Wat je moet weten over zweten

1 juli 2022|Training|Leestijd: 3 min

Waarom zweten we, welke factoren bepalen hoeveel we zweten en wat het betekent als je veel of juist weinig transpireert? Lees verder en ontdek hoe het precies zit. 

Waarom zweten we?

Transpiratie beschermt ons tegen oververhitting. Als we zweten verdampt vocht op onze huid en koelen we af. Andere voordelen van zweten:

  • Het filtert toxische stoffen
  • Anti-aging effect
  • Doodt bacteriën op de huid

Wat je zweet zegt over je inspanning

Om eerst maar een broodje aap verhaal uit de wereld te helpen: heel hard zweten betekent niet altijd dat je workout effectief is, en andersom kun je een heel effectieve workout gedaan hebben zonder te zweten. Dat zit zo:

Intensiviteit is slechts één factor in de mate van transpiratie. In het algemeen geldt: hoe meer je je inspant, hoe meer warmte je lichaam opwekt, en dat stimuleert op zijn beurt de productie van zweet. Dat komt doordat transpiratie de taak heeft je lichaam af te koelen. Je kan ook een hele effectieve workout hebben gehad op een wat lagere intensiteit, of met meer pauzes tussendoor, waardoor je minder zweet.

Sweaty factoren 

Andere factoren die bepalen hoeveel je zweet zijn: je genen, gender en gewicht. Mensen met meer lichaamsgewicht zweten vaak meer, aangezien er een groter lichaamsoppervlak afgekoeld dient te worden. Mannen zweten vaak meer dan vrouwen. En ben je erg actief, vooral als duursporter, dan weet je lichaam meteen wat het moet doen tijdens een workout: zweten! Fitte mensen zijn dan ook vaak erg goed, maar niet altijd, in zweten. 

Ook omgevingsfactoren als temperatuur en luchtvochtigheid bepalen hoe snel zweet verdampt en dus merkbaar is. Zo kan het zijn dat je buiten in een droge, winderige omgeving veel zweet maar je het niet door hebt. Sommige mensen, zo’n 3 tot 6% van de bevolking, kampen met hyperhidrosis. Zij zweten veel meer dan gemiddeld. 

Hoeveel zweet je tijdens een workout?

Tijdens een uurtje sporten, zweet de gemiddelde persoon één liter vocht. Soms zweet je meer. Zo verlies je  tot wel 2 liter vocht per uur bij zware inspanningen onder warme en vochtige condities. Mocht je nou nauwelijks transpireren tijdens het sporten, dan is er lang niet meteen reden tot paniek. Misschien span je je nog niet genoeg in. Ook kan het genetisch bepaald zijn of merk je niet dat je transpireert door de weersomstandigheden. 

Voorkom dehydratie  

Hoeveel je zweet is dus één, maar zeker niet de enige indicatie van hoe effectief je workout is. Of je nou zweet als een otter of juist helemaal niet, het is altijd even belangrijk om je vochtbalans op peil te houden.

Tijdens het transpireren verlies je vocht en belangrijke elektrolyten. Vul je die niet aan, dan loop je kans op dehydratie. Check je urine om te bepalen of je nog voldoende gehydrateerd bent. Een donkere kleur betekent vaak dat je te weinig drinkt. Maak er een gewoonte van voor je workout al goed te hydrateren. Zo voorkom je vermoeidheid en spierkrampen.

Pro tip: sport je een uur of langer in de zomerhitte, dan is het zeer verstandig om elektrolyten aan te vullen met een supplement of met Active Water.