Vind je het lastig om te focussen op een groot project, een uitdagende taak op je werk, of te studeren voor een belangrijk examen? Dan zul je vaak genoeg wensen dat je meer concentratie had. Gelukkig is dat ook mogelijk!

Met deze 9 tips kun jij je concentratie verbeteren en met een goed gevoel je taken afstrepen.

Over concentratie

Concentratie is de mate van aandacht en focus die je bij een taak kan houden. Als je geen concentratie hebt, raak je snel afgeleid, kun je gestresst raken over het halen van een naderende deadline en kun je vergeetachtig worden. Dit heeft onder andere ook te maken met verwerking van informatie in de hersenen (1).

Het wordt vaak een ‘goudvissen geheugen’ genoemd als je afvraagt waar je ook alweer mee bezig was. Gelukkig zijn er ook manieren om je hersenen te trainen en je concentratie te verbeteren.

Tips om je concentratie te verbeteren

Het is erg vervelend als je je niet kunt concentreren. Structureel probleem? Dan is het tijd er iets aan te doen! Met deze negen tips leer je je concentratie verbeteren.

1. Train je brain

Met verschillende soorten spellen kun jezelf trainen om beter geconcentreerd te worden. Denk aan sudoku, kruiswoordpuzzels, woordzoekers of memory spellen.

In 2015 is er een interessant onderzoek gedaan naar concentratie (2). Vijf dagen in de week spendeerden 4715 volwassenen elke dag 15 minuten aan hersentraining. Dit bleek een grote impact op hun concentratie te hebben.

2. Verbeter je slaap

Slaap heeft een groot effect op je concentratie. Als je niet goed slaapt, kan dat ervoor zorgen dat ook je geheugen en attentiespanne verminderen. Je hebt het vast zelf ook wel eens meegemaakt. Experts adviseren daarom 7 of meer uur slaap per nacht (3).

Tips voor een betere nachtrust zijn:

  • Zet de tv uit en doe je telefoon en andere schermen minstens een uur voor je gaat slapen weg.
  • Probeer tot rust te komen met rustige muziek, een warm bad of een boek.
  • Ga naar bed en sta op rond dezelfde tijd elke dag, ook in de weekenden.
  • Sport regelmatig, maar probeer te voorkomen dat je intensief beweegt voor je naar bed toe gaat.

3. Meer beweging

Regelmatig sporten is ook een manier om je concentratie te verhogen. Onderzoek uit 2018 (4) wijst uit dat dagelijkse fysieke beweging kan helpen om concentratie en attentie te verbeteren na 4 weken. Bij ouderen kan beweging zelfs helpen geheugenverlies te stoppen of helemaal terug te draaien (5).

4. Ga voor groen

Planten in je directe omgeving en regelmatig naar buiten gaan heeft een positief effect op je concentratie. Een korte wandeling door het park of lekker op een bankje zitten, kan al helpen! 

Volgens onderzoek uit 2014 heeft een groene omgeving een algeheel positief effect op je werkplek (6). Niet alleen je concentratie en productiviteit, maar ook je tevredenheid en de luchtkwaliteit wordt hierdoor verbetert. Zet dus een paar planten neer in je werkruimte en neem regelmatig even frisse lucht.

5. Minder stress, meer ontspanning

Het is ook belangrijk om af en toe een pauze te nemen. Als je een aantal uur achter elkaar aan hetzelfde project blijft werken, kan je aandacht en concentratie wat dalen. Jezelf dwingen om door te gaan, zorgt er juist voor dat je meer gaat stressen en angst krijgt of je het wel af krijgt op tijd.

Zodra je je concentratie voelt verminderen, is het goed om een korte mentale pauze te nemen. Pak bijvoorbeeld even wat te drinken, neem een korte wandeling of ga even buiten zitten om je hersenen een paar minuten te laten rusten. Daarnaast kun je ook zachtjes klassieke muziek, natuurgeluiden of ontspannen elektronische muziek opzetten om je focus te verbeteren.

6. Speel computerspelletjes!

Uit recente onderzoeken is gebleken dat het spelen van videogames je focus een boost kan geven (8, 9, 10). Volgens deze onderzoeken kun je je concentratie verhogen door een uur per dag te spelen. Wie had dat gedacht! Snel je spelcomputer opstarten voor een potje Mario Kart of Call of Duty dus!

7. Gezond en gevarieerd dieet

Het eten van bepaalde ingrediënten kan je concentratie verminderen. Te veel suikers en vetten kun je het best vermijden. Wat wel goed is voor je concentratie, zijn voedingsmiddelen als spinazie, avocado, haver en blauwe bessen (11). Daarnaast heeft genoeg water drinken ook een positieve invloed.

8. Cafeïne

Voor een tijdelijke boost in concentratie en focus, is koffie of groene thee een aanrader (12). Mocht je cafeïne niet lekker vinden, heeft donkere chocolade van 70% cacao of hoger hetzelfde gewenste effect. In 2017 is er een onderzoek geweest naar matcha (een soort groene thee), waaruit is gebleken dat deze niet alleen cognitieve functies verbetert maar ook ontspanning kan geven (13). Als koffie je juist zenuwachtig of druk maakt, zou matcha een goede optie kunnen zijn.

9. Voedingssupplementen

Nog steeds niet helemaal scherp? Mogelijk krijg je niet al je vitaminen binnen. Bijvoorbeeld doordat je aan het diëten bent. Het is vaak mogelijk om deze dan toch binnen te krijgen door bepaald eten toe te voegen, maar je kunt ook supplementen aan je maaltijden toevoegen. Denk hierbij aan Magnesium, Omega 3 of Vitamine C.

Zeker weten dat je al je dagelijkse vitaminen binnenkrijgt? Ontdek het Dagelijks Vitaminepakket van Orangefit!