Leestijd: 6 min

Heb ik een gezond vetpercentage?

12 mei 2022|Lifestyle

Je vetpercentage zegt vaak iets over hoe gezond je leeft. Maar hoe meet je je vetpercentage? En wat is ideaal? Lees mee.

Het lichaam in percentages

Je lichaam bestaat voor (meer dan) de helft uit vocht, en verder ook uit spieren, vet, botten en weefsels. Door het gewicht van één je lichaamsdelen door je totale gewicht te delen, kan je het percentage dat daarbij hoort berekenen.

Doe je veel aan krachttraining, dan zal je spierpercentage hoger dan gemiddeld zijn. Maar eet je ongezond en beweeg je weinig, dan is je vetpercentage waarschijnlijk juist hoger.

Gezond vetpercentage

Een gezonde levensstijl kan je deze waarden op peil houden. Het gemiddelde vetpercentage ligt bij mannen tussen de 18 en 25%.

Onderzoekt toont aan dat oestrogeen ervoor zorgt dat vrouwen meer vet opslaan dan mannen (2). Het gemiddelde vetpercentage is daarom bij vrouwen tussen de 25 en 31%. Alles boven deze waarden wordt gezien als overgewicht en kan ongezond zijn.

Vrouwen % lichaamsvet Mannen % lichaamsvet
Atletisch 14-20 6-13
Goede gezondheid 21-24 14-17
Normaal/gemiddeld 25-31 18-25
Overgewicht >32 >26

Nr. 1 Afslankshake

Orangefit Diet is de best geteste maaltijdvervanger door de Consumentenbond. Tijdelijk met gratis voedingsadvies bij iedere aankoop!

Ontdek de Diet

Te hoog vetpercentage

Een te hoog vetpercentage is meestal ongezond en wordt ook wel overgewicht genoemd. Mensen met overgewicht hebben vaak meer kans op:

  • Suikerziekte (diabetes type 2)
  • Hoge bloeddruk
  • Galstenen
  • Hart- en vaatziekten
  • Rug- en gewrichtsklachten
  • Bepaalde soorten kanker 

Over het algemeen geldt: hoe groter het overgewicht, hoe groter de kans en hoe ernstiger de klachten (3, 4)

Te weinig vet

Een sixpack is een leuk streven, maar sla niet door, want te weinig vet is ook niet gezond. Voor vrouwen is de ondergrens 14% en bij mannen 6%. Heb je een erg laag vetpercentage, dan heeft je lichaam weinig reserves en kan je je gauw moe en lusteloos voelen. Ook kan het de hormoonhuishouding verstoren (5).

Manieren om je vetpercentage te meten

Hoe kom je er nou achter hoeveel vet jij in je lijf hebt? Daar zijn verschillende manieren voor, de één wat nauwkeuriger dan de ander.

  1. Huidplooimeter - Zeer accuraat: met een speciale tang wordt op verschillende plekken op het lichaam de huidplooi gemeten.
  2. BIA-methode - Een BIA is een meting waarbij de weerstand wordt gemeten die het lichaam biedt aan een wisselstroom op 50kHz. In veel gyms vind je weegschalen die met deze techniek je vetpercentage berekenen.
  3. Online calculator - Heb je geen toegang tot deze apparatuur? Een stuk minder accuraat en het kost wat meer meet- en uitzoekwerk, maar met deze online calculator kan je thuis al een prima eerste inschatting maken.

Nieuw: Protein Bar!

Lekker voor onderweg, na je workout en standaard in de snackla. Orangefit Protein Bar legt de lat hoger dan ooit. Proef zelf maar!

Bestel Protein Bar

Vetpercentage verlagen

De oplossing voor overgewicht is eenvoudig, maar niet gemakkelijk: om tot een gezond vetpercentage te komen, zal je moeten afvallen. Zorg dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Je kan meer gaan sporten of gezonder gaan eten waardoor je juist minder binnenkrijgt. Je lichaam zal dan vanzelf vet gaan verbranden.

Lees verder: Onze 9 beste afvaltips

Fitter met Orangefit

Wil je gebruik maken van onze expertise en op een gezonde manier afvallen? Bij aankoop van het Afslankpakket krijg je gratis toegang tot het Orangefit Voedingsadvies.

Wij zullen je dan gaan begeleiden met een op-maat-gemaakt voedingsschema zodat je exact weet wat je moet eten om op een gezonde manier af te vallen.

  • Fitblogs

    Speciaal voor jou

    Lees onze blogposts en kom alles te weten over je nieuwe lifestyle en voeding

    Bekijk alle blogs
  • Tips gezonder eten

    Hoe kan ik gezonder eten? (11 tips)

    Lees verder
  • Wat is een gezond vetpercentage?

    Lees verder
  • Stap 1

    Wat moet je eten voor, tijdens en na het sporten?

    Lees verder
  • Kan je afvallen en spieren opbouwen tegelijkertijd?

    Lees verder
  • Bereken jouw caloriebehoefte met onze handige formule

    Lees verder
  • Hoe krijg je meer energie? Probeer deze 8 tips!

    Lees verder
  • Hoeveel eiwitten heb je dagelijks nodig?

    Lees verder
  • Snel afvallen? Kan, maar doe 't op de Orangefit manier

    Lees verder
  • 8 tips waarmee jij bijdraagt aan een beter milieu

    Lees verder
  • 11 tips tegen honger en eetbuien

    Lees verder