Hoe krijg je meer energie? Probeer deze 8 tips!

3 juni 2020|Lifestyle|Leestijd: 4 min

Na een doodnormale werkdag plof je neer op de bank. Je bent helemaal op. Dit gevoel van vermoeidheid overkomt je de laatste tijd steeds vaker. Waar komt het toch vandaan? En hoe krijg je weer meer energie? In dit artikel delen we acht tips voor meer energie.

Waarom je minder energie hebt

Je hebt een drukke dag gehad, slecht geslapen of te weinig gegeten. Soms heb je gewoon even weinig energie. De aanleiding en oplossing is dan meestal zo gevonden. Maar wanneer je het idee hebt dat je structureel minder energie hebt, ligt de oorzaak helaas vaak minder voor de hand.

Een algeheel gevoel van vermoeidheid wordt voornamelijk veroorzaakt door te weinig beweging en/of psychische problemen (1), maar ook zaken als gezonde voeding, voldoende water en zonlicht kunnen een rol spelen.

Tips voor meer energie

Weet je niet waar jouw vermoeidheid vandaan komt? Ga dan onderstaande tips langs en ontdek waar het probleem bij jou vandaan komt.

1. Meer sport en beweging

Uit onderzoek blijkt dat vermoeidheid de nummer één reden is waarom mensen niet (genoeg) sporten en bewegen (2). Ironisch genoeg wordt de oplossing voor vermoeidheid vaak gevonden in meer beweging (3, 4).

Door regelmatig te sporten verbranden je cellen meer energie en wordt zuurstof verplaatst door het lichaam. Ook zorgt beweging ervoor dat de niveaus van stresshormonen als adrenaline en cortisol verlaagd worden, waardoor je meer energie krijgt en beter slaapt (5).

2. Verminder stress

Een beetje stress is goed. Het houdt ons scherp en zorgt voor een gezonde uitdaging. Te veel stress, veroorzaakt door werk- of privé-omstandigheden, kan echter de oorzaak zijn van minder energie (6). Heb je het (lange tijd) te druk op je werk of thuis? Tijd om het wat rustiger aan te doen.

3. Stop met (of verminder) cafeïne, nicotine en alcohol

Iedereen weet dat roken slecht is voor de gezondheid. Maar wist je ook dat nicotine ervoor zorgt dat je slechter slaapt (7)? En dat heeft weer een effect op je energie.

En hoewel koffie je tijdelijk een gevoel van meer energie kan geven (8), zorgt de negatieve invloed op je slaap ervoor dat je op de lange duur juist minder energie hebt (9).

Minder alcohol drinken is ook een goed idee om meer energie te krijgen. Zo slaap je beter en hoeft je lever geen energie te leveren om het weer af te breken (10).

4. Beter slapen

Met bovenstaande tips hebben we al enkele manieren genoemd om je slaap te verbeteren. Maar waarom is goed slapen zo belangrijk?

Slaap zorgt dat we kunnen herstellen van de inspanningen van de afgelopen dag en dat we reserves opbouwen voor de volgende dag (11). Door slecht te slapen rust je niet goed uit en dat merk je in je energie.

5. Betere voeding

In ongezonde voeding zitten niet veel voedingsstoffen waar je energie van krijgt. Om meer energie te krijgen, moet je daarom voldoende groente en fruit eten. Maar vooral gevarieerd eten: de Schijf van Vijf helpt je daarbij.

Ook met een plantaardige levensstijl kun je gewoon alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen. In vele gevallen krijg je zelfs méér gezonde voeding binnen met een plantaardig dieet! In plantaardige producten zitten namelijk een stuk meer vitamines, mineralen en antioxidanten dan in dierlijke producten.

6. Water drinken

Een gezond lichaam bestaat bij volwassenen voor ongeveer 55 tot 60% uit water (13). Water is dus superbelangrijk voor ons! Als ons lichaam te weinig water heeft, merk je dat meteen aan je energieniveau.

Onderzoek wijst uit dat een tekort van slechts 1,59% al een vermoeid gevoel kan oproepen (14). Weinig energie? Kies dan niet voor een sport- of energiedrankje, maar probeer een glas water!

7. Voldoende zonlicht

Zonlicht staat gelijk aan energie. Door middel van zonnepanelen kunnen we zelfs de energie van de zon omzetten in elektriciteit (15). Maar ook voor mensen is de zon een belangrijke bron van energie.

Wanneer we te weinig zonlicht zien, heeft dat een negatieve invloed op onze energie (16). De zon voorziet ons namelijk van vitamine D. Een tekort uit zich in gevoelens van lusteloosheid en vermoeidheid. Lekker de zon in dus!

8. Meer energie door supplementen

Zoals vermoeidheid veroorzaakt kan worden door een tekort aan Vitamine D van de zon, kunnen ook andere tekorten een laag energieniveau veroorzaken.

Zoals eerder benoemd helpt gezonde voeding je om dit op peil te houden. Maar ook supplementen zijn een goede manier om je energie op peil te houden. Bekijk bijvoorbeeld eens ons nieuwe Dagelijks Vitaminepakket, bestaande uit Magnesium, Omega-3, Vitamine C en Vitamine D.