Is de Schijf for Life het perfecte plantaardige alternatief?

30 september 2021|Voeding|Leestijd: 4 min

De Schijf Van Vijf kennen we allemaal. Maar er is nu een nieuwe variant: de Schijf for Life. Een volledig plantaardig voedingsadvies met oog voor je gezondheid én voor het klimaat. We vertellen je graag wat de Schijf for Life precies inhoudt en wat wij er van vinden. 

De welbekende Schijf Van Vijf

De Schijf Van Vijf werd voor het eerst geïntroduceerd in 1953 door de voorloper van Het Voedingscentrum. Het laat op een visuele manier de richtlijnen zien voor een gezond eetpatroon. Ondanks dat de Schijf Van Vijf regelmatig herzien wordt, is toch niet iedereen het eens met de opbouw ervan. Dat dachten ook de bedenkers van de Schijf for Life.

Plantaardig alternatief: de Schijf for Life

De Schijf for Life is niet ontwikkeld door het Voedingscentrum, maar door een groep Nederlandse diëtisten. De bedenkers vinden dat er te veel dierlijke producten in de Schijf Van Vijf zitten (1). Met de Schijf for Life bieden zij daarom een alternatief: gebaseerd op het model van de Schijf Van Vijf, maar volledig plantaardig. 

De Schijf for Life bestaat, naast een richtlijn voor gezonde voeding, ook uit handige tips voor mensen die graag meer (of volledig) plantaardig willen eten. Vanwege gezondheidsredenen, of om een steentje bij te dragen aan beter milieu. Er staan makkelijk te volgen adviezen in, boodschappenlijstjes, een overzicht van belangrijke voedingsstoffen, waar deze stoffen in zitten en voorbeeldmenu’s.

“Laten zien dat het anders kan!”

De bedenkers van de Schijf for Life vinden dat het Voedingscentrum onnodig krampachtig doet over plantaardig eten (1). Op de website wordt vooral over de risico’s gesproken en niet over de voordelen van plantaardige voeding

Met de Schijf for Life willen ze laten zien dat het ook anders kan. Wanneer je het plantaardige voedingsadvies volgt, heb je eigenlijk alleen extra B12 nodig als aanvulling. Easy! Ook raden ze extra vitamine D aan, maar dat wordt eigenlijk voor iedereen aanbevolen. Ook wanneer je niet volledig plantaardig eet.

Wat vindt Orangefit van de nieuwe schijf?

Als je veel plantaardig eet, is de Schijf for Life een geweldige tool. Vooral beginners bespaart het veel uitzoekwerk. Maar ook voor doorgewinterde planteneters zijn de adviezen een handig geheugensteuntje.

En als je nog wél af en toe vlees en zuivel eet? Wij zeggen altijd: de beste levensstijl is er eentje die bij jou past. Die je vol kan houden, waarvan je happy wordt en je weinig stress oplevert.

Toch wordt steeds duidelijker dat veel rood vlees en zuivel eten ongezond is (3, 4, 5, 6, 7). Ze bevatten weliswaar belangrijke voedingsstoffen (zoals eiwitten, calcium en omega 3-vetten) maar deze zijn ook eenvoudig uit plantaardig eten te halen. Wij adviseren daarom om de adviezen uit de Schijf for Life zoveel mogelijk op te volgen.

En wat vindt het Voedingscentrum?

Het Voedingscentrum heeft ook al gereageerd op deze alternatieve schijf (2). Ze vinden het een prima hulpmiddel voor mensen met een plantaardig dieet, maar gaan er zelf niet in mee omdat ‘aan vis en zuivel positieve gezondheidseffecten worden toegeschreven’. 

Volwaardige vervangers zijn natuurlijk een optie, maar ‘dit vraagt van de gemiddelde Nederlander wel om anders te gaan eten’. En dat is blijkbaar een brug te ver… Eigenlijk doet de Schijf for Life wat het Voedingscentrum had moeten doen: een plantaardig alternatief aanbieden voor mensen die hun levensstijl wél willen aanpassen.

Alle adviezen op een rij

Benieuwd naar de adviezen voor een volwaardig en plantaardig eetpatroon? We zetten de adviezen uit de Schijf for Life kort en bondig voor je op een rijtje:

  • Vocht — Vrouwen moeten elke dag minstens 1,6 liter vocht drinken en mannen 2 liter. Zo veel mogelijk water, maar je mag ook enkele koppen koffie en thee. Frisdrank met suiker en alcohol zo min mogelijk.
  • Groente en fruit — Minimaal 300 gram fruit. En 300 gram groente per dag, waarvan 150 gram bladgroente.
  • Zetmeel — Minstens 100 gram knolgewassen per dag, zoals (zoete) aardappelen en cassave. Varieer daarnaast elke dag met 90 gram verschillende soorten volkoren granen (zoals haver, tarwe en spelt) en pseudogranen (zoals quinoa, amaranth en boekweit). 
  • Eiwitten — Dagelijks 160 gram van verschillende soorten eiwitrijke peulvruchten en sojaproducten. Zo min mogelijk kant-en-klare vleesvervangers en vleeswaren.
  • Vet — Elke dag 25 gram ongebrande en ongezouten noten, zaden of pitten. Of 25 gram 100% pindakaas of andere notenpasta. Een hele of halve avocado is ook een goede bron van vetzuren. Daarnaast voor voldoende ALA zorgen met bijvoorbeeld 1 el gebroken lijnzaad / chiazaad of 1 handje walnoten. Dagelijks een algenoliecapsule met 250 mg DHA en EPA wordt ook geadviseerd. 
  • Supplementen — Neem een vitamine B12 supplement. Het advies is om dagelijks 50-100 μg of twee keer per week 1000 μg te nemen. Zorg daarnaast dat je dagelijks 15 tot 30 minuten in de zon zit voor voldoende vitamine D. Geen zon? Gebruik dan een vitamine D3 supplement

Maak het jezelf gemakkelijk!

In de Schijf for Life worden vitamine D3, B12 en omega 3 geadviseerd. Deze vind je allemaal in ons assortiment! Ook hebben we een plantaardige eiwitshake ontwikkeld waarmee je gemakkelijk dagelijks extra eiwitten binnen kan krijgen. 

Al onze producten zijn 100% plantaardig geproduceerd en onze verpakkingen zijn 100% recyclebaar. We bezorgen gratis door heel Nederland, België en Duitsland. Toch niks voor jou? Dan krijg je gewoon je geld terug!