Pre-workouts poeder? Doe maar niet

10 februari 2022|Voeding|Leestijd: 3 min

Pre-workout supplementen zijn populair onder jonge en/of fanatieke sporters. Toch zijn wij geen fan. Er kleven namelijk heel wat nadelen aan deze ‘energieboosters’, en die kunnen klachten veroorzaken en zelfs schadelijk zijn voor je gezondheid. Wat is een pre-workout supplement nou eigenlijk en waarom kan je ze volgens ons beter achterwege laten? Lees verder.

Wat is een pre-workout supplement?

Een pre-workout supplement is precies wat je denkt dat het is: een middeltje dat je neemt voor je gaat sporten. Meestal in de vorm van een poeder. De samenstelling verschilt per product, maar het is vaak een combinatie van de cafeïne, beta-alanine, citruline en creatine. Daar worden vervolgens kleurstoffen, suiker, zoetstoffen en vaak andere synthetische stoffen bij gegooid.

Een pre-workout supplement zou je meer energie en focus voor een training moeten geven. Voorstanders noemen ook voordelen als: meer uithoudingsvermogen, meer kracht, minder spierafbraak en een hogere vetverbranding. 

Waarom kan je beter geen pre-workout poeder gebruiken?

1. Energiedips

Een pre-workout supplement geeft je meer energie, want dikwijls barst ‘ie van de cafeïne. Cafeïne heeft een stimulerende uitwerking op je zenuwstelsel, en kan je daardoor als het ware van ‘extra energie’ voorzien. Sommige pre-workouts kunnen wel 3 tot 5 keer zoveel cafeïne bevatten als een kopje koffie. Mag jij raden wie de hele dag nog nastuitert van de poedertjes.

Deze extra energie uit cafeïne is trouwens geleende energie en zal je later moeten 'terugbetalen' aan je lichaam. Dit zorgt niet alleen voor schommelingen in je energiepijl, maar kan ook een negatief effect hebben op je slaap. En laat slaap nou net essentieel zijn voor je gezondheid en herstel.

2. Je gebruikt al snel te veel

Je lichaam raakt gewend aan cafeïne en bouwt een tolerantie op. Dat zorgt ervoor dat je lichaam steeds meer nodig heeft voor hetzelfde effect. Net als met koffie, ga je er al gauw steeds meer van nemen, en kan je uiteindelijk niet meer zonder een pre-workout.

3. Je negeert je lichaam

Vermoeidheid, minder energie en spierpijn zijn signalen van je lichaam dat het rust nodig heeft. Negeer je die signalen keer op keer en neem je er nog een pre-workout middeltje bij om je klachten te sussen, verhoog je het risico op stress en overtraining.

4. Bijwerkingen

Daarnaast zijn er ook veel bijwerkingen bekend van pre-workout middeltjes. Tot de voorkomende klachten bij langdurig gebruik horen uitputting, dehydratie, hoge bloeddruk, hartkloppingen en hartkrampen, koortsig gevoel, veel blozen en zweten, hoofdpijn en flauwvallen.

Verantwoord alternatief

Afleren dan maar? Liever vervang je je slechte gewoonte met een gezond alternatief. Neem gewoon een lekkere bak koffie en een banaan, da’s de beste energieboost die je kan hebben voor je all out gaat!