Steeds meer mensen eten gezonder en gaan bewuster om met hun dagelijkse voeding. Maar zelfs als je over het algemeen de juiste dingen eet, dan kun je nog steeds in de verleiding komen om te gaan eten, ook als je geen honger hebt.

Zeker zodra je de deur uitstapt kom je al snel in de verleiding, omdat je op elke hoek van de straat wel iets kunt eten dat over het algemeen in een gezond voedingspatroon past.

Ook kun je te veel eten omdat iets te lekker is of omdat je op dat moment nog niet verzadigd bent. Dit zorgt ervoor dat je gaat overeten en teveel calorieën binnenkrijgt, waardoor je kans op overgewicht toeneemt en het lastiger wordt om af te vallen of op gewicht te blijven.

Hieronder geven we daarom 6 praktische tips om te voorkomen dat dit je overkomt.

1. Eet voordat je écht honger krijgt

Het is verstandig om op vaste tijden te eten. Dit heeft een gunstige invloed op je honger en je verzadiging en kan voorkomen dat je op willekeurige tijden honger of trek krijgt of bij je volgende maaltijden gaat compenseren en meer gaat eten.

Het is goed om naar je hongergevoel te luisteren op het moment dat je eet en de tijd te nemen om rustig te eten.

2. Eet langzaam

Ons lichaam heeft altijd 10-30 minuten nodig voordat we ons verzadigd voelen. Mede door deze vertraging, hebben we de neiging om meer te eten dan we daadwerkelijk nodig hebben. Je hoeft echt niet alles twintig keer te kauwen, maar neem de tijd om even bewust te eten en te genieten van je maaltijd. 

3. Gebruik meer kruiden

Als iets heel erg lekker is, dan is de kans groot dat je er ook meer van gaat eten. Dit kan een hele grote valkuil zijn, omdat mensen te veel zoetigheid of vette sauzen en smaakmakers gebruiken die ervoor zorgen dat je door blijft eten.

Gebruik in plaats daarvan veel meer verse en gedroogde kruiden. Dit geeft heel veel smaak aan je gerecht, maar voorkomt dat je het ‘te lekker’ maakt en door blijft eten.

4. Eet minder tussendoortjes

Het is uitstekend om voor of na het sporten iets te eten, zoals bijvoorbeeld een banaan, Fitbar of een eiwitshake. Echter is het voor de meeste mensen over het algemeen beter om iets grotere maaltijden te eten en niet te veel tussendoortjes te nemen.

Het eten van veel tussendoortjes kan er namelijk juist voor zorgen dat je meer behoefte krijgt om tussen je maaltijden door te gaan snacken. Hierdoor eet je vaak meer dan dat je lichaam nodig heeft.

5. Drink meer water

Je hoeft geen liters water te drinken, maar voldoende (water) drinken zorgt ervoor dat je lichaam beter presteert en minder snel behoefte heeft aan ‘verkeerde dingen’.

Ook kan het drinken van een groot glas water voor je maaltijd je hongergevoel doen afnemen, waardoor je minder eet.

6. Focus op meer vezels

Gemiddeld krijgen de meeste mensen veel te weinig voedingsvezels binnen. Vezels zijn ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat je eerder verzadigd bent en je langer vol zit na het eten van een maaltijd.

Heb je het druk en wil je ervoor zorgen dat je niet gaat overeten? Onze Fit Green Hero is een gezonde maaltijdshake die goed verzadigt en vol zit met vezels, vitamines en mineralen en de juiste voedingstoffen bevat die je lichaam nodig heeft.