Gezond afvallen doe je zo! (4 basisregels)

4 juni 2021|Lifestyle|Leestijd: 5 min

Je wilt wat kilo’s kwijtraken, maar natuurlijk wel op een gezonde manier. Dat is het best voor je lichaam en geest en daarnaast ook het makkelijkst vol te houden. Om gezond af te vallen, kan je uitgaan van de vier vuistregels uit dit artikel.

1. Creëer een calorietekort

Om wekelijks een halve kilo vet kwijt te raken, moet je per dag zo’n 500 kcal minder eten dan je lichaam nodig heeft. Maar hoeveel heeft jouw lichaam eigenlijk nodig? 

De eerste stap is om te bepalen hoeveel calorieën een gezond mens moet binnenkrijgen om in balans te blijven. Dit verschilt per persoon, maar we gaan gemiddeld uit van 2000 kcal voor vrouwen en 2500 kcal voor mannen (1).

[ Lees ook: Hoe bereken ik mijn caloriebehoefte? ]

De volgende stap is om bij te houden hoeveel calorieën je op een dag binnenkrijgt. Het kan helpen om gebruik te maken van apps als Fatsecret of MyFitnessPal om je dagelijkse calorie-inname bij te houden. Let op dat je echt álles vermeldt: dus ook de olie waarin je bakt of het scheutje honing om je thee een smaakje te geven.

De laatste stap is om jouw calorie-inname terug te brengen. 

Slimme manieren om dit te doen, zijn:

  • Minder eten. Klinkt simpel, maar daar begint het wel bij.
  • Geen calorieën drinken: ga voor water, koffie, thee en zero dranken.
  • Minimaliseer je alcoholgebruik.
  • Let op je suikerinname en kies liever suikervrije opties.
  • Geen (of minder) sauzen. Vooral witte sauzen zijn zeer calorierijk.
  • Vervang snacks door gezonde snacks.
  • Eet meer groenten zodat je langer vol zit.
  • Minder olie gebruiken: warm op in de airfryer of oven waar mogelijk.

Tip: Maak gebruik van Orangefit Diet. Onze maaltijdvervanger bevat slechts 250 kcal en zit vol met gezonde voedingsstoffen. Zo weet je precies hoeveel calorieën je binnenkrijgt én dat je gezond bezig bent. Als Nr. 1 getest door de Consumentenbond! Liever wat meer calorieën? Neem dan gewoon een schepje extra.

[ Lees ook: Onze 9 beste afvaltips voor 2021 ]

2. Niet te snel afvallen

Veel mensen willen het liefst snel afvallen. Het internet staat vol met slimme hacks en extreme diëten die claimen dat je binnen no-time 10 kilo kwijt bent. 

Of ze effectief zijn, laten we in het midden. Wat zeker is, is dat het niet gezond is om snel af te vallen.

  • Snel afvallen is een vorm van (lichamelijk en mentale) stress. Op lange termijn kan dit negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid.
  • Bij snel afvallen creëer je een te groot calorietekort. Zo vergroot je het risico dat je niet voldoende voedingstoffen en essentiële nutriënten zoals vezels, vitamines en mineralen binnenkrijgt. 
  • Te snel afvallen zorgt er vaak ook voor dat je sneller spiermassa verliest. Dit wil je zoveel mogelijk beperken.

Andere redenen waarom snel afvallen niet aan te raden is:

  • Het welbekende jojo-effect: wanneer je te snel afvalt (en jezelf als het ware uithongert), zal je lichaam er alles aan doen om deze verloren energie weer aan te vullen. Dit creëert een vicieuze cirkel die het steeds lastiger maakt om af te vallen.
  • Het is niet vol te houden. Je krijgt meer honger en minder energie: dit zorgt ervoor dat je veel meer trek krijgt in snacks en ongezonde dingen.

Mocht je toch kiezen om snel af te willen vallen? Doe het dan maximaal 4 weken en stap daarna over op de tips uit dit artikel.

3. Meer bewegen

Om gewicht te verliezen wordt aangeraden om op je voeding te letten, maar ook om flink te bewegen! Dat heeft verschillende redenen.

  • Wanneer je gaat afslanken, wil je met name vet verbranden en zo min mogelijk spiermassa kwijtraken. Door tijdens het afvallen aan krachttraining te doen, kan je dit beperken. Cardio is minder effectief, omdat je hierbij weinig spiermassa opbouwt.
  • Door (meer) te sporten verbrand je meer calorieën. Hierdoor kan je een wat minder strikt dieet volgen om hetzelfde resultaat te bereiken. 
  • Diëten kan behoorlijk zwaar zijn. Lichamelijk, maar ook geestelijk. Voldoende beweging is één van de belangrijkste manieren om mentaal gezond te blijven.

4. Lifestyle-verandering voor blijvend succes

Veel mensen maken de fout om weer terug te vallen in hun oude patronen zodra zij hun streefgewicht bereikt hebben. Ze gaan weer ongezond snacken en laten het sporten weer voor wat het is. 

Zonde, want zo krijg je binnen no-time weer meer calorieën binnen dan je verbruikt en raak je langzaam weer op je oude gewicht. Dan kan je weer van vooraf aan beginnen!

Om op gewicht te blijven is daarom een blijvende verandering nodig. Gezond eten en drinken en sporten moet echt onderdeel worden van je lifestyle. En dit levert je meer op dan alleen een strakker lijf.

Makkelijk, gezond én lekker afvallen met Orangefit

Snel en gezond afvallen gaan niet goed samen. Maar makkelijk, gezond en lekker wel! Zeker als je gebruikt maakt van de maaltijdvervangers van Orangefit. Onze afvalshakes zitten vol gezonde voedingsstoffen en zijn beschikbaar in drie heerlijke smaken. Lees hier meer redenen waarom Orangefit Diet zo’n geschikte manier is om af te vallen.

Ook met het aanpassen van je levensstijl kunnen wij je helpen. Bestel 't Afslankpakket en ontvang gratis voedingsadvies op maat en veel tips over gezonde voeding en een gezonde levensstijl!