De weegschaal gaat niet meer omlaag. Wat nu?

15 mei 2020|Lifestyle|Leestijd: 3 min

Je bent goed bezig met afvallen. Je doet het op een verantwoorde manier en het gewicht dat je kwijt wilt raken gaat er langzaam maar zeker vanaf.

Heel goed! Want waarschijnlijk wist je het al, maar snel afvallen is ongezond.

Maar dan kom je op een punt dat je stil staat en je het gewicht op de weegschaal niet meer omlaag ziet gaan... 

Wat nu?

Wanneer je niet meer afvalt, dan is je lichaam niet meer in een negatieve energiebalans en krijg je, ondanks dat veel mensen denken van niet, nog steeds teveel calorieën binnen. Je zal dus nog minder calorieën moeten eten om meer gewicht kwijt te raken.

Ja caloriebehoefte verandert mee

Niet alleen je gewicht en je uiterlijk veranderen zodra je afvalt, maar ook je caloriebehoefte. Als je dagelijks 1.750 kcal moest eten om af te vallen toen je begon met afvallen, dan kan het heel goed zijn dat je twee maanden later bijvoorbeeld 1.600 of 1.500 kcal moet eten om af te vallen.

Hoe minder je weegt, hoe minder calorieën je lichaam verbrandt. Dit wordt vaak vergeten.

De weegschaal vertelt niet alles

De weegschaal vertelt niet het hele verhaal. Als de weegschaal niet omlaag gaat, betekent dit niet altijd dat je niet meer afslankt en geen vooruitgang boekt.

Het is belangrijker om naar jezelf in de spiegel te kijken. Vaak zie je dat daar de progressie doorgaat. Het kan namelijk zijn dat je door te trainen ook wat spieren aankomt, of dat je wat meer vocht vasthoudt.

Heb geduld

We worden allemaal steeds ongeduldiger. Ook kunnen er door bijvoorbeeld social media onrealistische verwachtingen worden gekregen over wat gezond gewichtsverlies is en hoe je het kunt vasthouden.

Een blijvend resultaat vereist consistentie en heeft veel meer tijd nodig dan je denkt. Het behalen, en met name het behouden, van je streefgewicht kan soms wel enkele jaren duren. Dit is helaas geen hele leuke boodschap, maar wel de realiteit.

Onderzoeken laten zien dat langdurig afvallen vooral draait om het veranderen van je (eet-)gedrag en levensstijl. Dit is veel effectiever dan het volgen van een tijdelijk dieet.

Let ook hier op

Het is belangrijk om niet alleen met je gewicht en uiterlijk bezig te zijn, maar ook te kijken naar andere belangrijke leefstijlfactoren zoals:

  • Je energielevels
  • Je zelfvertrouwen
  • Je prestaties
  • Hoe goed je je voelt
  • Hoe goed je ‘jouw dieet’ kunt volhouden
  • Je slaapkwaliteit

Als je alleen maar bezig bent met je lijf en het getal op de weegschaal, dan is de kans groot dat je motivatie verliest en terugvalt in je oude patronen. Oftewel, het bekende jojo-effect, wat je uiteraard het liefst wilt voorkomen.

Lees ook: Hoe stop je het jojo-effect?

Voel je je een stuk energieker en/of zelfverzekerder sinds je al een paar kilo's bent afgevallen? Dat is misschien nog wel veel belangrijker dan het gewicht op de weegschaal!

Conclusie

Verantwoord afvallen gaat niet over één nacht ijs.

Volg geen tijdelijke diëten, maar kijk naar welke leefstijl veranderingen en gezondere keuzes je kunt maken om je happy en fit te voelen, dan volgt dat gezonde(re) gewicht vanzelf.

Zit je lekker in je vel, heb je genoeg energie, maar val je na een vliegende start nu niet meer af? Onthoud dan dat je caloriebehoefte ook mee verandert en dat je waarschijnlijk teveel calorieën eet voor je (nieuwe) gewicht.

Probeer in dit geval (nog) minder calorieën te eten en kijk of je dan wel weer afvalt en of je nog steeds voldoende energie hebt.