Ondanks dat de 'superfoods-hype' inmiddels flink is afgenomen, worden chia zaden steeds populairder. Niet raar, want deze zaden zijn enorm krachtig en eenvoudig toe te voegen aan smoothies en recepten.

In dit artikel hebben we de belangrijkste voordelen van chia zaden voor je op een rij gezet.

chia-insta

Wat zijn chia zaden?

Chiazaden zijn de zaden van de chia plant ook wel bekend als Salvia Hispanica, een plantensoort die familie is van onze muntplant. Chia zaden zijn oorspronkelijk afkomstig uit Mexico en Guatemala en werden vroeger al gekweekt en gegeten door de Azteken en de Maya’s (het woord “chia” is het Mayaanse woord voor “kracht”).

Waarom zijn chia zaden gezond?

Chia zaden hebben veel gezonde en gunstige eigenschappen. Hieronder de belangrijkste voordelen op een rij:

1. Antioxidanten

Chia zaden bevatten, net als blauwe bessen, ontzettend veel antioxidanten die je lichaam beschermen tegen zogenaamde vrije radicalen en andere schadelijke stoffen.

2. Vezels

Vezels zijn goed voor je darmen. Een portie (28 gram) chiazaad bevat zo'n 11 gram vezels, een derde van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Let op: Sommige mensen kunnen door de grote hoeveelheid (extra) vezels last krijgen van winderigheid, misselijkheid, diarree of een opgeblazen gevoel. Overdrijf dus niet, bouw het langzaam op en drink daarnaast voldoende water.

3. Eiwitten

Eiwitten zijn belangrijk voor ons lichaam. Chai zaden zijn een goede en complete bron van eiwitten. Ze bevatten maar liefst 14% plantaardige eiwitten met een goede balans aan essentiële aminozuren.

4. Sterke botten en tanden

Veel mensen denken nog steeds dat ze zuivel moeten eten om aan hun calcium te komen. Chia zaden bevatten echter ook veel calcium, bevorderen de opname van calcium in je lichaam en helpen zo bij het voorkomen van botontkalking of osteoporose.

5. Omega-3

Onverzadigde vetten zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Chia zaden leveren een grote hoeveelheid aan onverzadigde omega-3 vetzuren en houden daarmee met name je hersenen gezond. Ze bevatten per gram zelfs meer omega-3 dan zalm!

6. Stabiele bloedsuikerspiegel

Te veel pieken in je bloedsuikerspiegel zijn ongezond en kunnen uiteindelijk leiden tot diabetes type 2. Chia zaden vertragen de omzetting van koolhydraten naar simpele suikers (glucose) en houden zo je bloedsuikerspiegel onder controle.

7. Helpt bij gewichtsverlies

De hoeveelheid vezels en eiwitten in chia zaden zorgen voor een goede verzadiging. Ze trekken ook veel vocht aan in je darmen en reguleren daarmee je hongergevoel, wat kan helpen tijdens het afvallen.

Conclusie

Chia zaden zijn supergezond. Ze zitten boordevol eiwitten, vezels, antioxidanten, mineralen en gezonde omega-3 vetzuren en hebben daarmee vele voordelen voor je gezondheid.

Chia zaden zijn bovendien gemakkelijk toe te voegen aan je dieet (bijvoorbeeld door je yoghurt, havermout of eiwitrijke smoothie) en daarom  met recht een echte “superfood”!

 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR