In deze periode van het jaar kunnen we allemaal wel een betere weerstand en een sterker immuunsysteem gebruiken. Toch? Een betere weerstand is eigenlijk altijd een goed idee.

In ons nieuwe artikel geven we je daarom 9 tips waarmee je jouw weerstand kunt verhogen!

Lees je mee?

1. Slapen als een roos

Dat slaap belangrijk is weten we tegenwoordig wel. Maar doen we er genoeg aan om te zorgen dat we onze benodigde slaap krijgen? Meestal niet!

Naast een betere concentratie, het verwerken van je dag en een betere spijsvertering zorgt goed slapen ook voor een betere immuniteit tegen ziekteverwerkers.

Beter slapen? Begin vandaag!

  • Leg je telefoon minimaal een uur voor het slapengaan weg
  • Lees een boek
  • Ga iedere dag rond dezelfde tijd slapen
  • Zorg voor een gemiddelde temperatuur van 18 graden in je slaapkamer
  • Eet niet meer na 9 uur ‘s avonds

Heb je moeite om goed te slapen? Extra magnesium kan je helpen te ontspannen en tot rust te komen zodat je beter in slaap kunt vallen.

2. Ga sporten, maar niet te intensief

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat gemiddeld intensieve sporten (krachttraining, hardlopen, balsporten) een positieve invloed hebben op het immuunsysteem.

Bij zowel duur- als krachtsporten komen er hormonen en stoffen (cytokinen, groeifactoren en macrofagen) vrij die door de bloedbaan naar de spiervezel getransporteerd worden.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deze hormonen een extra rol kunnen vervullen bij het versterken van het immuunsysteem.

Let op dat je niet te intensief gaat sporten (voor een te lange periode). Dit kan tot gevolgen hebben dat je lichaam teveel cortisol (stresshormonen) aanmaakt. Deze stresshormonen hebben een negatieve invloed op het immuunsysteem.

3. Vitamine C, D en probiotica

Het kan helpen om een extra aanvulling te nemen op je dagelijkse voeding, zoals vitamine C, D en/of probiotica.

Vitamine C houdt je weerstand op peil en vitamine D speelt een grote rol bij het al of niet ontstaan van griep of verkoudheid. (1)

Daarnaast kunnen probiotica helpen om er voor te zorgen dat er voldoende goede bacteriën in je darmen aanwezig zijn. Je immuunsysteem zit met name in je darmen en darmflora. Zolang er voldoende goede bacteriën in de darmflora aanwezig zijn, krijgen de slechte bacteriën minder kans zich te ontwikkelen.

 

4. No stress zone

Stress heeft positieve, maar vooral ook negatieve effecten. Het gevolg van stress is dat je lichaam in fight or flight modus schiet. Dit betekent dat je lichaam het voor de rest niet heel belangrijk vindt om zich bezig te houden met andere processen, zoals bijvoorbeeld je afweer.

Het verlagen van je stress levels zorgt er dan ook voor dat de processen in je lichaam ongestoord kunnen plaatsvinden. En één van deze processen is jezelf beschermen tegen infecties.

Tips om je stress te verminderen zijn:

  • Lekker bewegen
  • Let op je ademhaling
  • Achterhaal de oorzaak van je stress en bespreek dit met een vriend(in)
  • Doe leuke dingen met vrienden of familie

5. Hou je eiwitten hoog

Wist je dat eiwitten ook een belangrijke rol spelen voor je weerstand?

Het lichaam heeft eiwitten (onder andere) nodig voor:

  • Het produceren van antilichamen voor het immuunsysteem
  • Het produceren van enzymen voor het immuunsysteem

Als je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt, dan breekt je lichaam spiermassa af om afweerstoffen aan te kunnen maken. Eiwitten zijn dus niet alleen belangrijk voor je spieren, maar ook voor een sterk afweersysteem.

Plantaardige eiwitten vind je met name in:

  • Peulvruchten, zaden en noten
  • Bonen, quinoa en volle granen
  • Fit Green Protein
  • Spirulina

In dierlijke producten vind je eiwitten terug in:

  • Vlees
  • Vis
  • Ei
  • Zuivel

6. Eet de regenboog

Gevarieerd eten en genoeg groente eten zorgt voor een goede ondersteuning. Selenium, magnesium, vitamine C, vitamine D en ijzer zijn onder andere zijn onmisbaar voor een sterke afweer.

Wanneer je gezond en gevarieerd eet krijg je meestal genoeg van deze voedingsstoffen binnen.

Zorg er verder voor dat je dagelijks minimaal 250 gram groente eet en twee stukken fruit.

7. Druk je sigaret uit. For good.

Deze klinkt voor de hand liggend maar het is echt zo. Als je je weerstand echt een plezier wilt doen dan stop je met roken.

De menselijke afweer wordt opgedeeld in aangeboren immuniteit en verworven immuniteit, roken tast beide aan. En dat is niet zo best. (2)

8. Vervang je biertje door een 0.0%’tje

Af en toe een drankje is heerlijk! Maar doe het met mate. En dat is, zeker in sociale activiteiten, voor veel mensen toch lastig.

Vervang daarom af en toe je drankje voor een 0.0% versie want, alcohol verzwakt je immuunsysteem waardoor je eerder infecties oploopt.

9. Was je handen

Tot slot: zorg ervoor dat je goed je handen wast. Dit kan besmetting met bacteriën en virussen, en daardoor ook mogelijk ziekte, voorkomen.

Met de bovenstaande negen tips maak je het voor virussen en bacteriën een stuk lastiger om je gezondheid aan te tasten. Mis je nog een tip in het rijtje, let us know!