Wat is algenolie en is het beter dan visolie?

1 april 2021|Voeding|Leestijd: 3 min

Vette vis eten of supplementen met visolie gebruiken: dat waren lange tijd de enige manier om de gezonde omega 3 vetzuren binnen te krijgen. Gelukkig kan dat tegenwoordig ook anders.

Algenolie is de perfecte oplossing als je liever een plantaardige alternatief hebt. In dit artikel lees je hoe dat zit.

Wat is algenolie?

Algen ken je wellicht als de groene goedje dat zich soms vormt in vijvers en meren. Maar wist je dat zogenaamde mariene micro-algen vol gezonde stoffen zitten? Om die reden worden deze algen gekweekt in tanks om vervolgens algenolie uit te extraheren.

Algenolie zit boordevol gezonde omega 3 vetzuren. Lange tijd werd visolie gebruikt om deze vetzuren te winnen. Vissen eten namelijk algen en vormen zo een rijke bron aan omega 3. Maar we kunnen deze voedingsstof natuurlijk ook direct uit algen halen! Onderzoek toont aan dat het percentage omega 3 dat uit algen gehaald kan worden, vrijwel identiek is aan dat uit vissen (1).

Algenolie is daarom hét plantaardige alternatief voor visolie. Ideaal voor mensen met een plantaardige levensstijl. Verderop in dit artikel lees je meer voordelen van algenolie ten opzichte van visolie.

Waarom algenolie?

De micro-algen die gekweekt worden om algenolie uit te halen, zijn rijk aan twee soorten omega 3 vetzuren: docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA). Deze vetzuren zijn nodig om ons lichaam optimaal te laten functioneren en te beschermen tegen hart- en vaatziekten (2, 3).

[Lees ook: 10 gezonde voordelen van omega-3]

Het lichaam kan zelf DHA en EPA produceren. Dit verloopt echter zeer inefficiënt en door ziekte of slechte voeding wordt deze productie nogal eens vermoeilijkt (4). Door middel van gerichte voeding of supplementen zorg je dat je er toch genoeg van binnenkrijgt.

EPA en DHA is helaas niet zo gemakkelijk binnen te krijgen door middel van voeding. Het zit voornamelijk in schaal- en schelpdieren en vette vis als makreel en zalm. Omega-3 vetten zijn feitelijk wel uit plantaardige voeding te halen, maar het lichaam zet dit zo inefficiënt om in DHA en EPA dat je niet van de voordelen van omega-3 kunt profiteren.

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om 200mg van de vetzuren EPA en DHA per dag binnen te krijgen (2). Vertaald in voeding is dit één portie vette vis per week. Eet je geen vis? Dan kun je het toch binnenkrijgen door middel van plantaardige supplementen.

Algenolie versus visolie

Algenolie wordt dus gezien als een plantaardig alternatief voor visolie. Uit de gekweekte algen wordt procentueel evenveel omega 3 gehaald als uit visolie. Maar naast diervriendelijke voordelen zijn er nog meer redenen om voor algenolie te kiezen ten opzichte van visolie.

  1. Vissen halen omega 3 uit algen. Door de algenolie direct uit algen te halen, gaan we direct naar de bron. Zo krijgen we de meest pure en zuivere vorm (5).
  2. Visolie is vaak vervuild door toxische stoffen in de zee. Omdat de algen voor algenolie in speciale tanks gekweekt worden, zijn de condities optimaal en gegarandeerd vrij van oceaanverontreiniging.
  3. Commerciële visvangst vormt één van de grootste bedreigingen voor het milieu (6). Algenolie is 100% visvrij.
  4. Visolie wordt minder goed verteerd dan algenolie. Dit kan resulteren in een vissmaak in de mond en oprispingen (7).

Veelgestelde vragen

1) Klopt het dat vissen hun vetten uit algen halen?

Ja, dat klopt. De meeste vissen eten voornamelijk (micro)algen. Het is de belangrijkste bron van voedsel voor ze. En omdat algen tjokvol omega 3-vetzuren zitten, zijn vissen ook rijk aan dit gezonde goedje. Vissen als de zalm, haring en makreel hebben niet voor niets de bijnaam ‘vette vis’ (8).

2) Waar moet ik op letten bij het kopen van algenolie?

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om dagelijks 200mg van de vetzuren EPA en DHA binnen te krijgen (2). Wanneer je algenolie koopt, is het dus belangrijk dat ze minimaal 200mg vetzuren bevatten en zowel EPA als DHA. Daarnaast adviseren wij om te kiezen voor een product met een korte ingrediëntenlijst en geen toegevoegde aroma’s. Het gaat immers om de vetzuren en niet om alles eromheen! 

3) Als ik jullie algenolie neem, hoef ik dan geen vis meer te eten?

Dat klopt! Om aan de 200mg vetzuren per dag te komen die de Gezondheidsraad adviseert, zul je één keer per week vette vis moeten eten. 100 gram vette vis bevat namelijk zeven keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (8). Maar als je geen vis lust of liever plantaardig eet, kan je het vervangen door een supplement. Zoals algenolie van Orangefit: net zo gezond en 100% visvriendelijk!

4) Waarom is visolie zoveel hoger gedoseerd?

Sommige mensen denken: meer is beter. En producenten van visolie spelen hier handig op in door gigantisch hoge doseringen aan te bieden. Maar de wetenschap toont aan dat een hogere dosering geen extra gezondheidsvoordelen oplevert. We hebben maar 200mg per dag nodig om gezond te blijven en niet meer. Wanneer je bloedverdunners gebruikt en meer dan 1 gram per dag binnenkrijgt, kan het zelfs gevaarlijk zijn. Het is dan mogelijk dat je bloed minder snel stolt (9).

5) Is jullie algenolie vrij van visvangst en oceaanverontreiniging?

Jep, onze algenolie is 100% visvriendelijk en vrij van oceaanverontreiniging. De algen die wij gebruiken worden namelijk in aparte tanks buiten de oceaan gekweekt. 

6) Is algenolie ook veilig tijdens de zwangerschap?

Absoluut. Het wordt zelfs aangeraden om tijdens je zwangerschap extra aandacht te besteden aan de inname van omega 3-vetzuren (10, 11). Maar ook na de geboorte, zodat je het via de borstvoeding doorgeeft aan je baby. Omdat je in deze periode goed moet opletten welke vis je wel en welke niet mag eten, is algenolie van Orangefit hiervoor een uitstekende oplossing.

Omega 3 capsules

In dit artikel hebben we je verteld wat algenolie is, wat de voordelen zijn en waarom algenolie een betere manier is om omega 3 binnen te krijgen dan door middel van visolie. Bekijk ook onze algenolie omega 3 capsules in de webshop. 100% plantaardig en rijk aan DHA en EPA!