Leestijd: 4 min

Kun je teveel vezels eten?

10 augustus 2018|Voeding

Veel mensen eten weinig, of zelfs veel te weinig, vezels. Maar als je meer plantaardig gaat eten ga je automatisch ook veel meer vezels eten, want vezels zitten in groente en fruit. 

Vezels hebben heel veel voordelen, welke we in dit artikel zeker aan je zullen vertellen, maar is het ook mogelijk om teveel vezels te eten? Je leest het hieronder!

Waarom zijn vezels belangrijk?

Vezels zijn waanzinnig goed voor je lichaam. Hieronder 6 belangrijke redenen om voldoende vezels te eten:

  1. Vezels remmen de opname van suiker in het bloed en zorgen dus voor een stabiele bloedsuikerspiegel.
  2. Vezels zorgen voor een vol, verzadigd gevoel en verlagen daarmee de kans op overgewicht.
  3. Vezels zorgen voor een goede reiniging van het lichaam en voor een goede ontlasting. Dit verkleint de kans op obstipatie en kan mogelijk je risico op verschillende darmaandoeningen verlagen.
  4. Vezels (in het bijzonder uit fruit en volkoren granen) hebben een cholesterolverlagende werking en verlagen het risico op hart- en vaatziekten. 
  5. Vezels lijken ook een rol te spelen bij het verlagen van de bloeddruk.
  6. Vezels zorgen ervoor dat ons eten goed gekauwd moet worden en zorgen daarmee ook voor een sterk gebit. 

Sommige mensen geven aan last te hebben van een opgeblazen buik na een maaltijd sinds ze plantaardiger zijn gaan eten. Kan dit komen door het eten van teveel vezels?

Nr. 1 Protein van Europa

Boost je eiwitlevels of herstel je spieren na de workout met Orangefit Protein. De Nr. 1 plantaardige eiwitshake van Europa!

Ontdek de Protein

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vezels?

Het Voedingscentrum raadt aan om per dag 30 tot 40 gram vezels binnen te krijgen. De Maag Lever Darm Stichting geeft hierbij aan dat een volwassen vrouw 30 gram en een volwassen man 40 gram per dag moet eten. 

Wat is het gevolg van te veel vezels eten?

Mensen die meer groente en fruit gaan eten (meer plantaardig) voelen zich over het algemeen energieker en actiever. Maar soms horen we ook wel eens dat mensen op het begin last krijgen van een opgeblazen gevoel.

Er zijn verschillende redenen mogelijk waardoor je een opgeblazen buik krijgt. Dit kan komen doordat je snel eet, waardoor je voedsel te weinig wordt vermalen met enzymen die het afbreken. Daardoor ontstaat er meer gasvorming in je lichaam = een opgeblazen buik.

Ook kan de explosieve toename van vezels in je voedingspatroon zorgen voor dit ongemakkelijke gevoel. Je lichaam is helemaal niet gewend aan zoveel vezels en heeft dan ook, tijdelijk, moeite met het verteren van deze vezels. Dit kan een paar weken duren voordat je lichaam gewend aan het hogere vezelgehalte.

Let er ook op dat je voldoende water drinkt wanneer je meer vezels gaat eten. Als je te veel vezels eet en daarbij niet genoeg drinkt, zuigen de vezels te veel vocht op. Hierdoor raak je geconstipeerd. En dat is niet prettig. Ook dit kan zorgen voor een opgeblazen gevoel. Als je hier langer last van hebt dan een paar dagen kan het zelfs pijnlijk worden.

Vezels binden zich aan stoffen in je lichaam, als je heel veel vezels eet kan het zijn dat vezels zich gaan binden aan mineralen die je nodig hebt in je lichaam. In extreme gevallen ontstaat een mineralentekort door de hoge inname van vezels. Let wel, dit is echt als je iedere dag bijzonder veel vezels eet. In een normaal goed gevarieerd dieet is hier geen sprake van.  

Nieuw: Protein Bar!

Lekker voor onderweg, na je workout en standaard in de snackla. Orangefit Protein Bar legt de lat hoger dan ooit. Proef zelf maar!

Bestel Protein Bar

Fitter worden, afvallen of spiermassa opbouwen? 

Bestel 2 zakken Orangefit Protein of Orangefit Diet en we begeleiden je met voedingsadvies.

                    • Fitblogs

                      Speciaal voor jou

                      Lees onze blogposts en kom alles te weten over je nieuwe lifestyle en voeding

                      Bekijk alle blogs
                    • Tips gezonder eten

                      Hoe kan ik gezonder eten? (11 tips)

                      Lees verder
                    • Wat is een gezond vetpercentage?

                      Lees verder
                    • Stap 1

                      Wat moet je eten voor, tijdens en na het sporten?

                      Lees verder
                    • Kan je afvallen en spieren opbouwen tegelijkertijd?

                      Lees verder
                    • Bereken jouw caloriebehoefte met onze handige formule

                      Lees verder
                    • Hoe krijg je meer energie? Probeer deze 8 tips!

                      Lees verder
                    • Hoeveel eiwitten heb je dagelijks nodig?

                      Lees verder
                    • Snel afvallen? Kan, maar doe 't op de Orangefit manier

                      Lees verder
                    • 8 tips waarmee jij bijdraagt aan een beter milieu

                      Lees verder
                    • 11 tips tegen honger en eetbuien

                      Lees verder