Het eten van groente is enorm goed voor je lichaam. Groentes bevatten namelijk veel vitamines, mineralen en andere nuttige voedingsstoffen die bijdragen aan een gezond en fit lijf, zoals antioxidanten en vezels.

Volgens de richtlijnen zouden we ten minste 250 gram bereide groente per dag moeten eten. Wij zien je natuurlijk liever 250 tot 500 gram bereide groente per dag eten, maar laten we voor nu uit gaan van wat je dagelijks minimaal zou moeten eten aan bereide groente: Hoeveel ongekookte groente heb je daarvoor nodig? 

Wanneer je groente gaat klaar maken worden de porties vaak kleiner (bijvoorbeeld bij het bereiden van spinazie of andijvie) en ook bij het schoonmaken van groente gaat een deel ervan verloren.

In dit artikel geven we daarom een overzicht van de hoeveelheid groente die je nodig hebt om ervoor te zorgen dat je dagelijks voldoende groente binnen krijgt.

Hoeveel moet je bereiden voor 250 gram groente per dag?

  • Andijvie: 370-450g
  • Asperges (groen): 300g
  • Asperges (wit): 325-375g
  • Aubergine: 250-325g
  • Bleekselderij: 375-450g
  • Bloemkool: 325-375g
  • Boerenkool: 500-575g
  • Bospeen: 250-325g
  • Broccoli: 325-375g
  • Chinese kool: 375-450g
  • Courgette: 250-325g
  • Groene kool: 325-375g
  • Knolselderij: 325-375g
  • Koolraap: 325g
  • Kousenband: 250-325g
  • Maïs: 325-375g
  • Paksoi: 375-450g
  • Pastinaak: 300g
  • Peultjes: 250-325g
  • Postelein: 450-500g
  • Prei: 450-500g
  • Rabarber: 500g
  • Radicchio: 325-375g
  • Rode biet (rauw): 325g
  • Rode kool: 250-325g
  • Savooiekool: 325-375g
  • Schorseneren: 325-375g
  • Snijbiet: 375g
  • Snijbonen: 250g
  • Sperziebonen: 275g
  • Spinazie: 450-500g
  • Spitskool: 325-375g
  • Spruiten: 275-325g
  • Sugarsnaps: 250g
  • Venkel: 325-375g
  • Witlof: 325-375g
  • Witte kool: 250-325g
  • Waspeen: 250-325g
  • Zuurkool: 250-325 g

Hoeveel groente eet jij?

Ondanks dat gezond en bewust eten steeds populairder wordt, eten veel mensen dagelijks helaas nog steeds te weinig groente en zoals je in de bovenstaande tabel kunt zien heb je over het algemeen meer groente nodig om aan de dagelijkse minimale hoeveelheid van 250 gram bereide groente te komen.

Als je er zeker van wilt zijn dat je dagelijks voldoende groenten binnen krijgt, maak er dan een gewoonte van om meerdere keren per dag groente te eten en niet alleen bij het avondeten.

Eet bijvoorbeeld eens vaker een salade tijdens je lunch en beleg je brood of crakcer met plakjes tomaat, komkommer of andere rauwkost.

Heb je wel eens aan een heerlijke smoothie verrijkt met groente en fruit gedacht? Ook dit is een lekkere en gezonde manier om dagelijks meer groente (en fruit) binnen te krijgen. Voeg hier nog wat eiwitten aan toe, het liefst plantaardig, en je geeft je lichaam een berg aan gezonde voedingsstoffen.

Het is dan goed om je groente te verspreiden over je dagelijkse maaltijden en de groente die je hebt bereid eens te wegen om ervoor te zorgen dat je dagelijks voldoende groente eet.

 

We create a fitter world