Wanneer kan je het beste een eiwitshake drinken?

12 februari 2020|Lifestyle|Leestijd: 5 min

Hoe belangrijk zijn eiwitten bij het sporten? Goed herstellen na inspanning is essentieel, en daar verstaan we zelfs je tripje heen en weer naar de supermarkt onder. Eiwitten zijn essentiële nutriënten voor herstel, want ze stimuleren eiwitsynthese. Dat is een chique manier van zeggen dat ze je spieren repareren na inspanning, en ze tegelijk sterker maken. Veel mensen nemen dan ook meteen na een workout een eiwitshake.

Eiwittiming

Moet je zo snel mogelijk na het sporten eiwitten nemen? Wanneer kun je nu het beste een eiwitshake drinken? Het antwoord zal je misschien verrassen: het maakt niet uit wanneer je je eiwitten neemt. Belangrijker is dát je ze neemt. Heb jij al een shake in je mik terwijl de zweetdruppels nog op je voorhoofd dansen? Je bent niet de enige. Neem de volgende keer gerust de tijd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je lichaam eerst gebruik maakt van de opgeslagen eiwitten (aminozuren) die je gedurende de dag via eiwitrijke voeding hebt gegeten.

Genoeg eiwitten

Zorg wel dat je gedurende de dag genoeg eiwitten binnen krijgt. Zo'n 20 tot 40 gram eiwitten per maaltijd is voldoende om het spieropbouwende effect van eiwit optimaal te benutten. Met een hoogwaardige eiwitshake of volwaardige eiwitrijke voeding zit je goed.

Eiwitten rondom je training

Als het gaat om de timing van je eiwitten en sporten; vergeet voor of na, maar denk rondom. Neem je shake in een tijdsbestek van drie tot vier uur rondom je training voor een optimaal effect. Heb je nog maar weinig eiwitten gegeten voordat je gaat trainen of train je vroeg in de ochtend? Dan kun je het beste zo’n 30 tot 60 minuten voor je training een eiwitshake nemen.

Ben je na je training niet in staat om binnen een paar uur een eiwitrijke maaltijd te eten? Neem dan een natuurlijke eiwitshake voorkom de verdere afbraak van spieren.

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

De hoeveelheid eiwitten die je dagelijks nodig hebt verschilt per persoon en hangt onder meer af van de hoeveel spiermassa die je hebt, hoe actief je bent, je leeftijd en je hormoonhuishouding. Gemiddeld hebben we tussen de 0.8 en 1.8 gram eiwitten nodig per kilogram lichaamsgewicht. Ben je in Popeye-modus of wil je wat afvallen? Dan is een inname tussen de 1.6 en 2.2 gram eiwit per kg een goede richtlijn om aan te houden.

[Lees ook het artikel: Hoeveel eiwitten per dag?]

Easy does it

Vind je dit toch wat ingewikkeld? Hou dan gewoon die 20-40 gram eiwitten per maaltijd aan, verdeeld over 3-4 maaltijden per dag. Dit werkt in de praktijk vaak het beste. Now let’s move!