De afgelopen jaren heb je ongetwijfeld wel eens gehoord dat je elke 2 à 3 uur zou moeten eten omdat dit je stofwisseling verhoogt.
 
Of dat je regelmatig iets moet eten om te voorkomen dat je lichaam in een staat van uithongering terecht komt als je dit niet doet.

Is dit waar of is dit inmiddels een achterhaalde mythe?
 
maaltijdfrequentie

Waarom het niet uit maakt hoe vaak je eet

Hoewel het klopt dat het eten van een maaltijd je stofwisseling (metabolisme) tijdelijk verhoogt, maakt het over een hele dag niet uit of je nu 2 keer op een dag eet of dat je 5 maaltijden op een dag naar binnen werkt.

De reden dat het niet uitmaakt hoeveel maaltijden je eet, heeft alles te maken met de thermogenese of het thermische effect van voeding (TEF). TEF is de energie die je lichaam nodig heeft om je eten te verbranden.

Een gemiddelde TEF ligt ongeveer op 10% van je totale calorie-inname per dag. Het is hierbij belangrijk om te weten dat een grotere maaltijd zorgt voor een hogere stofwisseling, terwijl een kleinere maaltijd juist zorgt voor een minder hoge TEF.

Dit houdt in dat de energie die je lichaam nodig heeft om een maaltijd af te breken evenredig stijgtmet het aantal calorieën dat je per maaltijd binnen krijgt.

Voorbeeld:
Stel ik eet 3000 kcal per dag en verdeel deze over 1 maaltijd, 3 maaltijden of over 6 maaltijden per dag. Met de gemiddelde TEF van 10% is het resultaat dan als volgt:

Optie 1: 3000 x 10% x 1 = 300 kcal
Optie 2: 1000 x 10% x 3 = 300 kcal
Optie 3: 500 x 10% x 6 = 300 kcal

Het nettoresultaat over een gehele dag is hetzelfde.

Hoe vaak je eet heeft dus geen enkele invloed op de TEF en het eten van meerdere maaltijden per dag zal er niet voor zorgen dat je lichaam meer gaat verbranden.

Waarom zou je wel regelmatig moeten eten?

Hoewel het voor je stofwisseling niet uitmaakt hoeveel maaltijden je dagelijks eet, kan het eten van meerdere kleine(re) maaltijden per dag wel helpen bij het bereiken van jouw doel.


Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je tijdens het afvallen minder snel trek krijgt en minder snel zal overeten wanneer je een maaltijd overslaat.

Ook kan het voor fanatieke sporters die veel energie verbranden of mensen die juist willen aankomen, lastig zijn om hele grote maaltijden te moeten eten. Zij kunnen hun dagelijkse calorieën dan beter verdelen over meerdere maaltijdmomenten.

Sommige mensen eten graag 3 tot 4 grotere maaltijden per dag. Andere mensen vinden het echter fijn om iedere 2-3 uur iets te eten en dat is ook prima.

Doe vooral wat voor jou het prettigst is, maar houdt er wel rekening mee dat je niet te kleine maaltijden of te veel tussendoortjes eet. Dit kan je eetlust namelijk verhogen en snackgedrag juist in de hand werken!

Conclusie

Het maakt voor je stofwisseling of je vetverbranding niet uit hoeveel maaltijden je per dag eet. Veel belangrijker is het om te kijken naar je totale dagelijkse calorie-inname en macronutriënten (koolhydraten, eiwitten, vetten).

Hoe je deze het beste kunt verdelen hangt voornamelijk af van jouw leefstijl, doel en persoonlijke voorkeur.

Als jij liever 5 keer per dag eet dan is dat geen probleem. Eet je liever een aantal grote maaltijden op een dag, dan doe je dat.

Doe wat werkt voor jou en maak je vooral niet te druk. Waar het om gaat is dat jij je er goed bij voelt en op zoek gaat naar wat jij het langste vol kunt houden. Dit zorgt uiteindelijk voor de minste stress en het beste resultaat.

We create a fitter world