Hoe verhoog ik​mijn weerstand?

8 april 2022|Lifestyle|Leestijd: 4 min

De één na de ander die je spreekt is verkouden. Grote kans dat je zelf momenteel ook niet helemaal top fit bent. In deze periode van het jaar kunnen we daarom wel een betere weerstand gebruiken. Hoe je dat doet? Onze experts zullen het je vertellen. Goed nieuws: met de meeste kan je vandaag al beginnen!

1. Slapen als een roos

Dat slaap belangrijk is weten we tegenwoordig wel. Maar doen we er genoeg aan om te zorgen dat we onze benodigde slaap krijgen? Meestal niet. Naast een betere concentratie, het verwerken van je dag en een betere spijsvertering zorgt goed slapen ook voor een betere immuniteit tegen ziekteverwerkers.

Beter slapen? Begin vandaag!

  • Leg je telefoon minimaal een uur voor het slapen weg
  • Lees een boek
  • Ga iedere dag rond dezelfde tijd slapen
  • Zorg voor een gemiddelde temperatuur van 18 graden in je slaapkamer
  • Beperk je cafeïne inname en eet niet meer na 9 uur ‘s avonds

Tip: Heb je moeite om goed te slapen? Extra magnesium kan je helpen te ontspannen en tot rust te komen zodat je beter in slaap kan vallen.

2. Ga sporten, maar niet te intensief

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat gemiddeld intensieve sporten (krachttraining, hardlopen, balsporten) een positieve invloed hebben op het immuunsysteem.

Bij zowel duur- als krachtsporten komen er hormonen en stoffen (cytokinen, groeifactoren en macrofagen) vrij die door de bloedbaan naar de spiervezel getransporteerd worden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deze hormonen een extra rol kunnen vervullen bij het versterken van het immuunsysteem.

Let op dat je niet te intensief gaat sporten (voor een te lange periode). Dit kan tot gevolgen hebben dat je lichaam teveel cortisol (stresshormonen) aanmaakt. Deze stresshormonen hebben een negatieve invloed op het immuunsysteem.

3. Vitamine C en vitamine D

Het kan helpen om een extra aanvulling te nemen op je dagelijkse voeding, zoals vitamine C en D. Deze vitamines ondersteunen het immuunsysteem en zorgen mede voor een goede weerstand.

Tip: neem één schepje Orangefit Greens en je zit meteen al op 30% van je dagelijkse vitaminebehoefte.

4. No stress zone

Stress heeft positieve, maar vooral ook negatieve effecten. Het gevolg van stress is dat je lichaam in fight or flight modus schiet. Dit betekent dat je lichaam het voor de rest niet heel belangrijk vindt om zich bezig te houden met andere processen, zoals bijvoorbeeld je afweer.

Het verlagen van je stress levels zorgt er dan ook voor dat de processen in je lichaam ongestoord kunnen plaatsvinden. En één van deze processen is jezelf beschermen tegen infecties.

Tips om je stress te verminderen zijn:

  • Lekker bewegen
  • Let op je ademhaling
  • Achterhaal de oorzaak van je stress en bespreek dit met een vriend(in)
  • Doe leuke dingen met vrienden of familie

5. Eet de regenboog

Gevarieerd eten en genoeg groente eten zorgt voor een goede ondersteuning. Selenium, magnesium, vitamine C, vitamine D en ijzer zijn onder andere zijn onmisbaar voor een sterke afweer. Wanneer je gezond en gevarieerd eet krijg je meestal genoeg van deze voedingsstoffen binnen.

Zorg er verder voor dat je dagelijks minimaal 250 gram groente eet en twee stukken fruit.

Tip: Heb je moeite met het binnenkrijgen van voldoende groenten en fruit? Maak het jezelf gemakkelijk met Orangefit Greens! Eén schepje = gelijk aan 100 gram groenten en 100 gram fruit.

6. Druk je sigaret uit. For good.

Deze klinkt voor de hand liggend, maar het is echt zo. Als je je weerstand echt een plezier wilt doen dan stop je met roken. De menselijke afweer wordt opgedeeld in aangeboren immuniteit en verworven immuniteit, roken tast beide aan. En dat is niet zo best (1).

7. Vervang je biertje door een 0.0%

Af en toe een drankje is heerlijk! Maar doe het met mate. En dat is, zeker in sociale activiteiten, voor veel mensen toch lastig. Vervang daarom af en toe je drankje voor een 0.0% versie want, alcohol verzwakt je immuunsysteem waardoor je eerder infecties oploopt.

8. Was je handen

Zorg ervoor dat je goed je handen wast. Dit kan besmetting met bacteriën en virussen, en daardoor ook mogelijk ziekte, voorkomen.

9. Vul aan met Orangefit Greens

85% van de volwassenen eet dagelijks niet voldoende groenten en fruit (2). Terwijl dit juist zo belangrijk is voor een sterke weerstand. Merk je dat jij hier ook moeite mee hebt? Ontdek dan Orangefit Greens. Je mengt het gemakkelijk met water, een shake, sapje of smoothie en je krijgt 24 verschillende soorten groenten en fruit binnen. Daarmee heb je meteen 30% van je dagelijkse vitaminebehoefte binnen.

Easy does it!