Pre-workout wordt veel gebruikt door jonge sporters en CrossFit/fitness atleten.

Er zitten echter flinke nadelen aan het gebruik van dit supplement die niet alleen vervelende klachten kunnen veroorzaken, maar zelfs schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid.

In dit artikel leggen we uit wat een pre-workout is en bespreken we de nadelen die je kunt ervaren als je pre-workout producten gebruikt.

Wat is een pre-workout?

De samenstelling van pre-workouts verschilt per product, maar het is vaak een combinatie van de (werkzame) stoffen cafeïne, beta-alanine, citrulline malaat en creatine. Hier worden vervolgens kleurstoffen, suiker, zoetstoffen en vaak andere synthetische stoffen aan toegevoegd.

Pre-workout wordt ingenomen voordat je gaat sporten om je meer energie en focus te geven voor een training. Andere voordelen die worden toegeschreven aan pre-workouts zijn onder andere: meer uithoudingsvermogen, meer kracht, minder spierafbraak en een hogere vetverbranding.

Dit klinkt veelbelovend, maar er zijn toch een aantal hele belangrijke redenen waarom je beter geen pre-workouts kunt nemen.

Waarom kun je beter geen pre-workout gebruiken?

Hieronder bespreken we de nadelen:

1. Energie dips

Een pre-workout geeft je meer energie. Dit komt met name door de hoeveelheid cafeïne. Cafeïne is een stof die een stimulerende werking heeft op je zenuwstelsel en je hierdoor als het ware van ‘extra energie’ kunt voorzien. 

Sommige pre-workouts kunnen echter 4 à 5 keer zoveel cafeïne bevatten als een kopje koffie!

Deze extra energie uit cafeïne is echter geleende energie en zul je later moeten 'terugbetalen' aan je lichaam. Dit zorgt niet alleen voor grote schommelingen in je energie, maar heeft ook een negatief effect op je slaap, dat essentieel is voor je gezondheid en je herstel.

2. Je gebruikt snel te veel

Je lichaam raakt gewend aan cafeïne en bouwt een intolerantie op. Dit zorgt ervoor dat je lichaam steeds meer nodig heeft om hetzelfde effect te hebben.    

Hierdoor ga je er steeds meer van gebruiken en kun je uiteindelijk afhankelijk worden van een pre-workout waardoor je niet meer zonder kan. Dit is een situatie waarin je liever niet terecht wilt komen.

3. Je negeert je lichaam

Vermoeidheid, minder energie en spierpijn zijn signalen van je lichaam dat het rust nodig heeft. Wanneer je dit negeert door elke keer een pre-workout te nemen, negeer je deze belangrijke signalen en verhoog je het risico op stress en overtraining.  

4. Bijwerkingen

Naast het feit dat je lichaam er steeds meer van nodig heeft, zijn er ook heel veel bijwerkingen bekend. Veel voorkomende bijwerkingen bij langdurig gebruik van pre-workouts zijn:

Uitputting, dehydratie, een hoge bloeddruk, hartkloppingen en hartkrampen, koortsig gevoel, veel blozen en zweten, hoofdpijn en flauwvallen.

5. Drugs

Pre-workouts kunnen designerdrugs en andere chemicaliën bevatten zoals amfetamine-achtige stoffen of steroïden. Deze (doping)stoffen kunnen zorgen voor klachten en hebben een verhoogd risico voor je gezondheid.

Voor topsporters is het ook belangrijk om dit te weten en hier op te letten. Wanneer je supplementen gebruikt die “vervuild” zijn, dan kun je bij controle positief worden getest op het gebruik van doping.

Het Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport (NZVT) is een organisatie die is opgezet om atleten “schone supplementen” te bieden, zodat je niet zonder het te weten doping naar binnen krijgt en geschorst wordt.

Wil je er als topsporter zeker van zijn dat je supplement geen doping bevat dan kun je dus het beste gebruik maken van supplementen met het NZVT-keurmerk.

Verantwoord alternatief

Wil je toch een verantwoorde energieboost voor je training hebben? Neem dan gewoon een lekkere bak koffie en een banaan. 

Conclusie

Pre-workouts hebben een stimulerende werken op je lichaam, maar de vele claims die gedaan worden door fabrikanten en de positieve effecten ervan zijn minimaal.

De belangrijkste werkzame stoffen in een pre-workout zijn cafeïne en creatine. Creatine is veel goedkoper verkrijgbaar en als je echt behoefte aan een extra energy boost voordat je gaat sporten, dan is een extra kop koffie een veel beter alternatief.

Realiseer je dat pre-workouts niet iets magisch bevatten. Er zitten serieuze nadelen aan en daarbij kun je jezelf afvragen wat de reden is dat je überhaupt een pre-workout nodig hebt.

Geen energie om te trainen kan voortkomen uit overmatige stress of een slaapgebrek. Je kunt dit natuurlijk negeren, maar telkens door blijven gaan en je vermoeidheid negeren is geen duurzame oplossing voor je gezondheid en je prestaties.

In dat geval is het beter om even een stapje terug te doen en je rust te nemen. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

NZVT-gecertificeerd

Ben jij opzoek naar kwalitatieve supplementen zonder extra toevoegingen die goed gekeurd zijn door de NZVT?

Onze Fit Green Protein is geproduceerd volgens de normen van het NZVT systeem en kan dus met zekerheid door topsporters gebruikt worden.