Wat is de basis van gezonde voeding?

16 december 2020|Voeding|Leestijd: 4 min

We krijgen de laatste tijd steeds vaker vragen over wat nu precies het gezondst is om te eten. In dit artikel geven we daarom een aantal goede richtlijnen die je de basis geven voor het samenstellen van een gezond voedingspatroon.

Wat is gezonde voeding?

Hoewel er uiteraard goede en minder goede keuzes zijn, kan je eigenlijk onmogelijk bepalen of een product goed of slecht is, zonder te kijken naar iemand zijn volledige voedingspatroon. Een vette hap is namelijk niet meteen slecht voor je en een paar blaadjes sla op je bord maken het nog geen gezonde maaltijd.

Daarnaast kan iets relatief ‘gezonds’, zoals een hand ongebrande noten of een snee volkoren brood, behoorlijk ‘ongezond’ uitpakken voor iemand met een allergie of een intolerantie.

Het is dus niet altijd even eenvoudig om precies te weten wat gezonde producten zijn en wat niet en het hangt dus ook sterk af van de persoon. We kunnen echter wel een aantal algemene richtlijnen geven als het gaat om ‘gezonde/ongezonde producten’.

Onvolwaardige voeding

Voeding dat niet of nauwelijks is bewerkt, is in het algemeen gezonder dan bewerkte voedingsmiddelen. Veel bewerkte (fabrieks-)producten zorgen er vaak voor dat we teveel eten en te weinig voedingsstoffen binnen krijgen. Dit noemen we ook wel onvolwaardige voeding. Ze dragen niet bij aan je gezondheid.

Onvolwaardige voedingsmiddelen bevatten voornamelijk lege calorieën, veel geconcentreerde suikers en zoetstoffen, schadelijke (trans)vetten, e-nummers en doorgaans weinig tot geen vitaminen, mineralen, vezels, goede vetten en eiwitten.

De basis van een gezonde leefstijl

Er is in de afgelopen eeuw veel onderzoek gedaan naar voeding en gezondheid en zelfs wetenschappers en onderzoekers verschillen nog wel eens van mening over bepaalde voeding en producten.

Kijken we echter naar het geheel en de overeenkomsten in plaats van de verschillen, dan wordt het een stuk eenvoudiger. Er zijn namelijk een aantal goede regels/richtlijnen waar iedereen het over eens is:

  • Eet zoveel mogelijk echte, natuurlijke producten
  • Eet veel (groene) groenten, knollen, bollen
  • Eet dagelijks fruit
  • Eet noten, pitten, zaden en andere gezonde vetten
  • Eet voldoende (plantaardige) eiwitten
  • Zorg dagelijks voor voldoende vezels, vitaminen en mineralen
  • Zorg voor voldoende zonlicht (vitamine D)
  • Drink genoeg water
  • Beweeg dagelijks

Deze producten bevorderen je gezondheid, weerstand en energieniveaus. Dit zou daarom voor iedereen de basis moeten voor een gezonde leefstijl.

Gezonde voeding heeft geen lange lijst met ingrediënten, maar bestaat vaak uit één of slechts een aantal ingrediënten en veel voedingsstoffen. Als de basis goed is, kan je lichaam meer aan.

Conclusie

Producten die zo min mogelijk bewerkt zijn, een korte ingrediëntenlijst hebben en de meeste voedingsstoffen bevatten, zijn over het algemeen het beste voor je gezondheid.

Voor de basis van gezonde voeding zijn een aantal goede richtlijnen waar iedereen het over eens is en die je kan gebruiken als fundament voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Je kan af en toe best iets ‘ongezonds’ eten, maar focus je daarna wel weer op de gezonde basis.

Conclusie

Met bovenstaande tips kan je zorgen voor een gezonde basis. Benieuwd wat je nog meer kan doen om fit en gezond te blijven?

Blijf bewegen met onze 7 home workouts en houd je essentiële vitaminen en mineralen op peil. Eet daarnaast ook voldoende eiwitten.

Daar helpt Orangefit je trouwens graag bij. Ontdek onze 100% plantaardige vitaminen en mineralen supplementen en plantaardige eiwitshakes. We bezorgen gratis in heel Nederland, België en Duitsland.