Onze 9 beste afvaltips

18 december 2020|Lifestyle|Leestijd: 5 minuten

Die extra kilo’s die je al een tijdje kwijt wilt, gaan er af! Dit keer pak je het nog slimmer aan en bereid je je goed voor met onze 9 beste afvaltips. Zo ga jij er een gegarandeerd succes van maken.

1. Begrijp de basis

Om te kunnen functioneren, haalt ons lichaam dagelijks energie uit wat we eten en drinken. De verhouding tussen de energie (calorieën) die we binnenkrijgen en die we verbruiken noemen we de energiebalans.

Afvallen is in de basis heel simpel: je moet minder calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt. Ofwel, een negatieve energiebalans creëren. Dat kan je op drie manieren doen:

  1. Minder calorieën binnenkrijgen door gezonder te eten
  2. Meer calorieën verbranden door meer te bewegen
  3. Combinatie: bewegen én gezond eten

Punt 1, minder eten, heeft het meeste effect. Dit is belangrijker dan meer bewegen. Wil je extra snel vooruitgang? Dan is punt 3, een combinatie van minder eten en meer bewegen voor jou de beste optie.

Lees verder: Zo werkt de energiebalans

2. Makkelijk afvallen bestaat niet

Het is goed om te starten met een realistische verwachting. Namelijk dat afvallen niet gemakkelijk is. Je bent niet van de één op de andere dag aangekomen en je zal die extra kilo'tjes dus ook van de één op de andere dag kwijtraken.

Bij afvallen hoort een nieuwe mindset - een nieuwe levensstijl. Geduld en lange termijn denken zullen er voor zorgen dat je blijvend resultaat behaald.

Lees ook: 6 tips om af te vallen die je niet worden verteld

3. Te snel afvallen is ongezond

Mensen willen graag zo snel mogelijk afvallen. Dit is begrijpelijk, maar het is zeker niet aan te raden. Te snel afvallen heeft namelijk negatieve gevolgen:

  • Het gaat meestal gepaard met extreem weinig eten. Hierdoor mis je veel belangrijke voedingsstoffen en essentiële nutriënten zoals vezels, vitamines en mineralen. 
  • Je hebt veel minder energie, wordt suf en verliest de motivatie voor de simpelste taken. 
  • Het is stressvol. Mentaal, maar ook lichamelijk. Je lichaam ervaart dit als een hongersnood en zal zich er tegen verzetten. 
  • Het is niet blijvend. Onderzoek toont aan dat de mensen die snel afvallen, ook de mensen zijn die weer het snelst aankomen. Heb dus geduld en focus op een gezondere levensstijl.

Lees verder: Waarom snel afvallen ongezond is

4. Te lang diëten werkt averechts

Te snel afvallen is dus niet verstandig. Maar te lang diëten is ook weer niet slim. Je lichaam zal zich dan steeds meer gaan aanpassen en op den duur gaan verzetten tegen verder gewichtsverlies. Dit heeft een verlaging van je stofwisseling tot gevolg en een verhoging van je stressniveaus.

Gemiddeld een halve tot één kilo gewichtsverlies per week is ideaal. 

5. Val niet te veel af in één keer

Wanneer je behoorlijk wat gewicht kwijt wilt raken, is het lastig om dat in één keer te doen. Het beste is dan om het op te delen in dieetperiodes van 2 á 3 maanden. Vervolgens las je een break in van 3 tot 6 weken en probeer je in deze periode je huidige gewicht te behouden. Zo houd je het makkelijker vol.

6. Jojo-effect voorkomen

Met het jojo-effect bedoelen we dat je afvalt en vervolgens weer aankomt. Als een jojo blijft je gewicht maar op en neer gaan. Dit werkt behoorlijk demotiverend. 

Vaak wordt het effect veroorzaakt door een plotselinge grote verandering (een crashdieet) waarbij mensen opeens extreem weinig eten. Zolang je geen blijvende verandering maakt aan je levensstijl, zul je hier helaas in blijven hangen.

Lees verder: Hoe stop je het jojo-effect?

7. Wees niet te streng voor jezelf

Afvallen is hard werken. Wordt niet je eigen vijand door te streng voor jezelf te zijn. Gematigdheid is hierin het sleutelwoord.

Geen heel pak koekjes en geen hele fles frisdrank meer dus, maar ontzeg jezelf ook niet elk koekje en elk drankje. Spreek met jezelf af dat het binnen de perken moet blijven. 

Maak langzaam kleine aanpassingen in je levensstijl, in je dieet en je dagelijkse routine. Het zijn juist de kleine veranderingen die op de lange termijn voor blijvend resultaat zorgen.

Lees ook: De 5 slechtste manieren om gewicht te verliezen

8. Eetbuien voorkomen

Een calorietekort creëren gaat soms gepaard met stevige honger. Voor je het weet heb je een hongerbui en zie je jezelf een zak chips opentrekken en in één keer leeg eten. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Daarom hier wat tips om eetbuien te voorkomen:

  • Te kleine maaltijden of alleen snacken verhoogt je eetlust juist. Eet daarom complete maaltijden met voldoende groenten, fruit, bonen, noten en zaden.
  • Vezelrijke voeding eten houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en heeft een gunstige invloed op verzadigingshormonen.
  • Ook eiwitten kunnen het gevoel van verzadiging vergroten. 
  • (Cafeïnevrije) koffie kan je eetlust aanzienlijk verminderen en een hongergevoel onderdrukken.
  • Meer water en groene thee drinken. Veel mensen verwarren honger namelijk met dorst.
  • Ga stress uit de weg. Dit voorkomt emotie-eten.

Lees verder: 11 tips tegen honger en eetbuien

9. Gebruik Orangefit Diet

Orangefit Diet is door de Consumentenbond gekozen als Nr.1 maaltijdvervanger van Nederland. Orangefit Diet is een plantaardige dieetmaaltijd die alle voedingstoffen bevat die je nodig hebt om op een gezonde manier af te vallen.

Het is laag in calorieën, maar rijk aan eiwitten en vezels. Bovendien bevat het alle vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft. Ideaal om (tijdelijk) je ontbijt, lunch of tussendoortjes mee te vervangen en zo minder calorieën binnen te krijgen.

Met ons Afslankpakket helpen we je ook met een persoonlijk voedingsschema. Zo weet je precies wat je kan eten om gezond af te vallen en ontvang je 5 lekkere dagmenu's. Lees hier meer over ons voedingsadvies.