Waarom koolhydraatarm eten onzin is

14 april 2022|Voeding|Leestijd: 4 min

Van koolhydraten krijg je energie vaak presteer je ook beter dankzij deze nutriënten. Toch zijn er nog steeds mensen die geloven dat je koolhydraten moet skippen om af te vallen, compleet suikervrij moet eten of dat je aankomt van brood en aardappelen.

In dit artikel geven we daarom een gezondere kijk op koolhydraten en 4 redenen waarom een koolhydraatarm (low-carb) dieet lariekoek is. 

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten (of suikers) zijn voedingsstoffen die een belangrijke brandstof zijn voor ons lichaam. Onze hersenen werken het liefst op een bepaalde vorm van suiker, namelijk glucose. Koolhydraten worden in ons lichaam omgezet in glucose en leveren energie aan onze spieren en hersenen. 

Koolhydraten vind je met name in groenten, fruit, peulvruchten, volle graanproducten en aardappelen, maar ook in witbrood, pasta, frisdranken, vruchtensappen, koek, snoep en andere bewerkte producten. 

Hoewel je bewerkte producten beter kan laten staan, is het oneerlijk om ze de schuld te geven van de kilo’s die je aankomt door een koolhydraatrijk voedingspatroon.

Maken koolhydraten dik?

Van koolhydraten word je niet dik als je verder normaal eet. Je komt pas aan als je meer energie (kcal) binnenkrijgt dan je eigenlijk nodig hebt. Maar koolhydraten zelf zijn niet de dikmakers.

Koolhydraten zijn enorm belangrijk voor onze energievoorziening. Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt, gebruikt het lichaam andere energiebronnen, zoals vet of spiereiwit. Koolhydraten zijn enorm belangrijk voor onze energievoorziening. En dat wil je niet.

Waarom een koolhydraatarm dieet onzin is

Koolhydraten zijn niet de oorzaak van meer vetopslag en het is voor het afvallen dus ook niet nodig om alle koolhydraten te vermijden. Hieronder 4 redenen waarom een koolhydraatarm dieet (in de meeste gevallen) onzin is:

1. De energiebalans

Om af te vallen moet je minder brandstof binnen krijgen dan je lichaam verbruikt. Dit noemen we een negatieve energiebalans (calorietekort). Krijgt je lichaam dagelijks meer brandstof binnen, dan praten we over een positieve energiebalans (calorie-overschot).

De energiebalans is uiteindelijk de reden dat iemand afvalt of aankomt.

Wat veel mensen nog steeds niet realiseren, is dat je niet dik wordt van bepaalde producten of macronutriënten (koolhydraten, eiwitten, vetten). Je lichaam kan overal energie uit halen en maakt daarbij geen onderscheid tussen een kom havermout, een banaan of een zak gevulde koeken. Energie is energie.

De reden dat mensen afvallen als ze minder koolhydraten gaan eten, is dat ze dan ook vaak meer groenten en fruit gaan eten en minder bewerkte (=calorierijke) producten. Dat resulteert op zijn beurt weer in minder calorieën.

2. Gewichtsverlies is geen vetverlies

En koolhydraatarm gaat vaak hand in hand met gewichtsverlies. Maar gewichtsverlies is echt iets anders dan vetverlies. Bovendien betekent minder gewicht op de weegschaal niet persé dat je ook daadwerkelijk meer vet verbrandt. Koolhydraten worden namelijk in je lijf opgeslagen met een flinke hoeveelheid vocht. Eet je minder koolhydraten, dan verlies je dus ook vocht, en dat zie je op je weegschaal terug.

3. Meer honger

Vezelrijke koolhydraatbronnen zoals groenten, fruit, peulvruchten, aardappelen en volkoren producten, verminderen je hongergevoel en zorgen (net als eiwitten) voor een goede verzadiging na het eten van een maaltijd. De drang om te gaan overeten (bingen) neemt daardoor sterk af.

4. Te weinig energie

Koolhydraten geven het lichaam energie en zorgen er voor dat je optimaal je ding kan blijven doen. Het maakt voor vetverlies dus niet uit of je low-carb eet of niet. Sterker nog, het kan zelfs nadelig zijn voor je mood en prestaties als je een low-carb-dieet volgt.

Hulp nodig met je voeding?

Onze experts helpen je graag met afvallen. Bestel het Afslankpakket en ontvang twee keer Orangefit Diet (Nr. 1 maaltijdvervanger van Nederland), een Fit Shaker en persoonlijk voedingsadvies. Zo gaat het je zeker lukken.