Zo krik je je weerstand op

7 oktober 2022|Lifestyle|3 min

Je weerstand beschermt je tegen bacteriën, virussen en andere indringers. Voel je je niet topfit, dan is het wijs om je weerstand op te krikken. Dat doe je zo. 

1. Pas je bedtijdroutine aan

Maak van je slaap een prio. Goed slapen zorgt voor de beste immuniteit tegen ziekteverwekkers. Begin vandaag nog met een slaapritueel:

  • Leg je telefoon minimaal een uur voor het slapen weg.
  • Lees een boek.
  • Ga iedere dag rond dezelfde tijd slapen.
  • Zorg voor een gemiddelde temperatuur van 18 graden in je slaapkamer.
  • Minder met koffiedrinken en eet niet meer na 21.00 uur.
  • Extra magnesium kan je helpen ontspannen, zodat je beter in slaap kan vallen.

2. Beweeg, maar ga niet all out

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat gemiddeld intensieve sporten (krachttraining, hardlopen, balsporten) een positieve invloed hebben op het immuunsysteem.

Bij zowel duur- als krachtsporten komen er hormonen en stoffen (cytokinen, groeifactoren en macrofagen) vrij die door de bloedbaan naar de spiervezel getransporteerd worden. Deze hormonen helpen je immuunsysteem versterken. 

Ga je veel te hard, voor een lange periode? Dan kan dit een nare bijwerking hebben: je lichaam maakt dan te veel cortisol (stresshormonen) aan, en daar krijgt je immuunsysteem een deuk van. 

3. Start met Orangefit Greens

Voor een goede weerstand zijn genoeg vitamines en mineralen belangrijk. Heb je daar moeite mee? Vanaf nu niet meer: één schepje Greens en je zit gelijk al op 30% van je dagelijkse vitaminebehoefte. Greens is ook nog eens super compleet met meer groente- en fruitsoorten dan je kan bedenken, namelijk 24. 

4. Minder stressen 

Het gevolg van stress is dat je lichaam in fight or flight modus schiet. Er is alleen maar ruimte om te overleven, en andere functies worden tijdelijk onderdrukt. Dat geldt ook voor je immuunsysteem. Meer van dit vermindert stress:

  • Lekker bewegen
  • Ademhalingsoefeningen
  • Mediteren / mindfulness
  • Adaptogenen zoals ashwagandha en cordyceps, vitamines en mineralen zoals magnesium 

5. Eet de regenboog

Gevarieerd eten en genoeg groente eten zorgt voor een goede ondersteuning. Selenium, magnesium, vitamine C, vitamine D en ijzer zijn onmisbaar voor een sterke afweer. Als je gezond en gevarieerd eet krijg je meestal genoeg van deze voedingsstoffen binnen.

Zorg er verder voor dat je dagelijks minimaal 250 gram groente eet en twee stuks fruit. Kom je daar niet aan? Snappen we heel goed. Maak het jezelf gemakkelijk met onze Greens! Eén schepje staat gelijk aan een bord vol (100 gram) groenten en fruit (ook 100 gram). 

6. Druk je sigaret uit, en hou het zo

Zo lang je rookt, kan je weerstand nooit optimaal worden. De menselijke afweer wordt opgedeeld in aangeboren immuniteit en verworven immuniteit, roken tast beide aan. En dat is niet zo best (1).

7. Ga wat vaker voor alcoholvrij 

Vervang zo nu en dan je drankje voor een 0.0% versie want alcohol verzwakt je immuunsysteem waardoor je eerder infecties oploopt.

Waar het op neerkomt

Je immuunsysteem is complex, en topfit blijven vraagt dan ook om een algehele aanpak. Zorg dat je de basis voor elkaar hebt: je slaap, beweging, eetpatroon en stresslevels. Je voeding optimaliseren kan lastig zijn, terwijl dit juist zo belangrijk is. 85% van de volwassenen eet dagelijks niet voldoende groenten en fruit (2). Orangefit Greens is de makkelijkste hack om meer goodness binnen te krijgen. Je mengt het met water, een shake, sapje of smoothie en je krijgt meteen 30% van je dagelijkse vitaminebehoefte binnen. Easy does it!