Veel mensen eten weinig, of zelfs veel te weinig, vezels. Maar als je meer plantaardig gaat eten ga je automatisch ook veel meer vezels eten, want vezels zitten in groente en fruit. 

Vezels hebben heel veel voordelen, welke we in dit artikel zeker aan je zullen vertellen, maar is het ook mogelijk om teveel vezels te eten?

Je leest het hieronder!

Waarom zijn vezels belangrijk?

Vezels zijn waanzinnig goed voor je lichaam. Hieronder 6 belangrijke redenen om voldoende vezels te eten:

  1. Vezels remmen de opname van suiker in het bloed en zorgen dus voor een stabiele bloedsuikerspiegel.
  2. Vezels zorgen voor een vol, verzadigd gevoel en verlagen daarmee de kans op overgewicht.
  3. Vezels zorgen voor een goede reiniging van het lichaam en voor een goede ontlasting. Dit verkleint de kans op obstipatie en kan mogelijk je risico op verschillende darmaandoeningen verlagen.
  4. Vezels (in het bijzonder uit fruit en volkoren granen) hebben een cholesterolverlagende werking en verlagen het risico op hart- en vaatziekten. 
  5. Vezels lijken ook een rol te spelen bij het verlagen van de bloeddruk.
  6. Vezels zorgen ervoor dat ons eten goed gekauwd moet worden en zorgen daarmee ook voor een sterk gebit. 

Sommige mensen geven aan last te hebben van een opgeblazen buik na een maaltijd sinds ze plantaardiger zijn gaan eten. Kan dit komen door het eten van teveel vezels?

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor vezels?

Het Voedingscentrum raadt aan om per dag 30 tot 40 gram vezels binnen te krijgen. De Maag Lever Darm Stichting geeft hierbij aan dat een volwassen vrouw 30 gram en een volwassen man 40 gram per dag moet eten. 

Wat is het gevolg van te veel vezels eten?

Mensen die meer groente en fruit gaan eten (meer plantaardig) voelen zich over het algemeen energieker en actiever. Maar soms horen we ook wel eens dat mensen op het begin last krijgen van een opgeblazen gevoel.

Er zijn verschillende redenen mogelijk waardoor je een opgeblazen buik krijgt. Dit kan komen doordat je snel eet, waardoor je voedsel te weinig wordt vermalen met enzymen die het afbreken. Daardoor ontstaat er meer gasvorming in je lichaam = een opgeblazen buik.

Ook kan de explosieve toename van vezels in je voedingspatroon zorgen voor dit ongemakkelijke gevoel. Je lichaam is helemaal niet gewend aan zoveel vezels en heeft dan ook, tijdelijk, moeite met het verteren van deze vezels. Dit kan een paar weken duren voordat je lichaam gewend aan het hogere vezelgehalte.

Let er ook op dat je voldoende water drinkt wanneer je meer vezels gaat eten. Als je te veel vezels eet en daarbij niet genoeg drinkt, zuigen de vezels te veel vocht op. Hierdoor raak je geconstipeerd. En dat is niet prettig. Ook dit kan zorgen voor een opgeblazen gevoel. Als je hier langer last van hebt dan een paar dagen kan het zelfs pijnlijk worden.

Vezels binden zich aan stoffen in je lichaam, als je heel veel vezels eet kan het zijn dat vezels zich gaan binden aan mineralen die je nodig hebt in je lichaam. In extreme gevallen ontstaat een mineralentekort door de hoge inname van vezels. Let wel, dit is echt als je iedere dag bijzonder veel vezels eet. In een normaal goed gevarieerd dieet is hier geen sprake van.  

Hoe voorkom je zo'n reactie?

Ga je gezonder en meer plantaardig eten? Ga dan niet meteen de hele dag door vezelrijke voeding eten, zoals gedroogde pruimen, groente bij iedere maaltijd, lijnzaad en volkorenpasta. Stap geleidelijk over op meer vezels, zodat je lichaam kan wennen aan de toegenomen vezelinname.

Wie moeten extra op hun vezelinname letten?

Mensen met darmklachten doen er goed aan om kritisch te kijken naar vezelinname. Heb je last van een Prikkelbaar Darm Syndroom (PDS) vraag dan een voedingsdeskundige om begeleiding. Ook als je lijdt aan chronische constipatie is het heel belangrijk dat je een expert inroept. Vezelrijk eten kan bij sommige mensen namelijk tot nare reacties en meer verstopping leiden.

Ben jij net overgegaan op een meer plantaardige levensstijl of ben je bezig met de overstap naar meer plantaardig eten? Kijk dan ook naar onze Daily Essentials voor je portie vitamine B12!