Leestijd: 3 min

Hoeveel eiwitten heb je dagelijks nodig?

23 augustus 2021|Voeding

Eiwitten zijn essentiële bouwstoffen voor je lichaam. Hoe je lichaam ook is gebouwd, iedereen doet er goed aan om dagelijks voldoende eiwitten in te nemen. Hoeveel je precies nodig hebt leggen we hieronder haarfijn uit.

Dagelijkse eiwitbehoefte

In het algemeen geldt:

  • Niet sporters: 0.8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.
  • Duursporters: 1.2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht
  • Krachtsporters: 1.8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht
  • Afvallers: 1.8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht

Hoeveel eiwitten je exact nodig hebt kan enorm verschillen en hangt onder andere af van je gewicht, leeftijd, geslacht en leefstijl. Zo hebben zwangere/borstvoedende vrouwen, ouderen en kinderen (vanwege de groei), vegetariërs en veganisten over het algemeen iets meer eiwitten nodig, net als zieke en gewonde mensen.

Sport je regelmatig of ben je bezig met afvallen? Ook dan heb je een hogere eiwitbehoefte.

Eiwitten en afvallen

De meeste mensen die aan het afvallen zijn, willen vooral van het vet af. Maar helaas raak je daarbij ook spieren kwijt. Voor spiergroei en spierbehoud heb je namelijk calorieën nodig, terwijl afvallen een calorietekort vergt. Lastig he.

Gelukkig kunnen eiwitshakes uitkomst bieden. Onze spieren zijn opgebouwd uit eiwitten, en die wil je niet verliezen tijdens je afvalproces. We raden daarom aan om dagelijks 1.8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht te eten.

Nr. 1 vegan Protein

Boost je eiwitlevels of herstel je spieren na de workout met Orangefit Protein. De Nr. 1 plantaardige eiwitshake van Europa!

Ontdek de Protein

Eiwitten en spierherstel

Na een (intensieve) training heeft het lichaam eiwitten nodig, zodat je spieren kunnen herstellen. Veel sporters denken dat het eten van meer eiwitten beter is voor de spiergroei (ook wel eiwitsynthese genoemd).

Uit onderzoeken blijkt echter dat er geen enkel bewijs is dat een eiwitinname van meer dan 1.8 gram per kg lichaamsgewicht beter is voor spieropbouw (en/of spierbehoud tijdens het afvallen). Het lichaam bepaalt zelf hoeveel spiermassa er kan worden opgebouwd en meer eiwitten eten betekent niet meer spiermassa. Is spieren kweken je doel, neem dan dagelijks 1.8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht in.

Hoe kan je dagelijks meer eiwitten eten?

Eiwitten vind je in zowel plantaardige als in dierlijke producten. Goede en complete plantaardige eiwitbronnen zijn o.a. sojabonen, quinoa, hennepzaad, chiazaden en spirulina en ook peulvruchten, volle granen en noten bevatten veel plantaardige eiwitten. In dierlijke producten vind je eiwitten met name terug in vlees, vis ei en zuivel.

Een andere makkelijke manier om dagelijks wat meer eiwitten binnen te krijgen, is door bijvoorbeeld plantaardig eiwitpoeder te gebruiken, zoals Orangefit Protein. Plantaardig eiwitpoeder kan je heerlijk door je smoothies, yoghurt, havermout en bakrecepten doen maar ook gewoon drinken in combinatie met water of (plantaardige) melk.

Fitter worden, afvallen of spiermassa opbouwen?

Bestel Orangefit Protein, Orangefit Diet of Orangefit Diet Bar en we begeleiden je met voedingsadvies.

  • Fitblogs

    Speciaal voor jou

    Lees onze blogposts en kom alles te weten over je nieuwe lifestyle en voeding

    Bekijk alle blogs
  • Tips gezonder eten

    Hoe kan ik gezonder eten? (11 tips)

    Lees verder
  • Wat is een gezond vetpercentage?

    Lees verder
  • Stap 1

    Wat moet je eten voor, tijdens en na het sporten?

    Lees verder
  • Kan je afvallen en spieren opbouwen tegelijkertijd?

    Lees verder
  • Bereken jouw caloriebehoefte met onze handige formule

    Lees verder
  • Hoe krijg je meer energie? Probeer deze 8 tips!

    Lees verder
  • Hoeveel eiwitten heb je dagelijks nodig?

    Lees verder
  • Snel afvallen? Kan, maar doe 't op de Orangefit manier

    Lees verder
  • 8 tips waarmee jij bijdraagt aan een beter milieu

    Lees verder
  • 11 tips tegen honger en eetbuien

    Lees verder