De energiebalans. Basics first!

25 maart 2022|Lifestyle|Leestijd: 4 min

De komende tijd helpen we je op weg met de beste tips to #GetSummerReady. Maar, basics first! En dat is de energiebalans. Als je die over het hoofd ziet val je niet af of kom je niet aan. Wat dit is en waarom je niet goed kan afvallen of aankomen zonder de energiebalans lees je hieronder.

Afvallen of aankomen

Om te kunnen functioneren haalt ons lichaam dagelijks energie uit ons eten en drinken. De verhouding tussen deze hoeveelheid energie en de hoeveelheid energie die ons lichaam verbruikt noemen we de energiebalans.

Krijg je meer energie binnen dan je op dat moment nodig hebt, dan wordt het overschot in je lichaam opgeslagen. Op het moment dat er minder energie beschikbaar is spreekt je lichaam deze opgeslagen energie aan als brandstof.

De energiebalans is de basis

Het is de energiebalans die bepaalt of we op gewicht blijven, aankomen of afvallen:

  • Afvallen (vetverlies) = Negatieve energiebalans
  • Op gewicht blijven = Energiebalans
  • Aankomen (spieropbouw / vetopslag) = Positieve energiebalans

Als je dus niet meer eet dan je lichaam nodig heeft, blijf je op gewicht. Wil je afvallen? Dan zal je ervoor moeten zorgen dat je minder binnen krijgt. Liever aankomen? Dan moet je zorgen voor een positieve energiebalans. Is 't echt zo simpel? It is!

Calorieën

Deze eenheid geeft aan hoeveel energie er in een bepaald product zit. Voeding bestaat zoals je misschien wel weet uit verschillende macronutriënten: koolhydraten, eiwitten en vetten.

Koolhydraten en eiwitten leveren 4 kcal per gram en vetten 9 kcal per gram energie aan het lichaam. Alcohol levert wel energie (7 kcal/gr) maar wordt niet gezien als een macronutriënt.

Het is belangrijk om te onthouden dat bijna al onze voedingsmiddelen calorieën (energie) bevatten en dus brandstof zijn voor je lichaam!

Je dagelijkse energiebehoefte

De energiebalans is voor iedereen verschillend. De exacte hoeveelheid energie die je nodig hebt hangt sterk af van allerlei factoren, waaronder gewicht, leeftijd, geslacht, vetpercentage, spiermassa en hoe actief je bent.

Veel mensen verkijken zich op de hoeveelheid calorieën die ze dagelijks binnen krijgen en verbranden. Wil je afvallen? Dan zal je moeten letten op de inname van je dagelijkse calorieën en zorgen voor een negatieve energiebalans. Heb je moeite met aankomen? Dan is de kans groot dat je te weinig eet. Zorg dan dus voor een positieve energiebalans a.k.a. calorieoverschot.

Calorieën berekenen

Wil je heel nauwkeurig je caloriebehoefte berekenen? Gebruik dan onze eigen formule. Of bestel het Afslankpakket. Met het Afslankpakket weet je exact hoeveel calorieën je nodig hebt om af te vallen en ontvang je van ons een persoonlijk voedingsschema met vijf dagmenu's en uitgebreide tips om gezond af te vallen met blijvend resultaat