Afvallen door water te drinken: Kan dat?

27 oktober 2022|Lifestyle|Leestijd: 3 min

Van plan om een paar kilo’s kwijt te raken? Tijdens het afvallen is het belangrijk om voldoende water te drinken. Maar helpt water drinken ook om meer af te vallen? Op die vraag geven we in dit artikel antwoord.

Afvallen in het kort

Afvallen is op papier heel gemakkelijk: je moet minder calorieën eten en drinken dan je verbrandt. Eerst bereken je jouw caloriebehoefte. Vervolgens ga je gezonder eten en meer bewegen zodat je een negatieve caloriebalans creëert. In plaats van calorieën zal je lichaam dan uiteindelijk vet gaan verbranden om toch aan energie te komen. Zo val je af!

Afvallen met water

Om af te vallen is het vooral belangrijk om minder calorieën te eten en drinken. Water bevat helemaal geen calorieën en is daarom de beste keuze. Laat frisdrank voortaan staan en kies voor een lekker koud glas water. Dan krijg je gegarandeerd minder calorieën binnen op dag. Alleen water drinken en verder niets eten is natuurlijk niet gezond. Je lichaam heeft wel voeding nodig.

Waarom helpt water drinken bij afvallen? 

  • Water bevat geen calorieën. Het is daarom slim om tijdens het afvallen geen andere drankjes dan water te drinken. Daarbij kan je trouwens ook groene thee en koffie (zonder suiker en melk) drinken. Dat bevat ook bijna geen calorieën.
  • Water stilt de honger. Bij een hongerig gevoel denken we vaak dat we wat moeten eten. Maar meestal is het gewoon dorst. Neem daarom eens een groot glas water wanneer je honger krijgt. 
  • Verbetert de sportprestaties. Naast gezonder eten ook meer bewegen? Tijdens het sporten verlies je vocht door te zweten. Door voldoende te drinken hou je je vochtbalans op peil. Zo hou je de sportactiviteit langer vol en val je meer af.
  • Minder stress en vermoeidheid. Te weinig water drinken zorgt voor vermoeidheid. En voor meer productie van het stresshormoon cortisol (1). Dat kan je er natuurlijk niet bij hebben. Afvallen is al zwaar en stressvol genoeg. Genoeg water drinken dus!

Hoeveel water moet je drinken om af te vallen?

Door (meer) water te drinken, val je in principe niet af. Wel is het zo dat ons lichaam water nodig heeft om te kunnen functioneren. Het bestaat niet voor niets voor 55 tot 60% uit water (2).

Volwassenen en kinderen vanaf 14 jaar moeten minimaal 1,5 tot 2 liter water per dag drinken (3). Te weinig drinken geeft een dorstig gevoel, maar kan ook duizeligheid, flauwvallen, stress en geheugenproblemen als gevolg hebben (1, 3, 4, 5). Dat helpt natuurlijk niet bij het afvallen.

Helpt warm water drinken bij afvallen?

Er is geen onderzoek waar uit blijkt dat de temperatuur van het water invloed heeft op je afvalprestaties. Tijdens het afvallen zul je het wel sneller koud krijgen. Doordat je minder calorieën eet, heeft je lichaam minder energie om je lichaam te verwarmen. Een kop warm water of groene thee is dan een goede oplossing. Of een dikke trui natuurlijk.

Heb je dit al eens geprobeerd? 

Water drinken zorgt er niet voor dat je meer afvalt. Wel kan het je helpen om het afvallen beter vol te houden en bevat water minder calorieën dan frisdranken.

Om écht af te vallen zul je je voeding moeten aanpassen. Met onze afvalshake Orangefit Diet doe je dat op een gezonde en verantwoorde manier. De Consumentenbond beoordeelde onze shake niet voor niets als de Nr. 1 in de maaltijdvervangende shakes test

Orangefit Diet bevat weinig calorieën, maar is wel rijk aan eiwitten en vezels. Het bevat alle vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft. Ideaal om (tijdelijk) je ontbijt, lunch of tussendoortjes mee te vervangen en zo minder calorieën binnen te krijgen.

Wil je het helemaal goed aanpakken? Bestel dan ons Afslankpakket. Onze specialisten helpen je graag met een persoonlijk voedingsschema. Zo weet je precies wat je kan eten om gezond af te vallen en ontvang je 5 lekkere dagmenu's. Lees hier meer over ons voedingsadvies.