We krijgen de laatste tijd steeds vaker vragen over wat nu precies het gezondst is om te eten. Vele verschillende hypes volgen elkaar op en het lijkt soms lastig om te weten wat nu eigenlijk het beste voor ons is.

Iedereen heeft tegenwoordig een mening over voeding en over wat gezond is en wat niet. Dit zijn vaak meningen waarvan de één beter onderbouwd is dan de ander, maar in veel gevallen leidt het bij veel mensen tot verwarring.

In dit artikel geven we daarom een aantal goede richtlijnen die je de basis geven voor het samenstellen van een gezond voedingspatroon.

basis-gezonde-voeding

Wat is gezonde voeding?

Hoewel er uiteraard goede en minder goede keuzes zijn, kun je eigenlijk onmogelijk bepalen of een product goed of slecht is, zonder te kijken naar iemand zijn volledige voedingspatroon. Een vette hap is namelijk niet meteen slecht voor je en een paar blaadjes sla op je bord maken het nog geen gezonde maaltijd.

Daarnaast kan iets relatief ‘gezonds’, zoals een hand ongebrande noten of een snee volkoren brood, behoorlijk ‘ongezond’ uitpakken voor iemand met een allergie of een intolerantie.

Het is dus niet altijd even eenvoudig om precies te weten wat gezonde producten zijn en wat niet en het hangt dus ook sterk af van de persoon. We kunnen echter wel een aantal algemene richtlijnen geven als het gaat om ‘gezonde/ongezonde producten’.

Onvolwaardige voeding

Voeding dat niet of nauwelijks is bewerkt, is in het algemeen gezonder dan bewerkte voedingsmiddelen. Veel bewerkte (fabrieks-)producten zorgen er vaak voor dat we te veel eten en te weinig voedingsstoffen binnen krijgen. Dit noemen we ook wel onvolwaardige voeding.

Onvolwaardige voedingsmiddelen bevatten voornamelijk lege calorieën, veel geconcentreerde suikers en zoetstoffen, schadelijke (trans)vetten, e-nummers en doorgaans weinig tot geen vitaminen, mineralen, vezels, goede vetten en eiwitten.

Je lichaam heeft dagelijks behoefte aan verschillende voedingsstoffen (denk aan brandstoffen, bouwstoffen, transportstoffen en hulpstoffen als vitaminen, mineralen, vezels en andere micronutriënten) om optimaal te kunnen functioneren.

Veel onvolwaardige producten bevatten deze belangrijke voedingsstoffen niet en worden door fabrikanten zelfs speciaal ontwikkelt om in te spelen op onze natuurlijke voorkeur voor zoet, zout en vet eten, waardoor we veel sneller geneigd zijn om te overeten en zo ons risico op overgewicht verhogen en onze gezondheid in gevaar brengen. Deze producten kun je daarom het beste beperken en zoveel mogelijk vermijden.

De basis van een gezonde leefstijl

Er is in de afgelopen eeuw veel onderzoek gedaan naar voeding en gezondheid en zelfs wetenschappers en onderzoekers verschillen nog wel eens van mening over bepaalde voeding en producten. De verwarring is begrijpelijk.

Kijken we echter naar het geheel en de overeenkomsten in plaats van de verschillen, dan wordt het een stuk eenvoudiger. Er zijn namelijk aantal goede regels/richtlijnen waar iedereen het wel over eens is:

  • Eet zoveel mogelijk echte, natuurlijke producten
  • Eet veel (groene) groenten, knollen, bollen
  • Eet fruit
  • Eet noten, pitten, zaden en andere gezonde vetten
  • Eet voldoende (plantaardige) eiwitten
  • Zorg dagelijks voor voldoende vezels, vitaminen en mineralen
  • Zorg voor voldoende zonlicht (vitamine D)
  • Drink genoeg water
  • Beweeg dagelijks

Dit zou voor iedereen dé basis moeten zijn van je dagelijkse voeding en leefstijl!

Eet voeding in zijn oorspronkelijke vorm en kies zoveel mogelijk voor verse, onbewerkte producten met zo min mogelijk ingrediënten en toevoegingen.

Overmatig gebruik van oliën, slechte (trans-)vetten en veel bewerkte (vlees-)producten kunnen leiden tot overgewicht en allerlei gezondheidsklachten.

Gezonde voeding heeft geen lange lijst met ingrediënten, maar bestaat vaak uit één of slechts een aantal ingrediënten en heel veel voedingsstoffen.

Conclusie

Gezonde voeding is feitelijk een subjectieve term. De juiste voeding verschilt namelijk per persoon en wordt meer bepaald door het gehele voedingspatroon.

Ook zijn er zijn tegenwoordig nogal wat meningen over het eten van bepaalde producten en onze gezondheid (bv. rood vlees, zuivel, (tarwe-)brood, soja, etc.).

Dit is uiteraard prima, maar heeft niet altijd de sterkste onderbouwing en het zijn vaak persoonlijke argumenten (denk aan gezondheid, milieu, wereldvoedselprobleem, dierenleed, etc.) die mensen overhalen om bepaalde producten niet meer te eten.

We kunnen echter wel zeggen dat er goede en minder goede keuzes zijn op basis de samenstelling van bepaalde producten.

Producten die zo min mogelijk bewerkt zijn, een korte ingrediëntenlijst hebben en de meeste voedingsstoffen bevatten, zijn over het algemeen het beste voor je gezondheid.

De basis van gezonde voeding zijn een aantal hele goede richtlijnen waar iedereen het over eens is en die je kunt gebruiken als fundament voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Je kunt af en toe best iets ‘ongezonds’ eten, maar focus je daarna wel weer op de basis.

Uiteindelijk is het belangrijk om zelf op zoek te gaan naar een dieet/leefstijl waar jij je goed bij voelt en die past bij jouw persoonlijke leefstijl. Dat is pas echt de basis van gezonde voeding.

Ieder lichaam is anders en kan anders reageren op voeding. Experimenteer en kijk wat voor jou het beste werkt!