Wanneer we een activiteit of sport hebben gevonden die we leuk vinden, ons beter laat voelen én er beter uit laat zien, kunnen we hier soms verslaafd aanraken. Het liefst doen we het dan iedere dag.

Onze hersenen denken vaak automatisch dat meer beter is, maar dit is natuurlijk niet altijd waar. We hebben ook rust nodig. Waarom rustdagen belangrijk zijn lees je in dit artikel.

Waarom hebben we rustdagen nodig?

Simpel gezegd: als je traint, is dit stress voor je lichaam en moet je lichaam hiervan herstellen.

Rustdagen zorgen ervoor dat je spieren, botten, zenuwen en weefsel kunnen ‘heropbouwen’. In combinatie met de juiste voeding en voldoende slaap, kan je lichaam zo sterker worden dan voorheen.

Geef je je lichaam geen rustdagen? Dan krijgt je lichaam niet genoeg tijd om te herstellen. Op het begin kun je hier weinig van merken, maar uiteindelijk raak je ‘uitgeblust’ en trapt je lichaam zelf op de rem.

Het risico van niet genoeg rust nemen

Het lichaam herkent geen verschil tussen mentale of fysieke stress. Wanneer je lichaam overtraint is, dan is je lichaam overprikkelt (teveel stress) en kun je vervelende klachten krijgen.

Een aantal voorbeelden zijn (1,2):

  • Je bent constant vermoeid
  • Je komt moeilijk in slaap en slaapt slecht
  • Je bent snel prikkelbaar
  • Je spieren herstellen langzamer
  • Je krijgt last van depressieve gevoelens
  • Je weerstand is lager en je bent vaker ziek

Voorkomen is beter dan genezen

Hoewel overtraining op korte termijn meestal in dagen of weken kan worden verholpen, is overtraining op lange termijn een veel serieuzer probleem en duurt het een stuk langer om te herstellen. Namelijk weken tot maanden. (3)

Hoe verleidelijk het soms ook kan zijn om weer lekker te doen waar je zo’n goed gevoel van krijgt, plan voldoende rustdagen in. Op de lange termijn heb je hier veel meer plezier van.

Hoeveel rustdagen moet ik nemen?

Deze vraag is helaas niet eenvoudig te beantwoorden omdat we allemaal anders zijn. Sommige mensen kunnen van maandag tot en met vrijdag trainen, in het weekend rusten en zich helemaal goed voelen terwijl anderen graag twee dagen sporten, gevolgd door een vrije dag.

Het beste is om zelf te experimenteren en goed naar je lichaam te luisteren om er achter te komen wat voor jou het beste werkt.

Hetzelfde geldt voor hoe je rustdagen eruitzien. Sommige geven de voorkeur aan ‘active recovery’ waarbij je aan lichte inspanning doet, zoals een wandeling maken, een stukje zwemmen of yoga. Andere mensen doen liever helemaal niets en kijken een serie of gaan wat leuks doen met vrienden.

De juiste voeding

Naast rustdagen en slaap is ook de juiste voeding erg belangrijk voor een goed herstel. Onze Fit Green Protein bevordert je spierherstel na een workout en onze Magnesium helpt je met een betere nachtrust en meer ontspanning.

Bestel je op werkdagen voor 17.00 uur, dan heb je het morgen al in huis!