Leestijd: 5 min

Onze 9 beste tips voor afvallen

15 februari 2022|Lifestyle

Die extra kilo’s die je al een tijdje kwijt wilt, gaan eraf! Afvallen is in de basis heel simpel: je moet minder calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt. Deze keer pak je het nog slimmer aan en bereid je je goed voor met onze 9 beste tips om af te vallen. Zo ga jij er een gegarandeerd succes van maken. 

Snel en verantwoord afvallen met deze 9 tips 

Tip 1: Blijf niet te lang diëten 

Gezond afvallen is een proces voor de wat langere termijn. Snel afvallen – bijvoorbeeld met een crashdieet – gaat vaak gepaard met extreem weinig eten, waardoor je belangrijke voedingsstoffen mist. Ook is het lastig vol te houden, wat de kans op het jojo-effect vergroot. Maar te lang diëten is ook weer niet slim.  

Als je te lang dieet, zal je lichaam zich steeds meer gaan aanpassen en op den duur gaan verzetten tegen verder gewichtsverlies. Dit heeft een verlaging van je stofwisseling tot gevolg en een verhoging van je stressniveaus. Gemiddeld een halve tot één kilo gewichtsverlies per week is ideaal. 

Een goede tip is om het afvalproces op te delen in dieetperiodes van 2 á 3 maanden. Vervolgens las je een break in van 3 tot 6 weken en probeer je in deze periode je huidige gewicht te behouden. Zo houd je het makkelijker vol. 

Lees verder: Hoe stop je het jojo-effect? 

Tip 2: Voorkom eetbuien 

Een calorietekort creëren gaat soms gepaard met stevige honger. Voor je het weet heb je een hongerbui en zie je jezelf een zak chips opentrekken en in één keer leegeten. Dat is natuurlijk niet de beste manier om af te vallen. Daarom hier een aantal tips om eetbuien te voorkomen: 

Te kleine maaltijden of alleen snacken verhoogt je eetlust juist. Eet daarom complete maaltijden met voldoende groenten, fruit, bonen, noten en zaden. 

Vezelrijke voeding eten houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en heeft een gunstige invloed op verzadigingshormonen. 

Ook eiwitten vergroten het gevoel van verzadiging. 

(Cafeïnevrije) koffie kan je eetlust aanzienlijk verminderen en een hongergevoel onderdrukken. 

Lees verder: 11 tips tegen honger en eetbuien 

Tip 3: Let op bij het doen van de boodschappen 

Het vermijden van voedsel waarvan je aankomt, begint al in de supermarkt. De verleiding om te snacken neem je thuis weg als je dat soort producten helemaal niet koopt in de supermarkt. Overweeg ook om je boodschappen goed vooruit te plannen, zodat je zo min mogelijk naar de winkel hoeft. Want hoe vaker je naar de winkel gaat, hoe vaker je in de verleiding kan komen om toch de verkeerde producten in je karretje te gooien. 

 

Nieuw: Protein Bar!

Lekker voor onderweg, na je workout en standaard in de snackla. Orangefit Protein Bar legt de lat hoger dan ooit. Proef zelf maar!

Bestel Protein Bar

Tip 4: Drink veel water 

Water is belangrijk voor je lichaam. Het wordt aanbevolen om zeker 2 liter te drinken op een dag. Maar daarnaast kan voldoende water drinken helpen bij het afvallen. Als je veel water drinkt, heb je namelijk ook sneller een vol gevoel, waardoor je minder snel naar een snack grijpt. 

Als je niet alleen maar water wil drinken, is thee ook een goede optie. Maar vermijd suikerhoudende drankjes en alcohol. Hier zitten namelijk veel meer calorieën in dan in water en thee. 

Tip 5: Doe aan krachttraining 

Als je gaat afvallen, loop je ook het risico om spiermassa kwijt te raken. Dit terwijl je je spiermassa juist wil behouden. Om dit te voorkomen, kun je het beste aan krachttraining doen. Hiermee zorg je ervoor dat je je spieren op peil houdt en dat het gewicht dat je kwijtraakt uit andere plekken in je lichaam komt. Daarnaast is krachttraining natuurlijk een vorm van beweging waarmee je calorieën verbrandt. Dus wil je gezond afvallen? Geef spiertraining dan een kans! 

Tip 6: Slaap genoeg 

Naast voeding en beweging speelt ook slaap een belangrijke rol bij het afvallen. Als je te weinig slaapt, zorgt dit voor een vergrote eetlust, wat het afvalproces moeilijker maakt. Slaap daarom genoeg – elke nacht zo'n 7 tot 9 uur – om dit te voorkomen. 

Tip 7: Vermijd stress 

Ook stress heeft invloed op je gewicht. Hoe meer last je hebt van stress, hoe meer je lichaam het hormoon cortisol zal aanmaken. Als je van dit hormoon lange tijd veel in je lichaam hebt, gaat dit vaak gepaard met een gewichtstoename. Als je wil afvallen, probeer dan stress dus zo veel mogelijk te beperken. 

Nr. 1 geteste Diet Shake

Orangefit® Diet is een complete maaltijdvervanger, hoog in eiwitten, bomvol vezels en zonder toegevoegde suikers. Als Nr. 1 getest door de Consumentenbond!

Bestel de Diet

Tip 8: Wees niet te streng voor jezelf 

Afvallen is hard werken. Word niet je eigen vijand door te streng voor jezelf te zijn. Gematigdheid is hierin het sleutelwoord. Geen heel pak koekjes en geen hele fles frisdrank meer dus, maar ontzeg jezelf ook niet elk koekje en elk drankje. Spreek met jezelf af dat het binnen de perken moet blijven. Een dieet volhouden is makkelijker als je nog wel iets mag eten van wat je lekker vindt. 

Maak langzaam kleine aanpassingen in je levensstijl, in je dieet en je dagelijkse routine. Het zijn juist de kleine veranderingen die op de lange termijn voor blijvend resultaat zorgen.  

Lees ook: De 5 slechtste manieren om gewicht te verliezen 

Tip 9: Gebruik Orangefit Diet 

Orangefit Diet is door de Consumentenbond gekozen als Nr.1 maaltijdvervanger van Nederland. Orangefit Diet is een plantaardige maaltijdshake die alle voedingsstoffen bevat die je nodig hebt om op een gezonde manier af te vallen. 

Diet is laag in calorieën, maar rijk aan eiwitten en vezels. Bovendien bevat het alle vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft. Ideaal om (tijdelijk) je ontbijt, lunch of tussendoortjes mee te vervangen en zo minder calorieën binnen te krijgen. 

Met ons Afslankpakket helpen we je ook met een persoonlijk voedingsschema. Zo weet je precies wat je kan eten om gezond af te vallen en ontvang je 5 lekkere dagmenu's. 

En, onthoud: makkelijk afvallen bestaat niet 

Als je wil afvallen, is het belangrijk om te starten met een realistische verwachting: afvallen is niet gemakkelijk. Je bent niet van de één op de andere dag aangekomen en je zal die extra kilootjes dus ook niet van de één op de andere dag kwijtraken. 

Bij gezond afvallen hoort een nieuwe mindset – een nieuwe levensstijl. Geduld en langetermijndenken zullen ervoor zorgen dat je blijvend resultaat behaalt. Zorg daarom ook dat je een realistische doelstelling hebt. Door voor jezelf vast te houden aan een daadwerkelijk haalbare doelstelling binnen een bepaalde tijd, is het makkelijker om het afvallen vol te houden en zorg je er tegelijkertijd voor dat de resultaten op lange termijn beter zijn. 

Lees ook: 6 tips om af te vallen die je niet worden verteld 

  • Inspiratie

    Videos: On The Spot

    Echte verhalen van Orangefitters die vertellen hoe ze hun levensstijl hebben veranderd.

  • Gringa viel in totaal 72kg af

    Lees interview
  • Roué (50) voelt zich fitter dan ooit

    Lees interview
  • Priscilla verruilde hongerdiëten voor zelfliefde

    Lees interview
  • Sharvan viel 26 kilo af binnen een jaar

    Lees interview
  • Kya sport voor mentale kracht

    Lees interview
  • Lex voelt zich onoverwinnelijk na zijn herseninfarct

    Lees interview