Opgejaagd gevoel? Met deze 7 tips doe je er wat aan

7 september 2020|Lifestyle|Leestijd: 5 min

Iedereen heeft wel eens last van een opgejaagd gevoel. Dat hoort nu eenmaal bij het leven. Maar heb je het idee dat je je te vaak opgejaagd voelt, dan is het tijd om actie te ondernemen. In dit artikel delen we 7 tips.

Wat is een opgejaagd gevoel?

Bij een ‘opgejaagd gevoel’ hoort een gevoel van rusteloosheid, spanning en stress, nerveus zijn en het gevoel dat je veel te veel moet doen in veel te korte tijd.

Zo’n gevoel hebben we allemaal wel eens. Het gaat vanzelf weer over en kan op zich ook helemaal geen kwaad. Een beetje stress hoort nu eenmaal bij het leven.

Maar wanneer je dit opgejaagde gevoel te vaak hebt en het als een probleem begint te ervaren, wordt het tijd om er wat aan te doen. Dit kan namelijk leiden tot chronische stress met alle lichamelijke en geestelijke gevolgen van dien.

Tips tegen een opgejaagd gevoel

1. Minder cafeïne

In veel dranken zit cafeïne. In koffie, maar ook in verschillende soorten thee, frisdranken en energy drinks. Cafeïne kan tijdelijk een energie boost geven, doordat het gevoelens van vermoeidheid blokkeert (1). Maar cafeïne zorgt er ook voor dat stresshormonen (zoals cortisol) tijdelijk verhoogd worden. In onderzoeken (2) werden bij deelnemers zelfs twee keer zoveel stresshormonen gemeten na inname van cafeïne. Dit kan leiden tot een opgejaagd gevoel.

Drink je veel cafeïne-houdende dranken en heb je regelmatig last van een opgejaagd gevoel? Probeer dan eerst eens te minderen en kijk of je het opgejaagde gevoel nog steeds ervaart.

2. To-do's op een rij

Wanneer we te veel te doen hebben, kan dit overweldigend aanvoelen. De gigantische berg aan taken lijkt zo groot te worden dat we niet weten waar we moeten beginnen. Het resultaat? Een opgejaagd gevoel en een stapel werk waar we niet eens meer aan beginnen (3).

Heb je zo veel te doen dat het je een opgejaagd gevoel geeft? Zet dan eerst eens al je taken op een rij. Door een overzicht te maken van alle to-do’s baken je een project af en maak je het overzichtelijk.

Een praktische tip is om aan het begin van elke maand (of week) een overzicht te maken van alles wat je de aankomende periode moet doen. Ga vervolgens door naar de volgende stap.

3. Maak een realistische planning

De takenlijst uit de vorige tip ga je nu omzetten naar een realistische planning. Deel je to-do’s in je agenda in. Deel grotere taken op in deeltaken en probeer voor elke taak zo goed mogelijk in te schatten hoe lang het duurt. Ruim ook tijd in voor verplaatsing van A naar B, plan pauzes in en houdt rekening met andere onderbrekingen.

Kom je niet uit in je planning? Merk je dat je te veel te doen hebt en te weinig tijd? Dan is het tijd om harde keuzes te maken.

Krijg je op je werk meer taken dan je realistisch aankan? Maak het dan bespreekbaar met je leidinggevende. Zo voorkom je een opgejaagd gevoel op de korte termijn en grotere problemen in de toekomst.

4. Durf nee te zeggen

Vragen je collega’s of baas regelmatig om last-minute nog snel even dit of dat te doen? Wanneer dit je een opgejaagd gevoel bezorgd, is het tijd om er iets aan te doen. Kijk in je planning wanneer je tijd voor deze taak hebt. Helemaal geen tijd? Dan is het tijd om ‘nee’ te zeggen. Lees hier hoe je dat doet!

5. Stop met multitasken

De term multitasken lijkt een geweldige manier om meer te doen in minder tijd. Je doet immers meerdere taken tegelijk! Maar steeds meer onderzoeken wijzen uit dat multitasken juist leidt een lagere productiviteit (4).

Bovendien kan het constante wisselen tussen verschillende taken onze stressniveaus doen verhogen (5). Merk je dat dit bij jou ook het geval is? Ga dan voor single-tasking en begin pas aan de volgende taak wanneer de eerste af is.

6. Schermtijd verminderen

Gemiddeld kijken we zo’n 2,5 uur per dag naar het scherm van onze smartphone (6). Op social media zien we constant de levens van andere mensen voorbij komen. Doordat vooral successen, mooie reizen en andere positieve gebeurtenissen gedeeld worden, lijkt iedereen een geweldig leven te leiden. Behalve jij dan… Tenminste, zo lijkt het. Dit kan stress en een opgejaagd gevoel opleveren, omdat je het idee hebt dat je niet meekomt. En je doet al zoveel!

De oplossing is eigenlijk vrij simpel: minder met je smartphone bezig zijn en minder social media. Bijkomend voordeel is dat je ook meer tijd voor je to-do’s hebt!

Dan ook maar meteen een aantal praktische tips om dit voor elkaar te krijgen:

  • Blokker bepaalde websites of apps door middel van Schermtijd (iOS) of Digitaal Welzijn (Android).
  • Verwijder social media apps van je telefoon. Kun je het niet missen? Kijk dan alleen af en toe op je computer. Al snel kom je erachter dat je echt niks mist.
  • Leg je telefoon op zijn kop tijdens andere activiteiten (single-tasking, weet je nog?)
  • Bewaar je telefoon in een andere ruimte wanneer je gaat slapen.
  • Zet notificaties uit van apps die veel tijd opslurpen.

7. Zoek afleiding in sport

Soms kom je maar niet los van dat opgejaagde gevoel. Een goede manier om je hoofd leeg te maken en stress te verminderen is door lekker te bewegen (7). Een rondje hardlopen, een balletje slaan of hard aan het werk in de sportschool. Bovendien geeft sporten je meer energie!

Zorg goed voor jezelf

Regelmatig last van een opgejaagd gevoel? Een gezonde geest begint met een gezond lijf. Zorg dus goed voor jezelf met gezonde voeding, voldoende slaap, in beweging blijven en natuurlijk de juiste vitaminen.