7 outdoor workouts waar je blij van wordt

13 mei 2022|Training|Leestijd: 3 min

Nu de dagen warmer worden, kunnen we weer lekker veel tijd buiten de deur doorbrengen. In de buitenlucht bewegen maakt je gelukkiger én is hartstikke gezond. Lees verder waarom dat zo is, en welke buitensporten je dan het beste kan doen.

Voordelen van buiten sporten en outdoor workouts

Bewegen is key voor je gezondheid, en in de natuur zijn ook. Frisse buitenlucht geeft energie en stimuleert de aanmaak van feelgood endorfines, het ontstresst, fluitende vogeltjes brengen je zenuwstelsel tot rust (ja, echt) en de zon laad je op met vitamine D. Tel al die voordelen bij elkaar op en je begrijpt waarom wij groot fan zijn van buiten bewegen.

Misschien heb je nog niet veel ervaring met sporten buiten de deur. Daarom tippen we je graag de allerleukste outdoor workouts:

1. Bootcampen

Je hoeft niet meer te klappertanden tussen de squats door, dus geen excuus om níet te bootcampen. Bootcampen is de ideale sport om je conditie op te bouwen en sterker te worden. Dus trommel je vaste klik op en ga lekker tekeer in je favo park of op het strand.

2. Skeeleren

Rolschaatsen doe je vooral op korte afstanden, maar skeelerend leg je al gauw een hoop kilometers af. Leuk om alleen of samen te doen, en een flinke oplawaai voor je core, billen en benen. Nu alleen nog leren remmen! 

3. Zwemmen

Woon je in de buurt van een meer? Ga lekker baantjes trekken! Het enige wat je nodig hebt is een zwembroek/pak en met een beetje geluk droog je ter plekke af in de zon. Extra fijn als je in natuurwater zwemt.

4. Forest bathing

Japanners maken van alles een kunst, zo ook van tijd in het bos doorbrengen. Dat noemen ze dan ook ‘baden in het bos’ en steeds meer mensen nemen deze gezonde gewoonte over. Het verschil met wandelen in het bos zit ‘m erin dat je meditatief wandelt. Je probeert alles helemaal in je op te nemen en dat geeft een ontspannen gevoel.

5. Suppen

Voor de liefhebbers van boardsports: suppen is stand-up peddelen en dit kan je ook doen op plekken waar geen golf te vinden is. Ga bijvoorbeeld eens suppen op de grachten, of in een mooi natuurgebied.

6. Mountainbiken

Veel bossen hebben speciale paden voor mountainbikers. Fietsen is een ideale sport om je conditie mee op te bouwen of op peil te houden, en tegelijkertijd de natuur om je heen te verkennen. Echt een aanrader.

7. Survival training

Bikkels kunnen eens kijken of er survival-trainingen gegeven worden in de omgeving. Bij dit concept wordt het principe van een hindernisbaan in de wildernis aangeboden. Waaghalzen staan voor hele beproevingen: touwklimmen, swingen over balken, bergbeklimmen en hiking. Je kan hele cursussen volgen om alle aspecten van survivallen te leren!

Hopelijk heb je genoeg inspiratie om buiten te gaan bewegen. Hou het leuk voor jezelf en geniet van zowel de activiteit als de omgeving. Dan haal je er het meeste uit! En, niet te vergeten: zorg daarna voor 'n goed herstel met onze plantaardige eiwitshakes 😉