Eiwitten (proteïnen) zijn de bouwstenen voor alle cellen in je lichaam en essentieel voor een goede gezondheid en een fit lijf.

Eiwitrijke diëten zijn daarom al jaren lang erg populair. Wel wordt er gesuggereerd dat het eten van te veel eiwitten schadelijk kan zijn voor je gezondheid.

Maar is dit waar? Is een teveel aan eiwit ongezond en schadelijk voor je lichaam?

In dit artikel bespreken we de voordelen en mogelijke nadelen van het eten van (te) veel eiwitten.

 

Is teveel eiwitten schadelijk of ongezond?

Eiwitten worden door je lever afgebroken tot ureum en uitgescheiden door je nieren via je urine. Eet je meer eiwitten dan zal je lichaam ook meer ureum aanmaken wat volgens sommige theorieën belastend kan zijn voor je lever en voor je nieren.

Na vele onderzoeken is er tot op heden echter geen bewijs dat een hoge eiwitinname schadelijk is voor gezonde mensen die geen nieraandoening hebben. [2]

Eet je veel eiwitten? Dan is het wel het belangrijk om voldoende water te drinken zodat je lichaam het ureumoverschot kan afvoeren.

Een andere veelgehoorde claim is dat een eiwitrijk dieet slecht zou zijn voor je botten door een hogere uitscheiding van calcium door je darmen.

Ook hier is uit onderzoek gebleken dat een hogere eiwitinname juist de opname van calcium bevordert en dat een hogere eiwitinname geen negatieve invloed heeft op je botmassa. [3]

Nadelen van te veel eiwitten

Het eten van meer eiwitten kan een een gunstig(er) effect hebben op je gezondheid en helpen bij het opbouwen en behouden van spiermassa en het verlagen en onderhouden van je lichaamsgewicht. [4] [5]

Veel mensen eten vaak meer eiwitten dan ze dagelijks nodig hebben en hoewel dit niet direct nadelig is voor je gezondheid, zitten er verder niet heel veel extra voordelen aan een hele hoge eiwitinname.

Een nadeel van een dieet dat enorm hoog zit in eiwitten, is dat mensen zo gefocust zijn op hun eiwitinname dat ze hierdoor minder koolhydraten en vetten eten en hierdoor belangrijke voedingsstoffen missen, zoals vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten.

Dit is niet alleen nadelig voor je hormoonhuishouding, maar kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je meer honger krijgt.

Je kunt daarom het beste de richtlijnen hieronder aanhouden, zodat je nog voldoende koolhydraten en vetten kunt blijven eten.

  • Eet dagelijks tussen 1.0 en 1.8 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht.
  • Ben je vegetariër of veganist? Eet dan ongeveer 25% meer eiwitten.

Waarom eten mensen teveel eiwitten?

Veel sporters, en met name krachtsporters, denken dat het eten van meer eiwitten voor meer spiergroei zorgt. Dit is echter niet waar. 

Uit onderzoeken blijkt dat er geen bewijs is dat een eiwitinname van meer dan 1.8 gram per kg lichaamsgewicht beter is voor spieropbouw (en/of spierbehoud tijdens het afvallen).

Het lichaam bepaalt zelf hoeveel spiermassa er kan worden opgebouwd en zal niet meer eiwitten op gaan bouwen als je er meer van eet.

Meer plantaardige eiwitten

Het is belangrijk om je eiwitten (en je koolhydraten en vetten) zoveel mogelijk uit ‘echte voeding’ te halen. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk (in tegenstelling tot bewerkte producten) ook heel veel andere voedingsstoffen.

Wanneer je vlees, ei en zuivel eet, dan eet je niet alleen meer eiwitten maar krijg je vaak ook meer (verzadigde) vetten en cholesterol binnen.

Met name het eten van veel (bewerkt) rood vlees en verzadigd vet kan schadelijk zijn en het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet alleen maar dierlijke producten eet om aan je dagelijkse eiwitten te komen. [6]

Het is goed voor je gezondheid om het grootste gedeelte van je dagelijkse eiwitten uit plantaardige eiwitbronnen te halen. [7]

Plantaardige eiwitten bevatten over het algemeen minder verzadigde vetten en geen cholesterol en zitten vol met vezels, vitamines, mineralen en goede onverzadigde vetten. [8]

In dit artikel vind je een compleet overzicht van goede plantaardige eiwitbronnen. [9]

Conclusie

Het is belangrijk om dagelijks voldoende eiwitten binnen te krijgen, omdat een tekort aan eiwitten kan leiden tot slecht herstel, verminderde weerstand en de afbraak van spiermassa.

Ook kan een hogere eiwitinname een gunstige invloed hebben op je lichaam en zelfs helpen met afvallen of het onderhouden van een gezond gewicht.

Eet je dagelijks heel veel eiwitten en heb je verder een gezonde leefstijl, dan is een hoge eiwitinname niet schadelijk voor je gezondheid. Het levert echter ook geen hele grote voordelen op.

Het is hierbij belangrijk om goed te variëren en niet alleen dierlijke bronnen van eiwit te eten, maar ook vaker te kiezen voor plantaardige eiwitbronnen.

Dit zorgt er niet alleen voor dat je voldoende eiwitten binnen krijgt, maar ook veel andere gezonde voedingsstoffen!