Vette vis eten of supplementen met visolie gebruiken: dat waren lange tijd de enige manier om de gezonde omega 3 vetzuren binnen te krijgen. Gelukkig kan dat tegenwoordig ook anders.

Algenolie is de perfecte oplossing als je liever een plantaardige alternatief hebt. In dit artikel lees je hoe dat zit.

Wat is algenolie?

Algen ken je wellicht als de groene goedje dat zich soms vormt in vijvers en meren. Maar wist je dat zogenaamde mariene micro-algen vol gezonde stoffen zitten? Om die reden worden deze algen gekweekt in tanks om vervolgens algenolie uit te extraheren.

Algenolie zit boordevol gezonde omega 3 vetzuren. Lange tijd werd visolie gebruikt om deze vetzuren te winnen. Vissen eten namelijk algen en vormen zo een rijke bron aan omega 3. Maar we kunnen deze voedingsstof natuurlijk ook direct uit algen halen! Onderzoek toont aan dat het percentage omega 3 dat uit algen gehaald kan worden, vrijwel identiek is aan dat uit vissen (1).

Algenolie is daarom hét plantaardige alternatief voor visolie. Ideaal voor mensen met een plantaardige levensstijl. Verderop in dit artikel lees je meer voordelen van algenolie ten opzichte van visolie.

Waarom algenolie?

De micro-algen die gekweekt worden om algenolie uit te halen, zijn rijk aan twee soorten omega 3 vetzuren: docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA). Deze vetzuren zijn nodig om ons lichaam optimaal te laten functioneren en te beschermen tegen hart- en vaatziekten (2, 3).

[Lees ook: 10 gezonde voordelen van omega-3]

Het lichaam kan zelf DHA en EPA produceren. Dit verloopt echter zeer inefficiënt en door ziekte of slechte voeding wordt deze productie nogal eens vermoeilijkt (4). Door middel van gerichte voeding of supplementen zorg je dat je er toch genoeg van binnenkrijgt.

EPA en DHA is helaas niet zo gemakkelijk binnen te krijgen door middel van voeding. Het zit voornamelijk in schaal- en schelpdieren en vette vis als makreel en zalm. Omega-3 vetten zijn feitelijk wel uit plantaardige voeding te halen, maar het lichaam zet dit zo inefficiënt om in DHA en EPA dat je niet van de voordelen van omega-3 kunt profiteren.

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om 200mg van de vetzuren EPA en DHA per dag binnen te krijgen (2). Vertaald in voeding is dit één portie vette vis per week. Eet je geen vis? Dan kun je het toch binnenkrijgen door middel van plantaardige supplementen.

Algenolie versus visolie

Algenolie wordt dus gezien als een plantaardig alternatief voor visolie. Uit de gekweekte algen wordt procentueel evenveel omega 3 gehaald als uit visolie. Maar naast diervriendelijke voordelen zijn er nog meer redenen om voor algenolie te kiezen ten opzichte van visolie.

  1. Vissen halen omega 3 uit algen. Door de algenolie direct uit algen te halen, gaan we direct naar de bron. Zo krijgen we de meest pure en zuivere vorm (5).
  2. Visolie is vaak vervuild door toxische stoffen in de zee. Omdat de algen voor algenolie in speciale tanks gekweekt worden, zijn de condities optimaal en gegarandeerd vrij van oceaanverontreiniging.
  3. Commerciële visvangst vormt één van de grootste bedreigingen voor het milieu (6). Algenolie is 100% visvrij.
  4. Visolie wordt minder goed verteerd dan algenolie. Dit kan resulteren in een vissmaak in de mond en oprispingen (7).

Omega 3 capsules

In dit artikel hebben we je verteld wat algenolie is, wat de voordelen zijn en waarom algenolie een betere manier is om omega 3 binnen te krijgen dan door middel van visolie. Bekijk ook onze algenolie omega 3 capsules in de webshop. 100% plantaardig en rijk aan DHA en EPA!