Welk fruit bevat veel eiwitten?

1 maart 2022|Voeding|Leestijd: 2 min

Fruit met veel eiwitten

Eiwitrijk fruit bestaat jammer genoeg niet. Er zijn wel fruitsoorten die meer eiwitten bevatten dan de rest, maar over het algemeen wordt fruit niet vaak gegeten voor het binnen krijgen van meer eiwitten. Wat wel een goede oplossing is, zijn eiwitrijke fruit smoothies. Wat dat zijn en hoe je die maakt leggen we hieronder uit. Ook vertellen we wat de meest eiwitrijke fruitsoorten zijn.

De meest eiwitrijke fruitsoorten

Fruit behoort dus niet echt tot de groep eiwitrijke voeding. Er zijn echter wel fruitsoorten die beduidend meer eiwitten bevatten dan alle overige fruitsoorten. De twee meest eiwitrijke fruitsoorten zijn rozijnen en guave. Rozijnen bevatten de meeste eiwitten per 100 gram. Dit eiwitrijk fruit bevat 3,3 gram eiwitten per 100 gram. Rozijnen wegen natuurlijk bijna niks, daarom is een guave makkelijker om aan je eiwitten te komen. In een guave zitten 2,6 gram eiwitten in 100 gram en één guave is al 90 gram. Zoek je andere fruitsoorten die (relatief) eiwitrijk zijn? Gebruik ons lijstje hieronder:

  • Rozijnen 3,3 gram eiwitten per 100 gram
  • Guave 2,6 gram eiwitten per 100 gram
  • Avocado 1,9 gram eiwitten per 100 gram
  • Jackfruit 1,47 gram eiwitten per 100 gram
  • Banaan 1,1 gram eiwitten per 100 gram
  • Kiwi 1 gram eiwitten per 100 gram
  • Kersen 0,9 gram eiwitten per 100 gram
  • Grapefruit 0,9 gram eiwitten per 100 gram
  • Bramen 0,88 gram eiwitten per 100 gram
  • Abrikoos 0,8 gram eiwitten per 100 gram

Fruit en eiwitten

De beste manier om toch eiwitten binnen te krijgen terwijl je fruit eet, zijn eiwitrijke smoothies, gemaakt met groenten en fruit. Erg lekker en enorm gezond. Heel veel mensen voegen daarom tegenwoordig een schepje eiwitpoeder toe aan hun smoothie. Kies je favoriete fruitsoorten met veel eiwitten, voeg wat groenten toe zoals spinazie en maak ’t af met een schepje eiwitten. Dit maakt je smoothie in één klap eiwitrijk. Lekker én gezond! Check hier onze eiwitrijke (fruit)recepten voor inspiratie.

Voordelen van fruit

Ondanks dat fruit niet heel veel eiwitten bevat is fruit wel heel erg gezond. Fruit is laag in calorieën en er zitten veel vitamines en mineralen in die goed zijn voor het lichaam.