Je hebt vast wel eens van die dagen waarop het lastig is om uit bed te komen en je liever blijft liggen nadat je wekker is gegaan.

Ondanks dat het prettig kan zijn om je nog een keertje om te draaien en te gaan snoozen is het verstandiger om dit niet te doen.

In dit artikel leggen we uit waarom je beter niet kunt snoozen en geven we 7 tips om dit te voorkomen en je dag goed te beginnen.

Waarom je beter niet kunt snoozen

1. Je hebt minder energie

Een belangrijke reden waarom je beter niet kunt snoozen heeft te maken met het feit dat je lichaam tijdens het slapen verschillende slaapfasen (slaapcycli) doorloopt. Een slaapcyclus duurt ongeveer 90-100 minuten en gaat van een lichte naar een diepe slaap.

Wanneer je gaat snoozen, dan zal je lichaam weer een nieuwe slaapfase ingaan. Deze cyclus kun je echter (tenzij je nog 1,5 kan blijven liggen) niet afmaken. Deze gefragmenteerde slaap zorgt ervoor dat je vaak nog duffer wordt en het nog lastiger wordt om op te staan.

2. Het vermindert je prestaties

Als je een wekker nodig hebt, dan wordt je slaap onderbroken en is de kans groot dat je lichaam nog niet klaar is om wakker te worden. Dit zorgt voor slaapinertie en kan leiden tot vermoeidheid, dufheid, desoriëntatie en verminderde (mentale) prestaties. 

3. Het ontregelt je biologische klok

Wanneer je goed slaapt dan zou je eigenlijk geen behoefte moeten hebben om nog verder te slapen.

Er zijn wel mensen die van nature wat langer slapen of later naar bed gaan, maar veel mensen hebben een verstoord slaapritme waardoor ze vaak (te) laat gaan slapen en ’s ochtend een wekker nodig hebben om wakker te worden.

Het is daarom  goed om eens bij jezelf na te gaan of je wel goed slaapt. Heb je een vaste slaaproutine? Ga je elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta je rond hetzelfde tijdstip op?

Het creëren van regelmaat en een vast slaappatroon is belangrijk voor je gezondheid en het instellen van je biologische klok. Wil jij je slaap verbeteren? Lees dan ons artikel over het belang van goede slaap voor meer slaaptips.

Hoe kun je voorkomen dat je gaat snoozen?

Ben jij iemand die ’s ochtends moeilijk op gang kan komen? Hieronder geven we 7 tips om beter je bed uit te komen en je dag goed te beginnen.

1. Zorg voor licht

Licht is een belangrijke factor voor het instellen van je biologische klok. Dit is de reden dat je in de avond zoveel mogelijk de lichten wilt dimmen en (blauw) licht wilt vermijden.

Gedurende de dag wil je echter zoveel mogelijk naar buiten en jezelf blootstellen aan zoveel mogelijk direct zonlicht. Op deze manier krijgen je hersenen het signaal dat het dag is.

Dit zorgt er niet alleen voor dat je in de ochtend makkelijker je bed uitstapt, maar ook dat je ’s avonds beter in slaap kan komen, omdat je lichaam meer slaaphormoon aanmaakt.

2. Haal diep adem

Je ademhaling beïnvloed  je zenuwstelsel. Door een aantal keer diep adem te halen kun je het (sympathische) deel van je zenuwstelsel activeren dat verantwoordelijk is voor actie en geeft je net dat beetje extra energie om de dekens van je af te gooien en  je bed uit te komen.

3.  Get up!

Wanneer je jezelf hebt aangeleerd om te gaan snoozen, dan is de kans groot dat dit een gewoonte is geworden. Je kunt dit gelukkig ook weer afleren en jezelf trainen om dit niet meer te doen.

Een goede manier om jezelf over te halen om op te staan, is door simpelweg af te tellen en vervolgens (i.c.m. je ademhaling) in actie te komen. Je hersenen zijn hier namelijk gevoelig voor en je zult zien hoe goed dit werkt: 5-4-3-2-1-get up!

4. Doe stretches

Beweging is goed voor je lichaam en zorgt ervoor dat je lichaam soepel en flexibel blijft. Je dag beginnen met een aantal stretchoefeningen is een goede manier om wakker te worden. Stretchen helpt ook om het bloed naar je spieren te laten stromen waardoor je minder stijf bent als je de hele nacht in je bed gelegen hebt.

5.  Neem een koude douche

Ben je nog steeds niet wakker? Dan kan het nemen van een koude douche een uitkomst zijn. Door onder een koude douche te springen, maakt je lichaam meer stresshormonen (o.a. adrenaline) aan, waardoor je direct meer energie krijgt en alerter wordt.

6. Drink water

Ons lichaam heeft voldoende vocht nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Gedurende de nacht verliezen  we echter veel vocht waardoor we min of meer een uitdrogen als we slapen.

Drink daarom direct na het opstaan een aantal grote glazen water om je vocht aan te vullen, nadat je bent opgestaan. Ook kun je er eventueel wat citroen en/of munt in doen om je net even een “extra kickstart” te geven wanneer je ogen nog niet helemaal open zijn.

7. Eet een eiwitrijk ontbijt

Wil jij je dag goed beginnen? Een compleet eiwitrijk ontbijt is altijd een goede start van je dag. Het zorgt voor een goede verzadiging en houdt je bloedsuikerspiegel onder controle. Hierdoor blijf je langer vol en zal je niet snel honger of trek krijgen.

Heb je ’s ochtends moeite met ontbijten of weinig tijd? Dan kan onze Fit Green Hero een ideale oplossing voor je zijn.

Fit Green Hero is een plantaardige eiwitrijke alles-in-1-shake die ook gezonde koolhydraten, vetten en vezels bevat. Daarbij krijg je ook alle vitamines en mineralen binnen die je lichaam dagelijks nodig heeft.