Zo leer je ontstressen

16 september 2022|Lifestyle|Leestijd: 4 min

Stress is onontkoombaar, maar niet onoverkomelijk. De kunst is stress te leren managen. Hou deze tips bij de hand voor als je even niet meer weet waar je ‘t moet zoeken. En in een noodgeval: een dikke knuffel verlaagt direct je stresslevels, of je ‘m nou krijgt van je beste vriend, baby of een alpaca. 

In dit artikel leggen we uit hoe je stress leert herkennen en geven we 9 tips die je meteen kan toepassen.

Onnodig

Stress brengt je lichaam uit balans. Te veel stress is een behoorlijke aanslag op je gezondheid, mood en prestaties. De stress waar we vandaag de dag mee te maken hebben, is veelal onnodig. Ze heeft vaak niets te maken heeft met werkelijk gevaar maar veel meer met dagelijkse keuzes. 

We maken ons druk in het verkeer, worden boos op een collega, zijn bang dat we iets verkeerds zeggen of worden onrustig als we ons werk niet af hebben aan het einde van de dag.

Overlevingsmodus 

Stress activeert je sympathische zenuwstelsel, wat zorgt voor de aanmaak van stresshormonen (o.a. adrenaline en cortisol). Deze hormonen zorgen ervoor dat je bloeddruk omhoog gaat, energie vrijkomt en je immuunsysteem tijdelijk wordt onderdrukt. Je komt nu vol in de actiemodus; het vecht-vlucht-respons. 

Of je nou mentale, emotionele of fysieke stress hebt, je lichaam maakt in alle gevallen stresshormonen aan. Een beetje stress kan nuttig zijn, als je bijvoorbeeld een deadline hebt, maar als je jezelf langdurig belast met allerlei vormen van chronische (vaak nutteloze) stress dan raakt je lichaam uitgeput, kan je last krijgen van allerlei klachten en heb je een verhoogd risico op obesitas, hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en psychische aandoeningen. 

Manage mentale stress 

Ga bij jezelf na of je stressklachten hebt als vermoeidheid, uitstelgedrag, sociale terugtrekking of pijn in de borst. Veel klachten worden niet opgemerkt als stress. Check dit artikel voor mentale, emotionele en fysieke stress-signalen.

Dit kan je meteen doen om je stresslevels te managen:

1. Stop met multitasken

Multitasking is onnatuurlijk. Onze hersenen zijn er ontzettend slecht in en door meerdere complexe taken tegelijk uit te voeren raken ze helemaal van ‘t padje. Het resultaat: minder focus en meer stress. Plan ‘s ochtends gelijk wat je die dag gaat doen, bepaal je prioriteiten en hou het bij één taak per keer. 

Tip: Gebruik apps als Forest of je smartphone om in een deep focus modus te werken. Zo voorkom je dat je afgeleid en uit je flow gehaald wordt. Forest plant een boompje zolang je niet van app switcht. Doe je dat wel, dan gaat het boompje dood. Heb je een iPhone? Apple heeft een eigen Deep focus modus.

2. Pak je perfectionisme aan

Ben jij een perfectionist? Is iets nooit helemaal af of goed genoeg? Grote kans dat je hierdoor vaak gestrest raakt. Perfectionisme leidt tot verlamming, chronische stress en berooft je van kostbare tijd.

Spreek met jezelf af hoeveel tijd je aan een taak besteedt en laat anderen beoordelen of iets goed genoeg is. Realiseer je dat jij niet de enige bent die alles kan en moet doen.

Probeer ook meer taken uit handen te geven. Niet altijd makkelijk, maar vele malen beter voor je mentale welzijn.

3. Zeg vaker nee

Nee, je hoeft niet overal en altijd maar ‘ja’ op te zeggen. Een goede vuistregel is om altijd zo’n twintig procent in je agenda leeg te houden. Dat geeft mindspace en rust. Vaak zeggen we bovendien ja omdat we iedereen te vriend willen houden. Maar een ja tegen iets waar je eigenlijk geen zin in hebt, is altijd een nee tegen jezelf.

4. Supplementen tegen stress

Je kan je lichaam van binnenuit en van buitenaf helpen ontstressen. Supplementen als magnesium en adaptogenen detecteren hoeveel stresshormonen je aanmaakt en brengen je lijf iets meer in balans. 

5. Oefen met mindfulness

Onderzoeken laten zien dat mindfulness-technieken als meditatie, ademhalingstechnieken, yoga, reiki en mindful wandelen stresshormonen de deur uit helpen jagen. Je hoeft geen zenmeester te zijn om de voordelen van meditatie te ervaren: elke dag een minuut of 10 je gedachten observeren, zonder daar iets van te vinden heeft al effect. Yoga werkt op veel manieren ontspannend en helpt ook met het reguleren van emoties. 

6. Werk aan je fomo 

Sta je altijd aan, volg je duizenden mensen op Insta en sta je altijd vooraan met popcorn als er weer iets aan de hand is? Altijd op de hoogte willen zijn van alles is doodvermoeiend. Laat de juice voor wat het is en begrijp dat je zo alleen maar een verslaving voedt en stress veroorzaakt. Dat geldt ook voor je mail. Plan vaste momenten waarop je je inbox checkt (​​één keer s’ ochtends en een keer einde dag). 

Constant je inbox checken is een vorm van multitasken en dat is killing voor je concentratie en productiviteit. Filter wat echt belangrijk is.

7. Beweeg (op jouw tempo)

De runners’ high die je krijgt na het hardlopen ontstaat door een flinke dosis feel-good chemicaliën (endorfine) die vrijkomen. Bewegen is dus een natuurlijke manier om je geluksstofjes te verhogen, terwijl stresshormonen als cortisol dalen. Je hoeft je echt niet het schompes te rennen; alle typen cardio (lopen, zwemmen, dansen) werken om te ontspannen.

8. Doe leuke a.k.a. ontspannende dingen

Wees niet alleen maar gefocust op presteren en hard werken. Ook als het je veel plezier en voldoening geeft. Zonder te ontspannen hou je deze manier van werken niet lang vol en put je jezelf uit. Zorg daarom voor balans en plan elke week leuke, ontspannende dingen.

9. Look on the bright side

    Ben je een doemdenker? Het zal je niet verbazen dat je dan waarschijnlijk hogere stresslevels hebt dan het eeuwige zonnetje in huis. Van tevoren bedenken wat er allemaal mis kan gaan geeft stress, blokkeert creativiteit en doorzettingsvermogen. Een fijne, bewezen techniek om positiever in het leven te staan is elke dag vijf dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent. 

    Waar het op neerkomt 

    De manier waarop dealen met het dagelijks leven en lastige dingen, bepaalt of we stress hebben. Een andere kijk kan je dus heel veel opleveren en een grote impact hebben bij het managen van je stress. Het belangrijkste is om een juiste balans te hebben. Werk je hard en sta je vaak onder druk? Compenseer dit door dingen die te doen die jou ontspannen. Zoals sporten, lezen of hangavondjes met je bff's.

    Probeer bovenstaande tips eens toe te passen en voel zelf wat voor verschil ze voor jou maken. Weet je niet waar je moet beginnen, kijk dan eens of je professionele begeleiding kan vinden.