Jeremy Reijnders (22) is nu een jaar Orangefit atleet. Een jaar geleden hielden we een interview met Jeremy. Hij begon op zijn 4e met judo en heeft hier vele titels mee op zijn naam mogen schrijven. Na het judoën is de focus volledig op CrossFit komen te liggen.

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd in het leven van Jeremy. Hij is 100% plantaardig gaan eten en heeft zowel diepte- en hoogtepunten meegemaakt. In dit interview vertelt Jeremy zijn beweegreden voor zijn nieuwe voedingspatroon en wat voor effect dit op zijn prestaties heeft gehad. Ook geeft hij een terugblik op het afgelopen jaar en geeft hij tot slot zijn ultieme fittip.

jeremy


1. Het vorige interview is alweer een jaar geleden. Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar?

Positief! Ik heb me mede door de steun en begeleiding van Orangefit goed kunnen ontwikkelen als atleet. Daarnaast ben ik blij dat ik als trainer zijnde ook veel uren heb kunnen maken en ik hierdoor mensen weer beter heb weten te coachen.

2. Je was op één plaats niet gekwalificeerd voor de Lowlands Throwdown. Waar denk je dat dit door kwam en hoe ging je hiermee om?

Het weekend voor de kwalificatie kreeg ik helaas een vervelende blessure aan mijn schouder. Ik merkte dat, ondanks dat ik de dagen erna zo goed mogelijk rust heb gehouden en het heb laten behandelen, het tijdens de workouts nog behoorlijk pijn deed. Hierdoor had ik het idee dat ik niet helemaal voluit kon gaan en ook niet helemaal gefocust was. Dit zal ik zeker niet als excuus gebruiken. Op dat moment, was ik dus niet fit genoeg, en iedereen die boven me stond, stond daar ook terecht.

In het begin was het echt zuur. Ik heb flink gebaald, maar daarna eigenlijk voor het eerst stilgestaan en teruggekeken naar waar ik vandaan kwam en welke progressie ik heb gemaakt. Ik zei tegen mezelf dat ik hieruit weer m’n les moest trekken en dat het achteraf misschien ook goed is geweest. Zo kon ik namelijk mijn schouder goed laten herstellen en me richten op het volgende toernooi. Vaak gebeuren dingen met een reden.

3. Inmiddels heb je laten zien hoe goed een fitte Jeremy Reijnders is door het behalen van de derde plaats op the Amsterdam Throwdown. Voelt dit voor jou als een soort revanche?

Uhm.. een revanche zou ik het niet echt noemen. Het voelt wel goed om hier dan toch te laten zien wat je kunt.

4. Hoe heb je jezelf klaargestoomd voor dit toernooi?

In de weken ervoor heb ik wat meer focus gelegd op conditie, skill en techniek dan normaal. In de laatste week voor het toernooi heb ik wel een beetje getaperd door het volume wat omlaag te brengen, zodat ik wel scherp blijf maar toch goed herstel. Ook breng ik vaak de percentages van kracht elementen omhoog, zodat ik goed weet waar ik op dat moment toe in staat ben. Zo kan ik nauwkeurige inschattingen maken wanneer er bijvoorbeeld een max-lift of krachtonderdeel in de workout zit.

Natuurlijk zorg je die week ervoor dat je extra goed op je voeding let, voldoende slaap binnen krijgt en stresslevels (voor zo ver mogelijk) laag houdt. Daarnaast ben ik ook nog 2x langs TopChiropractie geweest voor een extra check-up.

5. Het prijzengeld van the Amsterdam Throwdown wilde je weggeven aan een goed doel. Heb je al een goed doel gekozen?

Yes, dat klopt! Het is “Animal Rights Nederland” (@Animalrights.nl) geworden! Een organisatie die op een educatieve wijze plantaardig eten promoot en ook opkomt voor het welzijn van dieren.

6. Sinds december 2015 eet je 100% plantaardig. Wat is je motivatie hiervoor geweest?

Als atleet zijnde probeerde ik zo goed mogelijk op m’n voeding te letten en wilde ik een zo gezond en prestatie bevorderend voedingspatroon naleven. Naarmate ik me hier steeds meer in ging verdiepen kwam ik uit op een (whole-food) “plant-based” diet. Dus in eerste instantie ben ik meer plantaardig gaan eten puur uit een gezondheids- en prestatie bevorderend oogpunt.

Daarna pas kwam ik redenen tegen waarom andere mensen meer plantaardig gingen eten: voor het welzijn van de dieren. Toen ik me eenmaal realiseerde dat het niet nodig was om dieren te doden en te eten voor onze gezondheid, en dat zij, net als wij, pijn en emoties voelen, was dit voor mij de doorslaggevende zet om 100% plantaardig te gaan eten en een veganistische leefstijl te gaan volgen.

7. Merk je sindsdien verschil in je herstel en prestaties?

Ja! Ik merkte dat ik minder lang spierpijn had dan normaal, hierdoor kon ik meer volume aan en was het dus mogelijk om als het ware meer trainingen in een week te stoppen. Daarnaast is niet alleen m’n herstel, maar ook m'n kracht en conditie ten opzichte van het vorige trainingsjaar in verhouding meer vooruit gegaan.

8. Wat is je tip voor mensen die overwegen om plantaardiger of helemaal plantaardig te eten?

Probeer jezelf zo goed mogelijk te informeren. Ik merkte zelf dat hoe meer documentaires, filmpjes, artikelen en onderzoeken ik bekeek over plantaardig eten, hoe makkelijker het werd om bepaalde keuzes te maken. Blijf hierin wel altijd kritisch en check de bronnen.

Er zijn mensen die van de een op de andere dag heel hun voedingspatroon omgooien naar een volledig plantaardig voedingspatroon. Het is mogelijk, maar dit werkte voor mij niet. Ik merkte dat wanneer ik stap voor stap kleine veranderingen in mijn voedingspatroon aanbracht het goed vol te houden was en het hierdoor uiteindelijk een gewoonte werd.

9. Wat doe je naast je sport en wat zijn je ambities voor de komende jaren?

Naast mijn sport ben ik nog student op de Fontys Sporthogeschool en volg ik de richting Sportkunde & Welzijn. Daarnaast ben ik Personal Trainer en CrossFit coach bij Powerhouse040 en VondelGym. Wanneer ik niet met school, sporten of coachen bezig ben prop ik mezelf voornamelijk vol met allerlei lekker eten.

Als we het hebben over ambities wil ik mezelf dus graag verder blijven ontwikkelen als atleet en coach zijnde. Met als hoofddoel te laten zien dat het mogelijk is om goed te kunnen presteren als een “plant-based/vegan athlete” en hierdoor anderen hopelijk weet te inspireren!

10. Tot slot: wat is jouw ultieme fittip?

Het kan nooit kwaad om meer informatie te werven als het gaat over hetgeen wat je elke dag in je lichaam stopt. Probeer dus leergierig te blijven op het gebied van voeding, vind de rede waarom je doet wat je doet en als laatste, wanneer je een verandering in je eet- (of leef-) patroon wilt aanbrengen, doe dit dan stap voor stap.