Het belang van een gezond hart

2 juni 2022|Lifestyle|Leestijd: 3 min

Ons hart vereist misschien wel de meeste aandacht van al onze spieren. Niet alleen bestaat er altijd de kans dat je hart gebroken wordt, maar er liggen ook echte gevaren op de loer, waaronder hart- en vaatziekten. Deze ziekten, vaak veroorzaakt door een ongezonde levensstijl, behoren tot de top doodsoorzaken. Gezond houden dus, dat hart, begrijp je wel. Maar hoe doe je dat? 

Eet gezond

Daar is ‘ie weer: gezonde voeding maakt ook voor de gezondheid van je hart het verschil. Kies voor een gevarieerd voedingspatroon met voldoende groenten en fruit. Deze bevatten vitamines, mineralen en vezels die de slechte cholesterol in het bloed verlagen en de goede cholesterol verhogen. Kies daarnaast voor volkorenproducten en gezonde vetten. Vermijd daarnaast slechte vetten en suikers uit bewerkte producten.

Drink genoeg water, en rook niet. Roken verhoogt de hartslag en bloeddruk, wat je vatbaarder maakt voor hartfalen. Ook kunnen de bloedvaten vernauwd raken door de nicotine. Ook je wijntjes of biertjes mag je gaan minderen, want te veel alcohol vergroot ook de kans op hart- en vaat issues. 

Beweeg genoeg maar ontspan ook 

Je hart is een spier en kan dus getraind worden. Omdat we in de spiegel niet zien hoe sterk je hart kan worden, vergeten we ‘m vaak te trainen. Beweging drijft daarnaast ook slechte cholesterol af en tegelijk verlaagt het de bloeddruk. Relaxen, bijvoorbeeld in een yogales of thuis lekker in de tuin, is net zo belangrijk. 

Let op: niet elke workout is gunstig voor je hartconditie. Het is belangrijk dat je de juiste sport en de juiste intensiteit kiest. Lees ook ons artikel ‘Zo train je je hart fit’. 

Better safe than sorry

De basis voor een fit hart is bewegen, ontspannen en gezond eten, maar je kan nog een stapje verder gaan. Vitamine d, algenolie en magnesium kunnen tekorten aanvullen, waarmee je ook beter bestand bent tegen hartfalen. Of doe een bloedonderzoek en krijg inzicht in persoonlijke risicofactoren en in de waarden van bepaalde (lichaamseigen) stofjes die ook weer invloed kunnen hebben op je hartgezondheid, zoals homocysteïne, cholesterol en suiker.