6 tips om emotie-eten de baas te worden

15 juli 2020|Lifestyle|Leestijd: 4 min

Ben je gewend jezelf te troosten, belonen of af te leiden met eten? Mogelijk heb je last van emotie-eten. In deze blog delen we onze 6 tips om emotie-eten de baas te worden.

Wat is emotie-eten?

Emotie-eten is een term voor mensen die comfort of veiligheid vinden in eten. Je voelt je slecht door stress of verdriet en gaat eten om dat gevoel te verminderen of weg te drukken. Meestal gaat het dan niet om gezonde voeding.

Emotie-eten kan betekenen dat je meerdere keren per week naar eten reikt om negatieve gevoelens opzij te zetten. Daarna kun je je schuldig voelen of schamen, wat leidt tot een cyclus van overmatig eten en gerelateerde problemen - zoals gewichtstoename (1).

Het verschil met gewoon honger hebben, is dat het gevoel juist abrupt aankomt, je verlangt naar specifieke etenswaren en je blijft eten omdat je geen ‘gevuld’ gevoel hebt. Na afloop voel je schaamte of schuld.

Waar komt het vandaan?

Negatieve emoties kunnen leiden tot een gevoel van leegheid. De reden dat er juist voor eten wordt gekozen en niet voor iets anders, is dat er geloofd wordt dat eten een manier is om die leegte te vullen en zo een vals gevoel van ‘gevuld’ geeft.

Er wordt afleiding gezocht van vervelende emoties die je niet wilt ervaren. Net zoals we vroeger een snoepje kregen of een leuke pleister als we ons pijn hadden gedaan. Het eten van je favoriete versnapering geeft je afleiding om weer even vooruit te komen.

Voorbeeld

Na een lang vermoeiende werkdag plof je bijvoorbeeld uitgeput op de bank neer. Je voelt je vermoeid, gefrustreerd en leeg - iets wat je liever niet wilt. In de keuken zie je je favoriete zak chips liggen. Nadat de zak leeg is, pak je nog een stuk chocolade. En misschien een wijntje. Zo blijf je op de bank zitten en verandert de stress van de dag in een rustige avond. Helaas duurt het goede gevoel niet lang.

Tips om emotie-eten de baas worden

Heb je last van emotie-eten en wil je er iets aan doen? Onderstaande zes tips zijn een goed begin van de oplossing.

1. Ontdek de trigger

De belangrijkste (maar ook meteen de moeilijkste) stap is de oorzaak achterhalen. Om de nare gevoelens en het emotie-eten op te lossen, moet je namelijk weten waar het vandaan komt. Welke situaties zorgen ervoor dat je naar eten wilt grijpen? Het kan spannend zijn om deze gevoelens te achterhalen, maar het is goed om te onthouden dat een gevoel op zichzelf niet goed of slecht is.

2. Hou een dagboek bij

Bij het nadenken over oorzaken en gevoelens, is het fijn om een eetdagboek bij te houden. Hierbij schrijf je op wanneer je wat eet, hoe je je voelt en wat het mogelijk veroorzaakt zou kunnen hebben. Door het opschrijven van deze zaken, kun je makkelijker ontdekken of er een terugkerende reden is die het emotie-eten triggert. Ook als je uiteindelijk professionele hulp inschakelt, zal dit hen helpen de oorzaak sneller te ontdekken.

3. Ongezond voedsel het huis uit

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar het is wel een erg praktische tip. Emotie-eten wordt een stuk lastiger als je helemaal geen chips of andere ongezonde etenswaren in huis hebt. Deze kun je inruilen voor een gevulde groentelade of gezondere tussendoortjes. Denk aan eten zonder suiker of aan gezonde wortels of tomaatjes waarop je lekker kunt knabbelen.

4. Nieuwe uitlaatklep vinden

Wanneer eten een manier is geworden om met negatieve emoties om te gaan, is het tijd om een andere (positievere!) uitlaatklep te vinden. Opties zijn bijvoorbeeld om te schrijven, lezen, hardlopen of op een andere manier even probeert te relaxen. Denk ook aan vormen van mindfulness zoals yoga. Yoga helpt bijvoorbeeld tegen angst en depressie (2).

Het heeft tijd nodig om je mindset te verleggen van het reiken naar voedsel naar een andere vorm van stressvermindering. Experimenteer daarom met verschillende activiteiten om te ontdekken wat werkt voor jou. Nieuwe uitlaatklep gevonden? Probeer er dan een gewoonte van te maken.

5. Algehele gezonde levensstijl

Goed voor jezelf zorgen is de allerbelangrijkste tip. Niet alleen gezond eten, maar gezond leven. Je hebt namelijk sneller last van emotie-eten als je niet lekker in je vel zit. Probeer te bewegen, genoeg te ontspannen en niet (te veel) drank en drugs te gebruiken. Dit helpt stress te verminderen, meer energie te krijgen en daardoor kun je beter omgaan met tegenslagen. Je kunt ook gebruikmaken van supplementen om zeker te weten dat je al je dagelijkse vitaminen binnenkrijgt.

6. Zoek hulp

Emotie-eten is een serieus probleem, maar veel voorkomend. Je bent niet alleen. Schaam je dus niet maar zoek hulp. De huisarts is hierbij een goede eerste stap. Nog niet aan toe? Kijk dan eens op de website van Anonieme Overeters. Deze groep houdt bijeenkomsten om over eetproblemen te praten. Door met anderen over hetzelfde probleem te praten, kun je jezelf en elkaar helpen.

Emotie-eten de baas worden

Emotie-eten is een serieus maar veel voorkomend probleem. Een keer een vreetbui kan echt geen kwaad, maar als het ernstige vormen aanneemt is het verstandig om een dokter op te zoeken. Met bovenstaande zes tips kom je hopelijk al een stap dichterbij om emotie-eten de baas te worden en een gezondere levensstijl aan te gaan.