Gezond genieten op vakantie. 'T kan echt

13 juli 2022|Lifestyle|Leestijd: 3 min

Als je het hele jaar fanatiek bezig bent geweest met een gezonde levensstijl, dan wil je op vakantie maximaal genieten. Maar, je wil het liefst ook niet alle inspanningen die je hebt verricht zo overboord gooien. Geen nood, het kan echt, je fit en gezond voelen op vakantie terwijl je ook aan het genieten bent. Hoe dan? Wij helpen je op weg met deze tips.

1. Balans

Schrijf het op de spiegel in je cottage, maak er je mantra van, want balans is key. Vakantie is de tijd om met je voeten in het zand te liggen, niet om je druk te maken over burpee challenges. Ga gerust zo nu en dan los, laad op en spreek met jezelf af om na je mentale en fysieke reset weer vol aan de bak te gaan. Hoe langer je wacht met het oppakken van je levensstijl als je terug bent, hoe moeilijker het is om er weer in te komen.

2. Drink slimmer 

Bewaar alcoholische borrels en andere drankjes die flink aantikken tot de avond. Deze opties zijn te overzien: 

  • Champagne - 75 calorieën per glas. Hallo fancy club-avond. 
  • Rum - 80 calorieën per glas
  • Wodka - 85 calorieën per glas en een enig setje met spa rood of andere light frisdranken.

En probeer deze wat vaker te skippen: 

  • Rode en witte wijn - 155 calorieën per glas (sorry)
  • Bier - 110 calorieën per glas
  • Romige likeurtjes - 110 calorieën per glas 

3. Eet minder overdag

Drink veel water en eet in de ochtend en middag lichte maaltijden met wat fruit, veel groenten en/of een salade. Ook kan je tussendoor een eiwitshake of maaltijdshake nemen. Zo spaar je calorieën en kan je later op de dag eten waar je zin in hebt. 

4. Blijf bewegen

Gym of geen gym: begin de dag met een workout. Waarom ook alweer? 

  • Je verbrandt flink wat calorieën waardoor je gedurende de dag meer kan eten.
  • Het maakt je hoofd leeg waardoor je meer ontspannen op 't strand ligt of die excursie ervaart.
  • Je bent de extra vakantiekilo’s kwijt voor ze eraan zitten.
  • Vakantie maakt je lui, lekker he, maar je kan je futloos voelen. Regelmatig een workout houdt je energielevels on point.
  • Als je blijft bewegen blijft het routine en pak je ‘t thuis weer moeiteloos op.

Ben je om maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Deze 7 workouts zijn perfect op vakantie. 

5. Plan van tevoren

Check de menukaart van het restaurant alvast voor je er binnen stapt. Als je van tevoren bepaalt wat je gaat eten, heb je minder kans op impulsieve uitspattingen. Bedenk ook vast of je all out wil gaan met drank en gangen. 

6. Let op de volgorde 

Begin je maaltijden met groenten en eiwitten en bestel daarna pas friet. Of neem soep vooraf en kies producten met meer volume (groenten, fruit, aardappelen en peulvruchten). Je bent zo sneller verzadigd en minder geneigd te overeten. 

Tip: je kan beter meer eten van hetzelfde dan van alles een beetje. Hoe meer producten en smaken je tijdens een maaltijd eet, hoe groter de drang om te blijven eten. 

7. Beperk calorierijke drankjes


Die lekkere cocktail in een kokosnoot gaat rechtstreeks naar je heupen, wees je daar bewust van. Maak van fruit- of ijswater je vaste drankje. Zo bespaar je calorieën die je weer kan inruilen voor lekker eten of de alcoholische drankjes in de avond ;-) 

8. Avondje(s) stappen

Ondervang de schade van een avondje uit door op de dag zelf of de dag erna (kleine kans) een workout in te lassen. 

Geniet van je vakantie

Wees niet te streng en geniet vooral! Wil je toch ook op vakantie graag fit blijven? Bestel nu je favoriete Orangefit producten in de shop. Alle producten mogen mee ‘t vliegtuig in en helpen je met het behouden van de balans. 

Te laat met bestellen? We verzenden vanaf 100 euro gratis door heel Europa en misschien ook wel naar je favo onbewoond eiland.