Wij Nederlanders zijn gek op snoepen. Toch beloven de Foodtrends van dit jaar dat we met z’n alle gezonder gaan snoepen.

Heel goed natuurlijk! Maar welke gezonde snacks of tussendoortjes kun je dan het beste pakken? We vertellen het je hieronder.

Ongezonde snacks/tussendoortjes

Laten we beginnen met uitleggen wat ongezonde tussendoortjes zijn. We denken dat je zelf al een aardig idee hebt ;-) maar ongezonde tussendoortjes zijn producten die:

  • Hoog zijn in calorieën
  • Hoog zijn in suikers
  • Hoog zijn in verzadigde vetten
  • En meestal laag zijn in vezels, vitamines en mineralen

Producten die voldoen aan de bovenstaande eigenschappen zijn vaak erg lekker en verleidelijk. Het nadeel is dat ze weinig voordelen voor je gezondheid bieden en je vaak achteraf een energiedip krijgt.

Gelukkig zijn er ook steeds meer producten die een stuk beter scoren qua voedingswaarden, qua smaak natuurlijk niet tegen magnums, chips en een chocoladereep op kunnen maar toch érg lekker zijn en die je de juiste energie geven zonder daarna een dip te krijgen.

Ga voor 80/20 of 90/10

Wie een gezonde levensstijl wilt vasthouden moet af en toe ook lekker genieten. Wat wij een goede balans vinden om aan te houden is de 80/20 of 90/10 regel. Eet voor 80-90% gezond en eet de andere 10-20% dingen die je lekker vindt. Zoals gezonde of ongezonde tussendoortjes. Het liefste gezonde(re) tussendoortje natuurlijk.

Op deze manier kun je een gezonde levensstijl veel makkelijker vasthouden dan wanneer je te streng bent voor jezelf.

Gezonde snacks/tussendoortjes laat je horen!

Dus... wat kun je dan als gezond tussendoortje eten terwijl je in de auto zit en op weg bent naar je volgende afspraak? Of wanneer je onderweg bent om de kids op te halen van school? Of om die bekende honger (trek) van 11.00 of 15.00 uur op je werk aan de kant te schuiven zodat je weer vriendelijk naar je collega’s kunt zijn?

 1. Fruit

Dat was een inkoppertje natuurlijk. Fruit zit vol voedingsstoffen, is makkelijk mee te nemen en is er in allerlei verschillende soorten zodat het nooit hoeft te vervelen.

 2. Coming soon, Orangefit ...

Het volledige tipje van de sluier houden we nog even omlaag, maar dat er binnenkort een nieuw product van ons komt zodat je gezonder kunt snacken is bij deze onthuld! ;-)

 3. Zoute popcorn

De gezondste keuze is zelfgemaakte popcorn. Zelfgemaakte popcorn is makkelijk te maken en kun je dagen bewaren zodat je, waar je ook gaat, altijd verantwoord kunt genieten van je gepofte maïskorrels.

Kleine tip: wees wel voorzichtig met de hoeveelheid zout of suiker die je toevoegt. Dit kan je popcorn namelijk snel omtoveren tot een ongezond tussendoortje, maar dat hoeven jou natuurlijk niet uit te leggen!

 4. Gezonde repen

Heerlijk... repen! Handig voor on the go of tussendoor. Ze zijn er in wel 100.000 verschillende versies te vinden. Hoe vind je tussen al die verschillende repen een gezonde versie die jij zo graag wilt hebben?

Gezonde repen zijn bij voorkeur onbewerkte repen of repen hoog in eiwitten en laag in koolhydraten.

Onbewerkte repen zijn meestal gemaakt van fruit en noten en, in het geval van de Fitbar, met extra plantaardige eiwitten. Het voordeel van deze onbewerkte fruit- en notenrepen is dat ze niet worden verhit. Ze zijn “cold-pressed”.

Dankzij cold-pressed blijven alle voedingstoffen aanwezig zoals vitamines, mineralen, vezels en heb je geen siroop of honing nodig als bindmiddel. De koolhydraten komen bij zulke repen dus uit echt fruit en worden dankzij de vezels een stuk langzamer opgenomen waardoor je geen piek in je bloedsuikerspiegel krijgt en dus ook geen energiedip.

Ook zie je veel repen die hoog zijn in eiwitten en laag in suikers en/of vetten. Qua voedingswaarden natuurlijk ideaal, maar ze scoren wat ons betreft wat minder als “gezonde reep”.

Het nadeel van zulke repen is namelijk dat ze kunstmatige ingrediënten bevatten voor de smaak en structuur. Eet je liever zo min mogelijk dierlijke eiwitten? Repen hoog in eiwitten en laag in koolhydraten zijn bijna altijd gemaakt van melkeiwitten.

Plantaardige eiwitten zijn te droog en hebben koolhydraten zoals fruit nodig om het een goede bite en structuur te geven.

 5. Crackers met smeersels

Trek in wat hartigs? Pak eens een volkoren cracker. Heerlijk met wat hummus of notenpasta! Let er wel op dat je niet teveel hummus of pasta gebruikt, smeersels kunnen behoorlijk calorierijk zijn.

 6. Yoghurt

Yoghurt als snack is geschikt voor elk moment van de dag. In de ochtend, om 15.00 uur wanneer je weer trek begint te krijgen of in de avond wanneer je behoefte hebt aan iets dat zoet, maar ook gezond is.

Je kunt yoghurt ‘gewoon’ eten als yoghurt, maar je kunt er ook lekker fruit, muesli en wat plantaardige eiwitten in doen. Zoals wij in dit recept hebben gedaan.

 7. (Snoep)groenten

Groenten bevatten weinig calorieën en veel nuttige voedingsstoffen die bijdragen aan je gezondheid. Het is dus altijd een goed idee om meer groenten en rauwkost te eten.

Doe plakjes komkommer, radijsjes, worteltjes of stukjes paprika of selderij op een bord of in schaaltjes met wat salsa of een gezonde dipsaus en je hebt een heerlijke caloriearme snack!

Tip: neem wat snoeptomaatjes of worteltjes mee in je tas zodat je altijd wat gezonds bij je hebt.

 8. Appelschijfjes met notenpasta

Noten(pasta’s) bevatten gezonde vetten en voedingsstoffen, maar ook behoorlijk wat calorieën. Wanneer je om je calorieën wilt denken, let er dan wel op dat je niet teveel notenpasta gebruikt.

Snij een appel in ringen of plakjes en besmeer deze met (natuurlijke) notenpasta of pindakaas. Snel, simpel en gezond!