Dagelijks groenten eten is goed voor ons. Dit weten we. Groente bevatten namelijk veel belangrijke voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels.

Maar wat je misschien nog niet wist, is dat groenten ook snel hun gezonde voedingsstoffen kunnen verliezen.

Hoe snel groenten voedingsstoffen verliezen is afhankelijk van een aantal factoren. Maakt het bijvoorbeeld uit of je verse groenten, ingevroren groenten of groenten uit blik eet?

In dit artikel gaan we het aan je uitleggen.

Verse groenten

"Vers" klinkt altijd goed. Het is daarom ook niet vreemd dat de meeste mensen denken dat verse groenten de beste optie is.

Eigenlijk zijn verse groenten ook gewoon het lekkerst. Toch? Echter is het wel belangrijk om te weten dat groente vlak na het oogsten hun smaak, structuur en voedingsstoffen verliezen.

Het advies luidt daarom ook om verse groenten niet langer dan 2 tot 5 dagen te bewaren. Dan blijven zo goed als alle voedingsstoffen behouden (1).

Heb je je groenten gesneden of heb je voorgesneden groenten gekocht? Dan kun je deze het beste dezelfde dag nog eten. Gesneden of voorgesneden groenten verliezen namelijk snel hun voedingsstoffen.

Ingevroren groenten doen niet onder voor verse

Ingevroren groenten zijn goedkoper en worden vaak als minder gezond gezien maar dit is eigenlijk onterecht. Het invriezen is namelijk een hele goede en natuurlijke manier om de kwaliteit van de groenten optimaal te houden.

Diepvriesgroenten worden geoogst wanneer ze perfect rijp zijn en daarna binnen een paar uur geblancheerd en ingevroren. Dankzij het snelle invriezen blijven zoveel mogelijk vitamines en mineralen behouden.

Blancheren (dit betekent dat de groenten kort worden gekookt ivm bacteriën en ongedierten) gebeurt niet bij alle groenten maar wel bij de meeste. Hierdoor verliezen de groenten een aantal voedingsstoffen. Wat echter belangrijk is om te onthouden is dat dit verlies niet groter is dan wanneer je zelf de groenten zou koken (2).

Eenmaal de groenten ingevroren en op de juiste temperatuur bewaard, blijven alle voedingswaarden en voedingsstoffen behouden.

Verschillende studies hebben laten zien dat het aantal vitamines en mineralen in diepvriesgroenten net zo hoog en in sommige gevallen zelfs hoger is dan in verse groenten. (3)

Tot slot hebben ingevroren groenten als voordeel dat ze geen conserveermiddelen nodig hebben. Het invriezen zelf is al een prima manier om de groenten te bewaren.

En hoe zit het dan met blik of pot...?

Groenten uit blik of pot zijn helaas een minder goede optie dan ingevroren groenten. Deze verliezen in vergelijking wel veel voedingsstoffen. Slechts 15% van de voedingsstoffen blijft behouden.

Een voordeel van groenten uit blik of pot is dat ze geen conserveermiddelen bevatten. Wel worden er regelmatig suiker en zout aan toegevoegd waardoor onze voorkeur uit gaat naar verse of ingevroren groenten.

Het toevoegen van suiker en/of zout is niet om de houdbaarheid te verlengen, maar om de smaak te verbeteren. Als je liever zo min mogelijk toegevoegd suiker of zout wilt eten, bekijk dan van tevoren goed de ingrediëntenlijst.

Verder hoeven groenten uit blik of pot minder lang gekookt te worden dan verse groenten waardoor er uiteindelijk geen groot verschil is tussen de behouden voedingsstoffen.

Smaak en duurzaamheid

Naast de voedingswaarden is uiteraard ook de smaakbeleving een belangrijk onderdeel. Smaak is erg persoonlijk, maar de meeste mensen vinden verse groenten meer smaak en 'bite' hebben dan ingevroren groenten of groenten uit een pot of blik.  

Wie een duurzame keuze wil maken, kan het beste kiezen voor (lokale) seizoensgroente en anders diepvriesgroente. De kans is groot dat je anders sperziebonen, paprika's of worteltjes eet die vele kilometers hebben afgelegd.

Bereidingstip: stomen

Als je je groenten kookt kan er 25 tot 50% van de vitamines verloren gaan. Het stomen van groenten wordt daarom steeds populairder.

Het voordeel van je groenten stomen is dat de voedingsstoffen en smaak beter behouden blijven. (4)

Je kunt hiervoor speciale stoomapparaten kopen, zoals een stoomoven, maar je kunt het ook eenvoudig doen met een goedkoop stoommandje.

Een stoommandje werkt als volgt:

1. Vul een pan met een klein laagje water en plaats deze op het vuur

2. Zet vervolgens het stoommandje in de pan

3. Leg je groenten in het mandje en doe de deksel erop

4. Tijd om te stomen!

Tip: Bij stomen is het belangrijk dat het water blijft dampen. Dampt het niet, zet dan het vuur wat hoger.

Conclusie 

Ingevroren groenten zijn minimaal net zo gezond als verse groenten. Dankzij het vroegtijdig invriezen blijven er veel vitamines en mineralen in de groenten aanwezig. Groenten uit blik of pot hebben het grootste verlies aan vitamines en mineralen. Slechts 15% van de voedingsstoffen blijft behouden.

Voor de smaak kun je het beste verse groenten kiezen. Deze hebben de meeste smaak en zijn vaak lekker knapperig. De duurzaamste optie is (lokale) seizoensgroenten en anders ingevroren groenten.

Wil je graag zoveel mogelijk vitamines en mineralen in je groenten behouden? Stoom dan voortaan je groenten. Dit kun je doen met een stoomoven, maar ook heel eenvoudig met een goedkoop stoommandje.