Groene smoothies zijn nóg gezonder dan je dacht

10 september 2021|Voeding|Leestijd: 4 min

Bij Orangefit zijn we gek op groene smoothies. Ideaal om dagelijks meer groenten en fruit binnen te krijgen en ook nog eens verdraaid lekker. Zelfs kinderen zijn er dol op! Maar wist je dat smoothies ook de opname van voedingsstoffen verbeteren? Ja, je leest het goed! In dit artikel leggen we uit hoe dat zit.

Kauwen vs blenden

Goed kauwen is altijd belangrijk. Om voedsel te kunnen verteren en voedingsstoffen te absorberen, help je je lichaam door het eerst zo klein mogelijk te maken. Sommige stoffen, zoals carotenoïde fytonutriënten (bètacaroteen, lycopeen, etc.), zitten opgesloten in de celwanden van groenten en fruit (1). Alleen door goed te kauwen komen ze vrij en kunnen ze door het lichaam opgenomen worden tijdens de spijsvertering (2).

Maar een blender kan veel beter ‘kauwen’ (3). Een blender maakt voedsel nog vele malen kleiner dan dat wij mensen kunnen. Door een smoothie te maken, zal je daarom veel meer voedingsstoffen binnen krijgen dan wanneer je het gewoon opeet!

Waarom is dat belangrijk?

Met groene smoothies krijg je niet alleen meer groenten en fruit binnen, maar ook nog eens meer voedingsstoffen per portie

Neem bijvoorbeeld foliumzuur, een extra belangrijke stof voor zwangere vrouwen (4). Als je 100 gram spinazie eet, krijg je uiteindelijk twee keer minder foliumzuur binnen dan wanneer je het eerst in kleine stukjes snijdt en vervolgens opeet (5). En wanneer je het helemaal fijnmaalt in de blender zal je lichaam nóg meer foliumzuur op kunnen nemen.

Natuurlijk heeft kauwen ook andere gezondheidsvoordelen. Onderzoek linkt kauwen bijvoorbeeld onder andere aan verminderde stress- en angstgerelateerde klachten (6). We stellen daarom niet voor om vanaf nu al je maaltijden door de blender te gooien, maar voor een vitamineboost is een smoothie zeker aan te raden. Uiteindelijk gaat het namelijk niet om wat je eet, maar wat je lichaam absorbeert.

Spijsvertering

Smoothies zijn super gezond, vooral als je er groenten (en eiwitten) aan toevoegt. Toch zijn er soms nog mensen die zeggen dat smoothies niet gezond zijn. “Je moet toch eerst kauwen om je spijsvertering op gang te brengen?”. En inderdaad, kauwen is meestal de eerste stap in de spijsvertering. Maar wees niet bang, ook bij het drinken van een smoothie word je spijsvertering gewoon op gang gebracht. Je maakt het je lichaam alleen een stuk makkelijker, omdat alle ingrediënten al gemalen zijn. Zo kan je darmstelsel zich concentreren op de opname van voedingsstoffen en niet op het afbreken van voedsel.

Vind je toch dat kauwen erbij hoort? Neem dan gewoon een handje nootjes bij! Of maak een lekkere smoothiebowl en eet het op met een lepel. 😀

Maar let op…

Het is de bedoeling dat je 'whole foods' gebruikt. Dus groenten en fruit in hun oorspronkelijk vorm. Een appel ga je liever niet eerst schillen en een aardbei mag er met kroon en al in. Een juice is namelijk minder gezond dan een smoothie. Bij een juice drink je alleen het sap en verlies je belangrijke vezels, mineralen en vitaminen. Dan wordt het wél een suikerrijke caloriebom (7).

Onze tips voor een gezonde smoothie

  1. Voeg groene bladgroenten toe aan je smoothie. Naast vezels leveren groene groenten veel vitamines en mineralen. En wees niet bang dat je smoothie er minder lekker door wordt. Je proeft er vaak niets van omdat de zoete smaak van het fruit toch overheerst!
  2. Gebruik als vloeistof gewoon kraanwater. De overige ingrediënten geven al volop smaak, dus calorierijke vruchtensappen of vette producten zoals room(ijs) of kokosmelk zijn echt niet nodig.
  3. Drink rustig. Dan hou je langer een vol gevoel. Nog beter is om een smoothie te ‘eten’. Maak je smoothie daarom wat dikker of maak een smoothiebowl. Je zult merken dat je op deze manier aan kleinere porties genoeg hebt. 
  4. Je kan je smoothie nog vezelrijker maken door bijvoorbeeld graanvlokken toe te voegen. Zoals havermoutvlokken of quinoavlokken. Daarnaast zijn pitten en zaden ook een gezonde toevoeging. Denk hierbij aan pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad, chiazaad of sesamzaad.
  5. Voeg een schepje eiwitpoeder en/of greens toe aan je smoothie. Smoothies bevatten veel voedingsstoffen, maar vaak niet zoveel eiwitten. Door een schepje eiwitpoeder of green juice toe te voegen maak je jouw smoothie nog completer en ben je langer verzadigd.
  6. Kruiden maken je smoothies smakelijker en gezonder door de antioxidanten die er in zitten. Denk bijvoorbeeld aan kurkuma, munt, citroenmelisse, peterselie en dille.

Onze favoriete recepten

Bij Orangefit zijn we al jaren fan van smoothies! Ben je op zoek naar inspiratie voor leuke recepten? Ontdek ze allemaal op onze receptenpagina! 

De favoriet van Nederland en Europa

Ben je overtuigd van de kracht van smoothies en sta je te popelen om er één te maken? Maak een vliegende start en probeer Orangefit!

Ons proteïne poeder is het best beoordeeld van Europa en wordt door veel smoothiebars en lunchrooms gebruikt om eiwitrijke smoothies en smoothiebowls te maken. Met slechts één schepje maak je jouw smoothie eiwitrijk. Gratis bezorging door heel Nederland en België en keuze uit vijf heerlijke smaakjes! 😀