De amandel is één van de gezondste 'noten' ter wereld. Amandelen zijn onder andere een uitstekende bron van eiwitten, vezels, magnesium, ze bevatten veel vitamine E en gezonde onverzadigde vetten.

In dit artikel 8 goede redenen om regelmatig meer amandelen te eten. amandelen

Wat zijn amandelen?

Een amandel (Prunus dulcis) is eigenlijk geen noot, maar het zaad van de amandelboom en komt uit dezelfde familie als abrikozen en perziken. Ze worden geteeld in onder andere Australië, Spanje en Italië, maar het grootste gedeelte van de wereldproductie komt uit de VS, met name Californië.

Er bestaan bittere en zoete amandelen. De zoete kun je eten, de bittere variant wordt vaak gebruikt voor het maken van olie.

Waarom zijn amandelen gezond?

Hieronder 8 gezonde eigenschappen en voordelen van amandelen:

1. Minder honger

Amandelen bevatten veel vezels, gezonde vetten en eiwitten. Dit zorgt met name voor een goede verzadiging. Het eten van een paar handjes amandelen als tussendoortje kan je hongergevoel aanzienlijk verminderen.

2. Helpt bij gewichtsverlies

En dit niet alleen vanwege de goede verzadiging. 10-15% van de calorieën uit amandelen worden niet opgenomen door het lichaam en zorgt er dus voor dat je in feite minder calorieën binnen krijgt.

3. Goed voor je hart

Amandelen verlagen het (slechte) LDL cholesterol in je bloed en verlaagt je risico op hart- en vaatziekten.

4. Goede spijsvertering

Gezonde darmen zorgen voor een goede gezondheid. Amandelen bevorderen de darmwerking en voeden de goede bacteriën in je darmen.

5. Bron van magnesium

Amandelen zijn een geweldige bron van magnesium, een onmisbaar mineraal dat betrokken is bij honderden processen in ons lichaam.

6. Verbetert je bloeddruk

Naast magnesium bevatten amandelen ook veel kalium en heeft het daarmee een gunstig effect op je bloeddruk. Dit omdat kalium het bloeddruk verhogende effect van natrium (zout) tegenwerkt.

7. Beschermen tegen diabetes

Noten, zoals amandelen, bevatten relatief weinig koolhydraten en veel vezels en hebben zo een gunstig effect op de insuline levels en de bloedsuikerspiegel.

8. Vitamine E

Amandelen zijn ’s werelds beste bron van vitamine E. Vitamine E is de verzamelnaam van een groep van krachtige antioxidanten die je lichaam beschermen tegen allerlei verschillende ziekten en aandoeningen.

Conclusie

Amandelen zijn dé perfecte snack!

Je kunt ze eten als tussendoortje, maar ze worden tegenwoordig ook verwerkt tot amandelpasta (ik ben fan), amandelmeel (om mee te bakken) of amandelmelk voor bijvoorbeeld het maken van een eiwitrijke smoothie.

Amandelen zijn lekker, gezond en absoluut een gezonde aanvulling op je dieet.

 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR