aandacht krijgen. Af en toe wat gezonde stress kunnen je darmen wel aan, maar bij chronische stress kan het toch echt tot serieuze klachten leiden.

Lees ook: Wat is de invloed van chronische stress op je hormonen?

Darmen en je energie

De darmen worden ook wel de energiefabriek van ons lichaam genoemd. Uit het voedsel dat jij in je mond stopt, worden de voedingsstoffen gehaald die het lichaam energie geven. Wanneer je darmen dus niet goed werken óf wanneer jij je darmen niet voorziet van gezonde voeding, heeft dit gevolgen voor je energieniveau.

Een keertje slecht eten zul je, wanneer je goede reserves hebt opgebouwd, misschien niet meteen merken. Maar een festivalweekend waarbij je geleefd hebt op alcohol, friet en hamburgers ga je gegarandeerd voelen.

Daarbij komt dat de binnenste cellaag van de darmen elke paar dagen vernieuwd wordt (3). Wanneer je darmflora in balans is, kunnen je darmen dit prima aan zonder dat je daar iets van merkt. Maar wanneer je darmflora uit balans is, zal de energie ergens anders vandaan moeten komen om dit klusje te klaren. Het gevolg: minder energie voor jou.

Je darmen gezond houden

Zoals je leest, is het belangrijk om je darmen gezond en je darmflora in balans te houden. Zo blijft je energieniveau en weerstand op peil en ben je minder vatbaar voor ziekten en infecties.

Hoe je dat doet? Door gezond te leven! Eet voldoende groenten en vezels, drink voldoende water, doe voorzichtig met alcohol en ongezonde voeding, voorkom stress en zorg dat je voldoende beweegt (4). Zorg daarnaast dat je voldoende probiotica binnenkrijgt. De makkelijkste manier is met onze Orangefit Probiotica!