Kijk je al uit naar voor je volgende vakantie of sta je op het punt je koffer te pakken voor je volgende reis?

Als je plantaardig of vegetarisch eet weet je hoe lastig het soms kan zijn om geen dierlijke producten te eten. Maar gelukkig wordt het wel steeds makkelijker!

Daarnaast raden we je aan om iets beter voorbereid te zijn dan iemand die wel dierlijke producten eet, hierbij onze checklist voor een geslaagde trip!

1. Leer de taal

Natuurlijk niet de complete taal, je hoeft niet vloeiend Japans te spreken als je Japan gaat bezoeken, maar het is wel handig als je aan kunt geven wat je wel en niet eet.

Als je alleen zegt dat je plantaardig eet zal niet iedereen weten wat je bedoelt. En dit komt niet doordat ze je niet willen begrijpen, maar meer omdat het in het land van jouw trip wellicht nog niet zo vaak voorkomt dat iemand geen vlees en dierlijke producten eet.

Om ervoor te zorgen dat je niet uithongert en iets krijgt voorgeschoteld, dat je liever niet eet, is het dan ook een aanrader om te checken wat de woorden zijn voor de dingen die jij wel en niet eet.

2. Snacks, snacks, snacks!

Het kan voorkomen dat er gewoon niets te vinden is dat binnen jouw voedingspatroon past. Zelfs niet met het inschakelen van de hulp van de locals. Een goede tip om er voor te zorgen dat je altijd een 'reddingspakket' bij de hand hebt is door in ieder geval een goede hoeveelheid bars (fruit- en notenrepen) en andere snacks, zoals crackers of fruit mee te nemen. O ja, neem ook noten, pitten en zaden mee naar landen waar dit mag (altijd even checken)!

3. Even geen eten voor handen, geen probleem

Met onze maaltijdshakes kom je nooit om van de honger. Het is nooit ons advies om een dag alleen maar onze shakes te ‘eten’ (alhoewel dit wel zou kunnen), maar als het echt niet anders kan dan zijn onze maaltijdshakes je 'redder in nood'. Letterlijk. 

Houd er wel rekening mee dat er bij de douane eventjes gecheckt kan worden wat voor mysterieus poeder je bij je hebt ?maar weet dat onze maaltijdshakes overal mee naar toe mogen! Als het past is het handig om de maaltijdshakes in originele verpakking mee te nemen in plaats van in een plastic zakje, dat zorgt vaak voor minder twijfel!

4. Een goede voorbereiding is het halve werk

Installeer de app “Happy Cow”. Veel van jullie Orangefitters zullen al bekend zijn met deze app, die je wereldwijd de beste plantaardige keuzes geeft.

Met Happy Cow geniet van je van de aanbevelingen van andere reizigers die net als jij graag voor plantaardige opties kiezen. Daarnaast kun je natuurlijk zelf ook alvast rondzoeken naar de beste plantaardige hotspots in het gebied waar jij verblijft/reist. Check ook even of je favoriete influencers al naar jouw reisoord zijn geweest en wat hun favoriete restaurants daar waren!

5. Eet goed op het vliegveld voor vertrek

Dit zorgt ervoor dat je tijdens je vlucht in ieder geval geen honger krijgt en dat je zelfs nog wat extra tijd hebt op je plek van bestemming om op zoek te gaan naar een restaurant met heerlijk eten.

6. Informeer naar plantaardige opties tijdens je vlucht

Moet je lang vliegen? Dan is het vaak mogelijk om je maaltijden om te zetten naar een plantaardige keuze. Ja echt!

Kun je deze optie op de website van jouw vliegtuigmaatschappij niet vinden, pak dan je telefoon op en probeer het via de telefonische klantenservice. Bij een vliegtuigmaatschappij als KLM is het vaak erg makkelijk om je eetwensen door te geven en heb je tegenwoordig zelfs twee verschillende veganistische keuzes.

Is het niet mogelijk om plantaardig te eten? Dan ben jij goed voorbereid en koop jij natuurlijk op het vliegveld jouw maaltijd(en) voor tijdens de vlucht.

7. Boek restaurants van tevoren

Als je een weekje in een grote stad verblijft is het tegenwoordig redelijk eenvoudig om plantaardige hotspots te vinden. Maar ga je backpacken dan kan het nog wel eens lastig zijn, zeker als je nog geen reisroute hebt bepaald.

Boek in ieder geval, als dit mogelijk is, een restaurant voor de eerste en laatste dag van je vakantie. Als je helemaal gekreukeld uit het vliegtuig komt weet je in ieder geval dat je je over het avondeten geen zorgen hoeft te maken. En door een goed restaurant te regelen voor je laatste dag, sluit je je vakantie zeer positief af!

8. Gebruik de kennis van de locals

Heb je een restaurant gevonden met meerdere lekkere opties? Vraag aan de medewerkers of zij nog andere eetgelegenheden kennen in de omgeving die zij aanraden. Hierdoor vind je soms de meest bijzondere eetplekken die niet vol zitten met toeristen, maar toch opties hebben voor jou. Ook kun je bij je hostel, hotel of AirBnB informeren naar opties!

9. Ga op speurtoch in de supermarkt

Als je meerdere maanden op vakantie gaat is de kans klein dat je voor iedere maaltijd uiteten gaat of gaat afhalen.

Duik de supermarkt in of ga de markt op en check wat voor gerechten jij zou kunnen maken de komende maanden. Zeker als je een keukentje tot je beschikking hebt is het zonde om zelf niet aan de slag te gaan met de lokale producten. En nog een paar pluspunten: groente en fruit hebben vaak ook meer smaak in het buitenland, én vindt je vaak andere specerijen dan wij in Nederland hebben! Tip: deze specerijen zijn ook een leuke souvenir om mee terug te nemen naar Nederland!

10. Plan je maaltijden

Wil je flexibeler om kunnen gaan met je eetmomenten? Dan is intermittent fasting misschien handig voor je!

We raden je niet aan om hiermee te beginnen op het moment van je reis, maar ruim van tevoren. En met ruim van tevoren bedoelen we minstens 3 maanden van tevoren.

Door middel van intermittent fasting kun je langer zonder eten, wat een voordeel kan zijn tijdens je reis. Houd er wel rekening mee dat als je last krijgt van je buik of ziek wordt dat je weer normale eettijden aan moet houden om genoeg eten en drinken binnen te krijgen!

11. Vergeet je Daily Essentials niet

Slik je B12, algenolie, D3 en/of magnesium? Vergeet dan niet om deze mee te nemen op vakantie.

Net als met maaltijdshakes en ander eten raden we aan om dit in de originele verpakking mee te nemen, hierdoor is het makkelijker voor de douane om te achterhalen wat voor soort supplementen je meeneemt!

Dat zijn onze tips voor een goede vakantie of reis. Heb jij nog andere tips die wij niet hebben vernoemd, let us know!