Welke invloed heeft voeding op je humeur?

5 maart 2021|Voeding|Leestijd: 4 min

Heb je soms last van een ‘kort lontje’? Zit je niet altijd even lekker in je vel? Kijk dan eens kritisch naar wat je eet. Gezonde voeding kan namelijk bijdragen aan een beter humeur. En ongezonde voeding juist aan een slechter humeur. In dit artikel leggen we uit hoe dat zit.

Hoe ontstaat een goed of slecht humeur?

Ons humeur is eigenlijk iets geks. Het is er gewoon. Soms ben je opgewekt en ondernemend en soms heb je geen zin om met iemand te praten en lig je het liefst op de bank met de gordijnen dicht. Hoe komt dat toch?

Je humeur wordt gereguleerd door neurotransmitters en hormonen ( 1 ). Dopamine, cortisol en adrenaline zijn drie bekenden: dopamine is het zogenaamde ‘gelukshormoon’ en adrenaline en cortisol zijn stresshormonen. Wanneer het lichaam veel dopamine aanmaakt, zorgt dat voor een goed humeur. Maar de aanmaak van stresshormonen zorgt juist voor het tegenovergestelde.

Wil je de aanmaak van dopamine stimuleren en stresshormonen afremmen? Goed slapen , voldoende beweging , zonlicht, leuke dingen doen, niet te veel stress en… gezond eten en drinken helpen je hierbij!

[ Lees ook: Wat is de invloed van stress op onze hormonen? ]

Wat ongezonde voeding met je humeur doet

Waarom zijn mensen zo gek op ongezond eten? Maakt een vette hap geen stoffen vrij in je hersenen die je een goed gevoel geven?

Ongezonde voeding bevat meestal toegevoegde suikers en simpele koolhydraten. Deze geven je humeur slechts tijdelijk een boost . Daarna verslechtert het juist. Dat komt voornamelijk doordat je bloedsuikerspiegel omhoog schiet en daarna weer instort ( 2 , 3 ). Wanneer je je bloedsuikerspiegel op peil houdt, zul je minder last hebben van stemmingswisselingen.

Af en toe ongezond eten moet natuurlijk kunnen. Maar te vaak zal je humeur negatief beïnvloeden. Je krijgt dan namelijk niet genoeg gezonde voedingsstoffen binnen en er kan zelfs een tekort aan bepaalde stoffen ontstaan. Een tekort aan magnesium, vitamine D, vitamine B12, zink of omega-3 kan tot stemmingswisselingen leiden en zelfs bijdragen aan een depressie ( 4 , 5 , 6 , 7 , 8 ).

Onze (voedings)tips voor een goed humeur!

Wat moet je dan wel doen of eten om lekker in je vel te zitten? We hebben het voor je opgedeeld in vier punten.

  1. Gezonde voeding als basis - Gevarieerd en gezond eten heeft veel voordelen voor je lichaam en geweest. Ook blijf je hierdoor vaak beter op gewicht, slaap je beter en heb je een betere weerstand. Wat ook weer stuk voor stuk bijdraagt aan een goed humeur!
  2. Bloedsuikerspiegel op peil houden - Eet voldoende complexe koolhydraten en eiwitten en zorg voor voldoende beweging. Dit helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden, wat weer zorgt voor minder energiedips en stemmingswisselingen. 
  3. Vermijd fastfood en snelle suikers. Het geeft je slechts tijdelijk een goed gevoel, maar het bevat maar weinig gezonde vitamines en voedingsstoffen. Bovendien resulteert het na afloop in een energiedip. 
  4. Aan het diëten? Honger jezelf niet uit! - Een hongerig gevoel heeft geen positief effect op je humeur. Bovendien kan door langdurig te weinig eten je bloedsuikerspiegel omlaag gaan. Creëer dus niet een te groot calorietekort .

Moet ik ook supplementen nemen?

Als je gezond en gevarieerde eet, krijg je in principe alle voedingsstoffen binnen die je lijf nodig heeft. Supplementen zijn wel een handig hulpmiddel als je zeker wilt weten dat je voldoende binnenkrijgt of als je graag van gemak houdt.

Supplementen zijn geen oplossing tegen een slecht humeur. Maar ze kunnen wel bijdragen aan een goed humeur. 

Deze stoffen kan je bijvoorbeeld als supplement nemen:

  • Magnesium - Speelt een zeer belangrijke rol bij goede hersenfuncties en stemming. Magnesium zit vooral in groene bladgroente, noten en bonen maar kun je ook uit magnesiumpillen halen.
  • Vitamine D - Vitamine D zit in veel voeding, maar krijg je ook binnen door zonlicht te zien. Om de bekende ‘winterdip’ te voorkomen wordt in de koude maanden aangeraden om vitamine D supplementen te nemen ( 9 ).
  • Vitamine B12 - Onder andere van belang voor de aanmaak van serotonine. Omdat het vooral in dierlijke producten zit, kunnen mensen met een vegetarische of veganistische levensstijl een tekort opbouwen. Belangrijk om in de gaten te houden dus en eventueel vitamine B12 supplementen te nemen!
  • Zink - Belangrijke stof voor de opbouw van eiwitten, de stofwisseling en een goede weerstand.
  • Omega-3 - Is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van onze hersenen en kunnen je mogelijk beschermen tegen Alzheimer en dementie. Onze plantaardige omega-3-supplementen zijn gemaakt van algenolie. Dit heeft bijzondere voordelen ten opzichte van visolie !

Tip: Benieuwd welke supplementen jij wellicht mist? Beantwoord de vragen van de Online Vitaminetest en ontvang binnen 2 minuten een persoonlijk advies! 

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen, is gezond eten een belangrijke vereiste voor een goed humeur. Zorg dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt door middel van gezonde voeding, dieet verantwoord, houd je bloedsuiker op peil en eet voldoende eiwitten. 

Maar gezonde voeding is niet het enige wat van belang is. Ook goed slapen , voldoende bewegen en niet te veel stress spelen een belangrijke rol.